Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Mormors konfektkaker

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-10, 15:40   #1
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mormors konfektkaker

Oppskrift etter forespørsel.
Mange tenker nok chocolate chip cookies, jeg har aldri laget ccc selv, de få butikk-kjøpte jeg har smakt har vært tørre. Mormors konfektkaker skal være myke og litt seige. Og de er familiens absolutt favoritter. Ingen fare for at disse ikke blir spist opp hos oss i allefall, som regel må vi lage flere runder. Og vi pleier å firedoble røra under her.

Konfektkaker:
200 gr margarin (har aldri laget dem med smør,-prøv om du vil!)
150 gr sukker
-Røres hvitt
150 gr demerarasukker røres i
2 egg tilsettes
275 gr hvetemel
1 ts bakepulver
-siktes i
Hakk 50 gram mandler og 1,5 plate lys kokesjokolade, og bland hele røra godt.

Sett deigen på plate med teskje, de flyter en del ut, så ha godt med mellomrom mellom kakene. 200gr i ca 10 minutter.
Kakene skal ikke bli brune, helst ikke i kanten engang. De smaker best og blir seigest om de stekes helt lyse.

Oppbevares i boks med tett lokk. Hvis du virkelig greier å la være å spise dem opp med en gang, da.

Gammel 30-11-10, 15:45   #2
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mormors konfektkaker

Høyres ut som dei svigermor bakar. Men kva er demerarasukker?
Trur eg byter ut lys jokolade med mørk.

Gammel 30-11-10, 15:49   #3
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Demerarasukker er rårørsukker. Brunt sukker, men ikke som det vanlige man kjøper i butikken. Demerara er liksom seigere, og har en kraftigere smak. Meny, Ultra ol har det garantert.

Gammel 30-11-10, 16:13   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk!! Høres digge ut. Men kan jeg bytte ut demerarasukker med vanlig hvitt eller brunt? Hva er best i så tilfelle, tror du? Kanskje halvparten hver? Jeg har nemlig lyst å bake disse i dag (med smør, selvsagt) men har ikke d-sukker i hus.

Gammel 30-11-10, 17:23   #5
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Takk!! Høres digge ut. Men kan jeg bytte ut demerarasukker med vanlig hvitt eller brunt? Hva er best i så tilfelle, tror du? Kanskje halvparten hver? Jeg har nemlig lyst å bake disse i dag (med smør, selvsagt) men har ikke d-sukker i hus.

Prøv gjerne med brunt sukker. Det blir ikke helt det samme, men jeg kjenner til det at vil man bake NÅ, så vil man.
Fortell hva du synes da? Mormoren min bakte jo disse allerede på tredve-førtitallet, jeg vet ikke hvor utbredt bruk av margarin var da, om de fleste kanskje brukte smør? Må bake første vending snart, kjenner jeg.

Gammel 30-11-10, 20:19   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er brett nummer tre i ovnen og jeg har tyvsmakt på en. Laget dobbel porsjon. DØDSGODE! De kommer til å forsvinne farlig fort ...

Gammel 30-11-10, 20:33   #7
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Enda flere oppskrifter jeg bare må prøve... Men det blir ikke i dag.

Gammel 30-11-10, 20:50   #8
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nå er brett nummer tre i ovnen og jeg har tyvsmakt på en. Laget dobbel porsjon. DØDSGODE! De kommer til å forsvinne farlig fort ...

Brukte du margarin da? Og demerarasukker? Eventuelt hva brukte du isteden?

Gammel 30-11-10, 20:51   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg bruker aldri margarin til noe, noensinne. Så nei, jeg brukte meierismør. Brukte 300 gram hvitt sukker og 300 gram brunt sukker (helt vanlig, fra Ica). Laget dobbel porsjon.

Gammel 30-11-10, 20:54   #10
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Så de ble seige og myke altså?

Gammel 30-11-10, 20:58   #11
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Artig å se den oppskriften igjen. Hos oss heter den selvsagt farmors konfektkaker, ettersom det er farmor som er familiens bærer av oppskrifta. Jeg bruker også mørk sjokolade og smør, og tror jeg har gjort det med vanlig sukker et år også.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 21:12   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Så de ble seige og myke altså?

Jepp. Og så brukte jeg bare 2 plater sjokolade, 1 mørk og 1 lys.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:46.