Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Vanne orkide like ofte når den ikke blomstrer?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-10, 15:05   #1
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Vanne orkide like ofte når den ikke blomstrer?

Overskrifta sier vel sitt, orkideene mine mister blomster, skal jeg fremdeles vanne de en gang i uka?

Og når kommer blomstene tilbake?

Gammel 13-11-10, 16:28   #2
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vanne orkide like ofte når den ikke blomstrer?

Jeg vanner orkideene mine når jeg husker det, det blir kanskje en gang i uka stort sett. Blomstene kommer igjen omtrent på samme tid hvert år.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 16:43   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en orkide som bare står der uten blomst. Og så har jeg tre som kommer med nye skudd hele tiden. Det kommer nye skudd hele tiden, og så dreper jeg de blomstene som allerede er kommet, med å overvanne litt, - men det er jo nye på vei hele tiden likevel, så det går jo fint.

Jeg har hørt at man bare skal vanne orkideene innimellom når de ikke blomstrer, men jeg vet ikke sikkert hva som er riktig. Jeg har forsøkt begge deler på den som ikke blomstrer. Hver gang de andre får, og en gang i måneden. Ingen av delene har gjort noen forskjell på den planten hvertfall.

Gammel 13-11-10, 16:50   #4
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjør ikke forskjell på vanningen. Vanner grundig ca én gang i uken, om det er blomster eller ei.

Men når blomstene kommer tilbake, se det vet jeg ikke. Dog har jeg nå lært at jeg skal vente til den blomsterstengelen visner ned før jeg klipper. Jeg har nemlig alltid hørt at man skal klippe av etter den tredje "knekket" - kjempelurt! I det sekundet jeg klippet ned en av de flotteste avblomstrede orkideene mine, så så jeg at det kom ut en ny blomsterstengel fire-fem cm over der hvor jeg klippet. :gaal:

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 18:23   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vanner støtt og stadig, eller mest av og til. Mine orkideer har blomstret siden denne tiden i fjor, faktisk.
Noen av dem fikk ny "jord" i fjor sensommer, og det gjorde tydeligvis susen. En av orkideene hadde vært uten blomst i 2 år før den kom til jul i fjor.

Gammel 14-11-10, 15:02   #6
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Vanner 1 gang i uken når de er i blomst, og ca hver 2. uke når de ikke er i blomst.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:17.