![]() |
#1 |
En som trener
|
![]() Allergiker i barnehagePå avdelingen til jenta mi, for 3-6 åringer (stor avdeling) er det et barn som er allergisk mot melk og egg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Allergiker i barnehageDet er en melkeallergiker på avdelinga hos jenta mi, men vi har ikke fått beskjed om å ta noen hensyn i forhold til hva ungene har med i matboksen. Vi får til og med beskjed om at vi tar med det vi vil til bursdagsfeiringer for de har egen mat til allergikeren. Jeg synes imidlertid det er lite problematisk å lage noe melkefritt sånn at alle kan spise. Den maten de lager i barnehagen er imidlertid melkefri, evt de lager et melkefritt alternativ.
![]() |
#4 |
En som trener
|
![]() Sv: Allergiker i barnehage
Så allergisk er h*n ikke (har foreldrene sagt). Det er hvis h*n skulle få noe i seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Allergiker i barnehageDet er som regel forskjell på egg- og melkeallergi også. Noen barn er så allergiske mot egg at de blir dårlige av at det er i samme rom som dem, men jeg tror ikke det er like vanlig med melkeallergi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
Hvis det kun er ved normalt inntak (ikke smuler og slikt), så ville jeg forventet at barnehagen greide å holde styr på maten til de ulike barna slik at det allergiske barnet ikke får i seg noe det ikke skal ha. Da syns jeg de andre barna kan ha med den maten de vil, men jeg hadde ikke reagert på om barnehagen valgte å lage mat til alle uten disse matvarene for alle.
![]() |
#7 |
maler
|
![]() Sv: Allergiker i barnehageJeg hadde forventet ved en "normal" allergi mot egg og melk at barnehagen alltid har et likeverdig alternativ til dette barnet, men at de andre barna ikke merket så mye til det. Jeg hadde reagert hvis mitt barn ikke fikk melk fordi det var et annet barn som ikke skulle ha. Men helt greit om de lager endel mat uten egg og melk for å gjøre det likt for alle. Hvis det hadde vært snakk om et hyperallergisk barn som ikke tåler å være i samme rom som gitte matvarer hadde jeg tenkt annerledes på det, men det gjelder de færreste.
![]() |
#9 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Allergiker i barnehageVi har barn med både melkeallergi, eggalergi og soyaallergi i bhg, men her blir det laget et eget alternativ til de om vi MÅ ha noe av det i maten vi lager, MEN som regel lager vi uten dette når vi lager mat i bhg.
![]() |
#10 |
![]() Sv: Allergiker i barnehageMan kan jo ikke nekte barn melk i bhg fordi det er et barn med melkeallergi der
![]() |
#12 |
Dette høres ikke greit ut i mine ører nei
![]() |
#14 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Allergiker i barnehageVi hadde totalforbud mot nøtter og ting som kunne inneholde nøtter ibhg til ungene.
![]() |
#16 |
maler
|
Dette er hverdagen til endel nøtteallergikere og andre hyperallergiske personer. De må prøve å få omgivelsene til å ta hensyn, men det skjer garantert glipper. Det er aldri helt trygt. Men har de noe valg? De kan ikke akkurat leve i sin egen lille glassboble heller. I et sånt tilfelle synes jeg det er helt greit å innføre totalforbud mot enkelte matvarer. Selv om det kanskje vil være urimelig å nekte ungene alt som det står merket "kan inneholde spor av nøtter" på, da utelukkes nemlig ganske store deler av de matvarene man kan få kjøpt.
![]() |
#17 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Allergiker i barnehageJenta mi hadde sterk melk og egg-allergi i mange år.
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Allergiker i barnehageI USA (uten at det skal gjøres til noen rettesnor, slik enkelte tror hver gang jeg nevner et eksempel derifra
![]() |
#19 |
|
Hvis det er snakk om anafylaktisk sjokk eller alvorlig reaksjon er det vanlig med totalforbud, vel? på lillegutts forrige skole var det en gutt med moderat nøtteallergi - der var det forbud mot nøtter i matpakka, og det ble stadig tipset om at det er nøtter i sjokolade, sjokoladepålegg, og IKKE ta med marsipan til jul lzm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Allergiker i barnehageMed moderat melke- og eggallergi, forventer jeg at det er alternativ mat til det allergiske barnet i barnehagen, evt. at en god del av fellesmaten lages uten melk og egg. Ellers er disse matvarene vanlige i de flestes kosthold, og de inneholder også viktige næringsstoffer, så jeg ville nok protestert temmelig kraftig på at ikke-allergiske barn skulle være nødt til å holde seg til allergidiett ved halvparten av døgnets måltider. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|