Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-10, 12:41   #1
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Jeg har nettopp hatt besøk av en hyggelig mann som skal sette inn ny ovn for meg. Han tror takpappen i halve stua vil dette ned når de demonterer peisen som står der i dag. Siden de allerede vil ha mange tusen kroner for å bytte ut peisen kjenner jeg at jeg blir litt nervøs. Er det noen som kan fortelle litt om hva jeg kan forvente meg av taket under pappen? Hva det koster å legge nytt tak på ca 30 kvm? Hva slags tak som er fint?

Dette er snakk om innendørstak altså, jeg vet ikke hva man egentlig kaller den pappen som er brukt i taket her.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 01:03   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Er det et slikt trukket lerretstak som er slett? (Hvis det har løsnet litt kan du presse det opp mot undertaket).

Om man må ta ned hele taket og bytte detville jeg skrudd opp gipsplater. Det blir slett og fint. Vet ikke hvor mye det koster å få det gjort, men det tar ikke lange tiden.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 02:46   #3
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Takk for svar, Kokos. Det er sånn strekt duk, ja. Jeg skal prøve å høre litt med en gammel maler i morgen, han vet kanskje hva det er vanlig å ha under duken. Jeg mistenker at det bare er stendere, men det er vondt å vite. Jeg synes jeg ser tusenlappene fly. /

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 06:42   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Er det bare jeg som blir gående å si "Veggpapp takpapp papp og tapet" tusen ganger i hodet mitt?

Og jeg aner for øvrig ingenting om tak og papp.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 06:45   #5
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Er du heldig, kan det hende du finner et helt ok tak under. Jeg fant igjen et elt fantastisk tak under oppussing en gang. Der var det.. eh... hva heter slik rundt område med mønster på, som man henger lampa midt i? *blond og mårratryne...*

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 07:16   #6
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Stukkatur??

Når det gjelder taket, kan man ikke stifte det på plass igjen da?

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 07:35   #7
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Noen i familien opplevde at taket nesten datt i hodet på dem, de satte inn noen små spikrer på strategiske steder, og malte disse hvite.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 07:39   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Sånne vanlige hvite takplater koster ca 100,- pr. m2.

  Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 08:43   #9
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Vårt 60-tallsduktak har falt ned enkelte steder også, og vi kjøpte spiker med stort flatt hode og slo opp en drøss før vi malte taket.

Hva som er under (eller egentlig over) takduken avhenger av når huset ble bygget. Er huset fra 60 tallet er det ganske sannsynlig at det er enkel panel over (altså ikke fin takpanel, men rupanel).

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 08:47   #10
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Vår takduk var helt ødelagt da vi overtok huset, og mannen skar ned skiten, og under viste det seg å være nydelig tretak. Vi behandlet det med panellakk med hvitt i seg, men det kunne like godt blitt malt hvitt og vært like fint.

Huset vårt er fra ca 1930, hvis det har noe å si.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 08:55   #11
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Så flott at dere hadde litt erfaringer! Maxine, de du kjenner var nok veldig heldige, i et 60-tallshus er det nok mer sjanse for å finne rupanel, antar jeg. Skrekken er å bare finne stendere og gulvet over, men så lite lydisolert er det ikke her, så jeg tipper kanskje rupanel, da? Det hadde vært deilig med panel som kunne hvitnes, men jeg lurer på om jeg ikke skal forsøke meg med spiker eller stiftemaskin i første omgang, for å gjøre det enkelt og billig. Jeg skal høre med denne maleren også, men dere er nok inne på løsningen.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 11:09   #12
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Under vår taktapet var det rupanel. Altså panel som ikke var spesielt forseggjort, med sprekker og skjøter. Vi malte det på et rom og det ble slett ikke så aller verst.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 11:36   #13
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Papp + rupanel i vårt femtitallshus også.

(Jeg er såpass paranoid av meg at jeg nok ville benyttet anledningen til å sjekke hva som var under duken. Du vet aldri, liksom. Smell heller opp noen takplater etterpå.)

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 11:37   #14
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Papp + rupanel i vårt femtitallshus også.

(Jeg er såpass paranoid av meg at jeg nok ville benyttet anledningen til å sjekke hva som var under duken. Du vet aldri, liksom. Smell heller opp noen takplater etterpå.)

Uh? Kryp og døde mennesker, mener du?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 11:40   #15
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?



Nei, mer om det skulle være noe dårlige materialer eller gamle musebol noe sånt. Eller et fint tak, som de andre nevner. Vi fant f.eks. kjempefin panel under et lag med koreapanel i vårt hus, og knallfine tregulv under gulvbelegg og tepper.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 11:42   #16
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Vi har strukket tak i to av stuene, og strien har revnet litt noen steder. Vi skar et lite hull for å titte under, skremt av noen som mente det kunne ha vært isolert med løs takflis oppi der. Vi har også bare rupanel under. (1950-talls hus) Foreløpig har vi vært for late og gjerrige til å gjøre noe, men vi går nok for sånne enkle takplater med tida.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 11:42   #17
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Det hørtes bedre ut.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 11:44   #18
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Vi har strukket tak i to av stuene, og strien har revnet litt noen steder. Vi skar et lite hull for å titte under, skremt av noen som mente det kunne ha vært isolert med løs takflis oppi der. Vi har også bare rupanel under. (1950-talls hus) Foreløpig har vi vært for late og gjerrige til å gjøre noe, men vi går nok for sånne enkle takplater med tida.

Sagflis har vi også. Men bare på loftet, ikke mellom etasjene.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 11:46   #19
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Men gammelt rupanel, er det så galt egentlig? Jeg synes kanskje det kan være litt tøffere enn vanlige takplater?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 11:48   #20
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Takpapp som detter ned i hus fra 60-tallet - hva gjør man?

Det spørs vel litt hvor tett bordene er plassert. I vår rupanel er det tildels store gliper mellom, og det ser ikke bra ut.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no