Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-10, 20:52   #1
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

For noen år siden kjøpte vi en sofa nærmest på impuls pga god pris på utstillingsmodell og at det var et praktisk stoff med tanke på barn og bla bla. Sofaen er i vinkel med sjeselong i et grovvevd brunt og beige stoff, med hovedintrykk brunt. Men det er nok beige til at inntrykket blir litt vel spraglete.
Jeg synes det er utrolig vanskelig å finne noe som passer til denne hodepinen av en sofa. (Jeg ville jo egentlig ha en grå, men det kom jeg ikke på i kampens hete. )
Vi har slette, hvite vegger, hvite vinduskarmer og tak og ingen gardiner -høres det ikke hjemmekoselig ut? Vi går snart i frø i den sterile stua vår. Vi har ikke et fnugg av interiørgener verken jeg eller mannen, og vet ikke helt hvordan vi skal komme videre.
Jeg tenker på å male en fondvegg, som da vil bli bak den ene delen av sofaen. Men vet ikke helt hvordan farge jeg skal velge. Noe i retning av brunt må det vel bli?
Og så har vi lyst på gardiner for å få det litt lunere, men også der sliter vi med farger. Vi er håpløse, og trenger tips og en liten dytt. :blafrer:

Sofaen vår er ganske lik den under her i farge, men vår er større i alle retninger.

Tips mottas med stor takknemmelighet.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 21:02   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

Blått, lilla, rosa, olivengrønt, varmmørkrød, det er mye som passer, men er enig i at brunt er vanskelig å finne en kombo til som ikke virker for sær på "papiret".

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 21:08   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

Vår sofa har den fargen, jeg har ingen problemer med å matche ting til den. Akkurat nå går stua mye i brunt og valnøtt. I tillegg har jeg grønne detaljer, og en del sort og grått. Og hvitt. Naturmaterialer og naturtoner. Jeg elsker sofaen vår!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 21:09   #4
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

Vi har brun sofa, hvite vegger og detaljer i grønt (skoggrønn). Jeg synes det er mange sterke farger som passer til brunt. Gul, orange, grønn, rød, rosa, turkis...

__________________
09 & 13
venla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 21:30   #5
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

Så bra at dere får det til med brune sofaer, da er det håp.

Farger som turkis, grønn, rosa, gul, lilla og blått er alle fine farger, men blir det ikke litt mye på gardiner og fondvegg? Jeg tror jeg må gå mer for naturfarger på de store flatene. På den andre siden kan det hende jeg ikke trenger fondvegg hvis vi greier å skape litt liv og varme i resten av stua.

Du vil ikke dele bilder av stua di da, Mei?
(Sier hun som aldri legger ut bilde av noe som helst.)

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 21:33   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

:visualiserer:

Bringebærrødt og olivengrønt, en av fargene på fondvegg, den andre på detaljer som ullteppe, puter, blomsterpotte, de andre veggene hvite, og naturmaterialer som furubilderammer, flettede kurvpuffer, klare glasslysestaker med hvite kubbelys.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 21:43   #7
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

Så bra Maverick, akkurat hva jeg trenger - visualisering!
Men f.eks olivengrønt på fondvegg. Da er det bare den som skal være olivengrønn, ikke gardinene eller putene? Jeg er sjikkli blond når det kommer til innredning altså.

Og hvis jeg vil ha en naturfarget fondvegg, en i eller annen brunvariant, hva gjør jeg da med pledd, blomsterpotter og alt det andre?

Og nå roper mannen at vi skal henge opp gardinstengene vi kjøpte i dag. Sammen med noen brune gardiner som jeg er temmelig redd for må i retur. Det så ikke helt bra ut mot sofaen, men vi skal prøve for å gjøre mannen fornøyd. Han savner en feminin touch i stua.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 21:49   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

Nei, plukk gjerne opp igjen fargen i for eksempel puter eller gardiner - men trikset er å ikke gjøre det for... anstrengt. Tilfeldig matching er finest. Og jeg anbefaler veldig å slenge inn naturmaterialer, det gjør det veldig lunt veldig enkelt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 21:49   #9
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

Jeg hadde gått for en fondvegg i brun/beige-tone og så ville jeg hatt noen hvite/naturfargede puter. I tillegg ville jeg hatt putetrekk (til enhver anledning) i forskjellige farger, som kan skiftes ift sesong. Jeg har blågrønne, beige og hvite puter til hverdags. De passer til hverdagsgardinene som er blågrønne med brun-og-natur-mønster. Til jul skifter jeg til røde gardiner og skifter de blågrønne putetrekkene med røde putetrekk. Jeg planlegger innkjøp av nye gardiner og putetrekk i annen farge da jeg begynner å bli lei av det blågrønne.

Mitt råd er å kjøpe ensfargede gardiner og heller gå for mønster i duker og puter. Jeg har mønstrede gardiner og klarer ikke å kjøpe annet enn ensfargede duker/puter etc. for det blir for mye for meg. Men da kan jeg heller ikke varier så mye som jeg kunne tenkt meg...

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 21:50   #10
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

Bilder Skyfri!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 21:52   #11
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

Her er noen inspirasjonsbilder om du vil ha naturlige farger, http://www.klikk.no/bolig/rom123/article333996.ece

__________________
09 & 13
venla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 21:56   #12
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

Lilla er fint til brunt, også rødt nå når det nærmer seg jul.

Hvite gardiner ville jeg kjøpt, luner mye det. Kjøp feks pelspledd til å legge til pynt over sofaryggen ( pleddet skal vere sammenbrette ja) og noen puter i mønster på Kid feks.
Tror jeg hadde droppet fondvegg..vet iallefall ikke hvilken farge jeg ville hatt til brunt. En fondvegg må liksom gjøre litt av seg tenker jeg, nytter ikke å ha en lys fondvegg. og til brunt... nei vet ikke helt. må tenke litt på den der altså

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 22:00   #13
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

Ikke bilder av stua i åpent forum nei.

Ting skal ikke overmatches. Det ser utrolig krampete ut med bare to -tre farger i en stue. Velg deg heller en stil, og gå for den. Brun fondvegg er fint. Eller oliven. Eller hva som helst. Også tenker du bredt innenfor "natur" på resten. Vi har bare hvite vegger og har valgt å gå for litt større malerier (to nå, skal bli fler) og farger litt spredt utover. Ulike farger innenfor en viss grense på putene i sofaen, noe oransje innimellom, kubbelys som ser ut som bjørk, saueskinn i godstolen, hvitt ullteppe i sofaen.

Jeg har akkurat byttet ut hvite sommergardiner med brune til høst og vinter. Mørkere gardiner gjør utrolig for stemningen inne altså. Jeg vet ikke en gang om jeg vil ha de lyse tilbake når det blir vår, men ikke quote meg på det.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 22:07   #14
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

jeg har akkurat samme farge på sofaen med mørk lilla fondvegg De andre veggene er hvite, gardiner på en av de hvite veggene er også nøytralt hvite.
Og mørk- og lyslilla puter.
Ellers er det sort som går igjen hyllemøbler og litt annet, og et sort- og et brunt gulvteppe
Jeg driver og maler/laserer etpar pinnestoler nå og skal ha dem i en knæsj-gul-grønn som skal sprite opp litt - litt forskjellige fargetoner på dem - de skal stå i et hjørne og være ekstrastoler.

JEG synes jo det er fint da!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 22:12   #15
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Bilder Skyfri!

Kan ikke legge ut bilder av denne stua. Dere ville tro vi var sprø som har bodd i denne nakenheten i 4 år.

Mange gode tips her altså, tusen tusen takk.
Jeg tror fondvegg i en eller annen brun tone eller olivengrønt hadde passet oss fint. Og så skal jeg huske på å ikke krampe matche.
Første steg er vel å begynne å intressere seg for og prioritere interiør.

Vi er i ferd med å henge opp de brune gardinene på prøve, og så rasket jeg med meg noen naturhvite puter da vi kjøpte stengene, og det passer jo bra med det Sindrome foreslår.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 22:14   #16
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

Mei har veldig rett. Og jeg hadde satset på grønt foran brunt på fondvegg, det blir altfor fort krampematch eller ekstremt feil om man prøver samme farge som dominerende møbel.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 22:18   #17
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

Det hørtes absolutt fint ut m^2!

Vi sliter også litt med at resten av møblene i stua også er noe sammensurium handlet inn hist og her uten planlegging eller interiørteft, jeg nevner i fleng: Eikebord, hvite stoler, brun/sort sjenk, mørkeblå stol, sort høyglans tv benk, en Billy hylle i eik (som egentlig skal kastes ut, men som jeg vurdere å male hvit med en kontrastfarget bakplate).
Og sa jeg at vi ikke har hengt opp noen bilder enda?

Noterer grønt foran brunt på fondvegg. Men kan hende jeg må prøve brunt først, bare for å se at det blir feil.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 22:20   #18
Skjevo
Erfaren
 
Skjevo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 859
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

Vi har sofa i omtrent samme brunfarge og har for tiden lys beige linputer og to petrolfargede puter. Har en hang up på naturfarger og nordisk stil. Vi har ingen fondvegg, men drømmer om en lys gråblå farge på ene veggen. Veggene nå er hvite, hvite lingardiner. Ellers har vi eikemøbler, foruten hvite skallstoler til spisebordet og hvitt høyglanset tv-benk.

__________________
Plutten (04) og Tullegull (07)
Skjevo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 22:23   #19
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Lilla er fint til brunt, også rødt nå når det nærmer seg jul.

Hvite gardiner ville jeg kjøpt, luner mye det. Kjøp feks pelspledd til å legge til pynt over sofaryggen ( pleddet skal vere sammenbrette ja) og noen puter i mønster på Kid feks.
Tror jeg hadde droppet fondvegg..vet iallefall ikke hvilken farge jeg ville hatt til brunt. En fondvegg må liksom gjøre litt av seg tenker jeg, nytter ikke å ha en lys fondvegg. og til brunt... nei vet ikke helt. må tenke litt på den der altså

Det høres absolutt fornuftig ut det du sier her. Pelspledd.. Mener du et hvitt/lyst da?

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 22:24   #20
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke farger passer rundt en brunspraglete sofa?

Pelspledd er strengt tatt syntet og ikke natur. Jeg ville gått for saueskinn eller ullpledd.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no