Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hjelp meg med Bayes regel (sannsynlighet) og hvilke bokstaver jeg skal bruke

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-10, 17:46   #1
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hjelp meg med Bayes regel (sannsynlighet) og hvilke bokstaver jeg skal bruke

Tror jeg fikk det til likevel!!


En binærkode blir sendt. (0 og 1) KMeldingen består av 70 % 0-er, og det er 80 % sjanse for at en gitt 0 eller 1 er korrekt formidlet.

Hvis du mottar en 1-er, hvor stor er sannsynligheten for at den ble sendt som en 0?

Jeg har tegnet 3 sånne sidelengse trær nå med ulike bokstaver og alt bare krøller seg til.

Jeg skal til slutt komme så langt at jeg kan bruke Bayes regel. Jeg skal altså ha et eller annet, gitt et eller annet. Men alt blir bare tøys!

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 17:52   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp meg med Bayes regel (sannsynlighet) og hvilke bokstaver jeg skal bruke

Hvis noen har veldig lyst til å regne på det, så kan jeg si at jeg har fått 0,576 til svar, men aner ikke om det er riktig. Skal jeg klare å tenke intuitivt på dette, liksom?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 10:15   #3
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Hjelp meg med Bayes regel (sannsynlighet) og hvilke bokstaver jeg skal bruke

For the record, så får jeg et annet svar. Det er maange år siden jeg har drevet med sånt (måtte slå opp Bayes' teorem for å være helt sikker), men i det minste stemte den «intuitive» løsningen min med formelen, og det pleier å være et godt tegn.

Forsøk på «intuitiv» løsning:
Vi har fire mulige utfall:
1) Sendt 0, mottatt 0: sannsynlighet 0.8*0.7
2) Sendt 0, mottatt 1: sannsynlighet 0.2*0.7
3) Sendt 1, mottatt 1: sannsynlighet ...
4) Sendt 1, mottatt 0: sannsynlighet

Siden vi har mottatt en 1-er, er vi bare interessert i utfall 2) og 3).
I hvor stor andel av disse var det sendt en 0-er?


Forsøk på «formell» løsning:
La A = {«0 er sendt»}
B = {«1 er mottatt»}
Vi vil finne sannsynligheten for A gitt B, altså p(A|B)

Etter Bayes' teorem har vi p(A|B) = p(A) * p(B|A) / p(B)

p(A) er gitt i oppgaven
p(B|A) er gitt i oppgaven
p(B) er utfall 2) og 3) ovenfor

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no