Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er nordmenn sosialt sære?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-10, 20:25   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er nordmenn sosialt sære?

I lys av barselgruppetråden hvor flere tar direkte avstand fra å måtte møte en gruppe med andre foreldre i måle/veie-situasjonen, slår det meg at jeg tror vi nordmenn er veldig mye mer sosialt sære enn resten av verden?

Er jeg for tabloid her, eller er det sånn?

Jeg er ikke noe bedre selv, med min "jeg blir sur om jeg får uanmeldt besøk"-holdning. Vi snakker ikke med folk på venteværelser - vi skuler på dem. Og gud forby at man må delta i ulike sosiale settinger der man ikke har håndplukket hver og én av de andre deltakerne.

Blir vi litt ensomme og kjipe som folk av en slik holdning?
Og har vi, som folk, en slik holdning, eller generaliserer jeg inntil det uakseptable her?

Gammel 12-11-10, 20:31   #2
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er nordmenn sosialt sære?

Folk er vel en god mix. Selv kan jeg godt snakke med f.eks. eldre folk på bussholdeplass, venterom eller andre steder de måtte finne på å si noe. Jeg hadde ingen problemer med menn som var med på barselgrupper, men opplevde det heller ikke som et veldig utleverende sted. Jeg var også en av dem som ikke var enig med helsesøster i en del ting, og la gjerne fram alternative metoder for ting. en misjonsarena. Jeg er gjerne litt nysgjerrig på andre, og er gjerne spent på sosiale settinger. Men jeg er ikke glad i uanmeldt besøk. Det blir liksom noe annet.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 21:22   #3
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, klart vi er ulike på individnivå.
Jeg tenker mest på om vi som folk har en kultur som kanskje kan frarøve oss livskvalitet? Stiller vi så høye krav til hvem vi ønsker å tilbringe tid med at vi ender opp med å gå glipp av mange interessante, morsomme og utviklende bekjente?

Gammel 12-11-10, 21:35   #4
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er sær, utvelgende og håndplukker så det suser. Selv mine 18 venner på facebook er nøye silt ut. Jeg ville aldri funnet på å gå i barselgruppe, - bare tanken får meg til å grøsse - men det er fordi jeg synes barseltemaer jevnt over er kjedelige. Derimot tar jeg gjerne imot uanmeldt besøk. Av mine håndplukkede.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 21:43   #5
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg er sær, utvelgende og håndplukker så det suser. Selv mine 18 venner på facebook er nøye silt ut. Jeg ville aldri funnet på å gå i barselgruppe, - bare tanken får meg til å grøsse - men det er fordi jeg synes barseltemaer jevnt over er kjedelige. Derimot tar jeg gjerne imot uanmeldt besøk. Av mine håndplukkede.

Jeg tror ikke du er alene - jeg tror det ligger i den norske folkesjela å omgåes kun "sine". Mine foreldre er ekstreme i så måte. Da de hadde runde dager, vurderte jeg å invitere venner og bekjente til overaskelses-selskap, men droppet umiddelbart ideen - jeg visste at de ville føle ubehag om det ikke kun var bare de nærmeste der.

Selv slites jeg litt mellom den kulturen og en litt mer latinsk attitude, som jeg egentlig idealiserer. Jeg tror særheten vår frarøver oss noe, og jeg tror at mange kan oppleve mer ensomhet enn de hadde trengt, kanskje særlig etterhvert som de blir eldre og kretsen krymper.

Gammel 12-11-10, 22:54   #6
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg trives som sær. Det som kanskje er litt rart med meg er at jeg liker vennene mine mye bedre enn de fleste mennesker jeg er i familie med. Den ene broren min synes det er kjempegøy å øke omganskretsen fra 70 mennesker til 75, og hiver seg lykkelig ut i sosiale settinger. Jeg vil mye heller ha fem gode venner.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 23:00   #7
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg trives som sær. Det som kanskje er litt rart med meg er at jeg liker vennene mine mye bedre enn de fleste mennesker jeg er i familie med. Den ene broren min synes det er kjempegøy å øke omganskretsen fra 70 mennesker til 75, og hiver seg lykkelig ut i sosiale settinger. Jeg vil mye heller ha fem gode venner.

Jeg trives sammen med familien i forhold til selskapeligheter også, men vil heller ha 5 gode venner, enn 75 bekjente og tjo og hei.
Og jeg vil ha meg frabedt å få umeldt besøk - jeg kan virkelig ikke utstå det. Og da mener jeg av alle altså, kjente, venner eller hvem som helst. Gi meg minst en halvtime.
Jeg var med i barselgruppe, men vi endte opp bare jeg og ei til etter første gangen, og vi har blitt virkelig gode venninner, og hadde også andre svangerskap felles. Vi har to barn hver, og de er født med ca. 10 dagers mellomrom i to omganger

Da jeg giftet meg i hine, hårde dager ble det foreslått utdrikningslag. Ja jøss, særlig.
Glem det. Dere må gjerne drikke meg ut, men uten meg. Jepp. Og jeg hadde ikke blitt med uansett hva de hadde gjort. Nope. Så jeg er sikkert en smule sær.

Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 23:00   #8
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Selv slites jeg litt mellom den kulturen og en litt mer latinsk attitude, som jeg egentlig idealiserer. Jeg tror særheten vår frarøver oss noe, og jeg tror at mange kan oppleve mer ensomhet enn de hadde trengt, kanskje særlig etterhvert som de blir eldre og kretsen krymper.

Jeg ser poenget ditt, men jeg setter også enormt stor pris på den friheten jeg opplever å få nettopp på grunn av denne væremåten. Jeg synes det er fantastisk å slippe å forholde meg til sosiale situasjoner jeg ikke har interesse for (privat - jobb blir selvsagt noe annet), og for meg er det mye verdi i dét.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 23:02   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å si det rett ut, så ja, jeg synes det. Generelt. Noen mer enn andre, selvsagt, men sammenlignet med mange utlendinger synes jeg at nordmenn er sosialt sære.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 23:07   #10
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Jeg ser poenget ditt, men jeg setter også enormt stor pris på den friheten jeg opplever å få nettopp på grunn av denne væremåten. Jeg synes det er fantastisk å slippe å forholde meg til sosiale situasjoner jeg ikke har interesse for (privat - jobb blir selvsagt noe annet), og for meg er det mye verdi i dét.

Jeg skjønner godt hva du mener, jeg er sånn selv.

Jeg synes det er deilig å slippe å omgåes "gud og hvermann".

Likevel tar jeg meg i å lure på om vi frarøver oss selv (og samfunnet generelt) mye omsorg, varme, utvikling, glede og mening ved å være så nøye på hvem vi "gidder" å bruke tid på.

Jeg har blitt mindre sær. Og jeg liker det. Så får vi se hvor langt jeg er i stand til å strekke det.

For meg er det ikke sånn at man må velge mellom å ha få, gode venner og å ha 150 overflatiske bekjente. Jeg lurer på om det ikke kan være lurt å kombinere. Jeg tenker at det kan være positivt for psyken å ha mange å smile til og hilse på og slå av en liten prat med - samtidig som man har de få, nære.

Gammel 12-11-10, 23:07   #11
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min del handler det om at fritiden min er så dyrebar. Jeg vil helst bruke den til ting som gir meg glede og energi. Å tilbringe masse tid med mennesker jeg ikke har noe forhold til eller som ikke gir meg noe - det syns jeg rett og slett ikke er verdt det. Jeg tror ikke det fordi jeg så veldig sær, mer fordi hverdagen er så slitsom at man helst vil gjøre ting som gir overskudd.

Jeg er også sosial og omgjengelig, skravler med alle og liker uanmeldt besøk, men det er ikke dermed sagt at jeg syns alle mennesker hører hjemme akkurat i mitt liv.

Og ang. den norske folkesjela så tror jeg ikke man kan generalisere over at nordmenn er så veldig sære og private. Det har selvsagt med kultur å gjøre, men man finner ganske store forskjeller i de forskjellige landsdelene på hva slags sosiale former som er vanlige. Man kan kanskje bli ensom om man er veldig privat, men jeg vet ikke om det er verre enn å ha hele storfamilien under samme tak. Det har nok en anselig mengde negative sider å leve på sydlands vis også.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 23:08   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

men jeg vet ikke om det er verre enn å ha hele storfamilien under samme tak. Det har nok en annselig mengde negative sider å leve på sydlands vis også.

Ja, det skal du få meg til å tro. Jeg har bodd (som voksen) hos mine foreldre en lang periode, og jeg sier bare aldri mer!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 23:12   #13
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Ja, tror det er ganske vanlig blandt nordmenn dessverre.
Selv er jeg ganske sosial og kan omgås og prate med mange forskjellige
type mennesker også de som er heeeelt ulik meg selv, mannen derimot er ikke der.
Han må snakke med noen han finner noe interressant å snakke om,
eller at de er lik han.
Mulig det har noe med jobben min å gjøre hvor jeg MÅ konversere og
sosialisere meg med mange forskjellige mennesker(bhg).
Jeg har også fått "skryt" på jobb at jeg er flink på småsnakk, der andre
ikke vet hva de skal snakke om finner jeg alltids noe :skravlekjærring:

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 23:15   #14
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

men jeg vet ikke om det er verre enn å ha hele storfamilien under samme tak. Det har nok en anselig mengde negative sider å leve på sydlands vis også.

Ja, erru gæærn! Det hadde tatt innersvingen på meg, ihvertfall.

Jeg tenker ikke at man skal skaffe seg massevis av venner som man bruker mye tid på - mer slå av en prat med folk som man ikke nødvendigvis kjenner godt litt oftere.

Jeg merker at jeg blir glad av korte, hyggelige menneskemøter med tilfeldige folk. Det gir en felleskapsfølelse.

Gammel 12-11-10, 23:19   #15
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja mange er det. Jeg er ikke sånn. Syns det er koselig med uplanlagt besøk og prater gjerne med folk i butikken og køer. I dag prata jeg lenge med ei i køen på systembolaget i Sverige.

Gammel 12-11-10, 23:25   #16
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, erru gæærn! Det hadde tatt innersvingen på meg, ihvertfall.

Jeg tenker ikke at man skal skaffe seg massevis av venner som man bruker mye tid på - mer slå av en prat med folk som man ikke nødvendigvis kjenner godt litt oftere.

Jeg merker at jeg blir glad av korte, hyggelige menneskemøter med tilfeldige folk. Det gir en felleskapsfølelse.

Men er det så mange som ikke vil det da? Jeg syns ofte hvis jeg for eksempel skal gå en tur i nabolaget, så blir jeg gående dobbelt så lenge som jeg hadde tenkt fordi jeg hele tiden må prate med noen. Eller hvis jeg henter på skolen eller håndballen eller er i butikken eller hva som helst.

Eller tenker du at vi burde snakket mer med fremmede mennesker? Er det sært å ikke stoppe opp og slå av en prat med en man ikke kjenner?

Kanskje alle burde få prøve seg en runde med ettåringen min. Jenta som sier Hei! til alle og slett ikke gir seg før de hilser igjen. Jeg blir sosialisert til den store gullmedalje når jeg har med henne.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 23:53   #17
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke det.

Som søreuropeer (og jeg har kun erfaring med nordmenn fra det sentrale Østlandet) synes jeg ikke nordmenn er så mye mindre sosiale eller sosialt enn andre europeere. Jeg tror det bunner i nordmenns ideer om hvordan ting er i andre land, og jeg tror ikke de nødvendigvis gjenspeiler virkeligheten.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 00:18   #18
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg synes ikke det.

Som søreuropeer (og jeg har kun erfaring med nordmenn fra det sentrale Østlandet) synes jeg ikke nordmenn er så mye mindre sosiale eller sosialt enn andre europeere. Jeg tror det bunner i nordmenns ideer om hvordan ting er i andre land, og jeg tror ikke de nødvendigvis gjenspeiler virkeligheten.

Ja, "Europa" er vel så mangt det også.

Jeg har jobbet med minoritetsspråklige elever i mange år, og kommer på den måten i kontakt med folk fra mange ulike land. De fleste synes det er tungt å komme i prat med nordmenn. De opplever et det ikke er så naturlig å slå av en prat i kø etc.

Selv kommer jeg stadig i snakk med andre i slike situasjoner, jeg er åpen for det selv. Men jeg innleder ikke samtaler med hvem som helst - det er ganske mange som med kroppsspråk og utstråling tydelig viser at de ikke er åpen for slik kontakt.

Gammel 13-11-10, 00:22   #19
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Eller tenker du at vi burde snakket mer med fremmede mennesker? Er det sært å ikke stoppe opp og slå av en prat med en man ikke kjenner?

Å stoppe opp foran en fremmed på fortauet og innlede en samtale, ville vært både sært og litt sosialt uintelligent. Men å veksle noen ord med en man sitter ved siden av på et venteværelse eller i annen kø synes jeg er helt fint - selv om man ikke kjenner hverandre fra før. Det kan ofte være overraskende hyggelig.

Gammel 13-11-10, 00:24   #20
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Å stoppe opp foran en fremmed på fortauet og innlede en samtale, ville vært både sært og litt sosialt uintelligent. Men å veksle noen ord med en man sitter ved siden av på et venteværelse eller i annen kø synes jeg er helt fint - selv om man ikke kjenner hverandre fra før. Det kan ofte være overraskende hyggelig.

Men det gjør da folk?
Jeg er jo sosialt sær (på en sånn stor, blinkende, dette har jeg papirer på-måte), og jeg syns folk skal snakke hele tiden.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:16.