|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Travelt opptatt
|
![]() Innstramming av fraværsreglerDe siste par åra har elevene hatt rett på å få strøket 10-14 dager av fraværet hvis mamma og pappa søker om det. Det har ikke vært krav om dokumentasjon av noe slag. Nå er dokumentasjonskravene kommet, og Aftenposten og andre aviser slår det stort opp, og sier at "uten legeerklæring regnes fraværet som skulk". Hørt på maken til tull!? Det er jo bare langvarig fravær som man ønsker skal fjernes fra vitnemålet det er snakk om. Det er ingen som forlanger at elevene skal vise legeerklæring for hver minste ting.
![]() |
#2 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Innstramming av fraværsreglerMed et barn som har vært sykt i en lengre periode, og som på grunn av dette har fått et stort fravær fra skolen i høst spør jeg meg selv om nødvendigheten i forhold til dette. Rett og slett fordi det jeg opplever er at jeg ikke kan få time hos legen for barnet mitt når vi har behov for det lenger, fordi alle lister er stappa fulle. Om vi kommer oss til legen, eller drar ned dit uten å ha time er venteværelsene stappa fulle av barn!!! Og drar vi til sykehuset får vi beskjed om at vi først må til fastlegen for å få en henvisning, og fastlegen er drita lei av å skrive ut erklæringer om at gutten er under utredning og fortsatt vil ha fravær fra skolen på grunn av sykdom. Skolen på sin side gnåler om dokumentasjon, og jeg opplever en mistenkliggjøring av meg som forelder. De forlanger til og med å få utskrift av alle legejournaler på sykehuset og hos fastlegen for de siste to årene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Innstramming av fraværsreglerSynes reglene som kommer er helt greie jeg.
![]() |
#4 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Innstramming av fraværsregler
Jeg vil signere dette innlegget, både når det gjelder måten man som foreldre blir mistenkeliggjort og måten legene reagerer på dette dokumantasjonshelvete på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er mange latterlige grunner til fravær rundt på skolene, og jeg blir både |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Innstramming av fraværsreglerPerhonen - jeg ville bedt legen skrive noe ala "tilstanden vil medføre fravær i perioder, legekontoret kan ikke belastes med å dokumentere hvert tilfelle og dokumenterer med dette at det for voksne kan medføre full sykemelding i inntil et år for denne lidelsen" ved neste legebesøk. Så hadde jeg brukt den samme erklæringen om igjen og om igjen. |
![]() |
![]() |
#7 |
Halloen!
Det er vanlig, ja. På vg. gjør elevene det selv, og veldig, veldig mange tolker de ti dagene som gratis fridager, som ofte er greie å benytte seg av på prøver og slikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Innstramming av fraværsreglerSå da bør jeg sørge for å få nullet fraværet hvert år da? |
![]() |
![]() |
#9 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Innstramming av fraværsreglerMen jeg undrer i forhold til de som gikk ut fra skolen tidligere, når man ikke fikk strøket noe som helst fravær, selv om man hadde sykemelding/ legeærklæring, er ikke det litt urettferdig når man skal ut i arbeidslivet? Jeg lå nesten 14 dager i 2 klasse på vgs på sykehus grunnet Kyssesyken, har et heidundranes fravær det året som selvsagt står oppført til punkt og prikke. Nå har jeg jo fått meg jobb, og har utdannelse etter det også, men er det en eneste liten ting man bruker vitemål fra vgs til så er det å se hva slags fravær søker har. Så nå lurer jeg på om det fortsatt er slik at fraværet kommer på vitnemålet, eller faktisk blir strøket nå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Halloen!
Vet ikke helt hvordan det fungerer i barneskolen.
De ti dagene blir vel strøket? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Innstramming av fraværsreglerNei, på tidlig 90-tall ble alt fravær ført, uansett grunn. Man fikk snarere beskjed om å legge ved legedokumentasjon når man søkte jobb, for det er jo en sikker vinner i jobbmarkedet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Halloen!
Ja, men slik er det vel på alle områder i samfunnet? Ikke alle endringer kan ha tilbakevirkende kraft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Innstramming av fraværsreglerJeg vil tro det er de nyere elevene som vil diskrimineres. Jeg ville som arbeidsgiver temmelig rolig sett fraværstallet og lagt til ti dager. |
![]() |
![]() |
#14 |
Mother of Dragons
|
Da er det jo greit å bare opplyse om det om de skal søke sommerjobb, at dette er reelle fraværstall. Og har man fått en jobb og har gjort den bra så trumfer attesten fra den alt av fravær på skolen. For det er forskjell på hvor nøye man er på å være på jobb og skulke skole.
![]() |
#15 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Innstramming av fraværsreglerNei, jeg sitter snarere på andre siden av bordet og ansetter. Derfor er dette interessant. Og det overrasker meg litt dette, fordi jeg overhodet ikke er borte i systemet slik det er nå, det har ikke blitt nevnt og jeg har ikke tenkt på at det kunne være slik. Det som derimot ble nevnt av en kollega som saumfarte attester og vitnemål i en runde vi hadde tidligere i år er at de unge må da stå på mer med skolen fordi fraværet generellt er mye lavere nå enn med de som er en 10-15 år eldre. Så klart det gjør utslag. Og jeg vil igjen nevne at vitnemålet fra vgs stort sett brukes til en ting i slike prosesser, se på fraværet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
maler
|
![]() Sv: Innstramming av fraværsreglerJeg synes det er helt greit, jeg ante ikke at man fikk fjernet fravær hvis foreldrene søkte om det heller. Gjelder dette både grunnskole og videregående? Jeg synes vel at skolen på lik linje med arbeidslivet skal akseptere en legeerklæring om kronisk sykdom hos barn og ikke kreve hvert tilfelle dokumentert, det er sløsing med ressurser.
![]() |
#17 |
frakoblet
|
![]() Sv: Innstramming av fraværsreglerMan kan ikke lenger stryke noe fravær, det er nytt i år. Alt fraværet kommer på vitnemålet allerede fra 8. klasse. Dette fikk vi oppgitt på foreldremøtet i høst, enern har akkurat startet på ungdomsskolen.
![]() |
#18 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Jeg har ikke lagt vitnemål fra vgs ved en eneste jobbsøknad siden jeg fikk min første universitetsgrad. Gjør man det, altså?
![]() |
#19 |
Men først, kaffe!
Nei, i søknaden hos oss legger man ikke ved noe som helst, i rundene med intervju blir man bedt om å ta med vitnemål tom vgs. Dette er privat næringsliv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
maler
|
Ansetter du da folk som er rimelig nært videregående skole i alder eller der det har gått noen år? Jeg har nemlig aldri selv måttet ta med noe vitnemål fra vgs og jeg vet ikke om noen andre som har fremvist det etter at de har hatt minst en jobb. Det er forøvrig litt snodig fordi noen av elevene med høyest skolefravær har dette nettopp fordi de er litt for trofaste mot en eller annen jobb.
![]() |
|
|