|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2010
![]() |
Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Hei, dette er mitt første innlegg |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Jeg er ganske sikker på at det er som det står, altså 3/4 dl melk og 1/2 dl fløte. Det er jo ganske mye smeltet smør i kaken så væskemengden ser ok ut.
|
|
|
#3 |
|
Nybegynner
![]() |
Sv: Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Det var der jeg ble litt usikker selv, for sammenlignet med en annen oppskrift (som er doblet), er det 660g smør og 7 dl melk, og alt annet er også doblet. hmm. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Du bør stole på både Madam Mim og Iset når det kommer til baking. Hvis det står noe i oppskriften, så er det nok riktig. De er veldig flinke på sånt.
|
|
|
|
#5 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Nå har jeg ikke bakt denne da, så jeg skal ikke si noe helt sikkert. Men jeg synes det er rart om Mim skriver 3/4 dl når hun mener 3-4 dl, det tviler jeg på at hun hadde gjort for det blir jo helt feil. Så om jeg skulle bakt denne nå, hadde jeg brukt 3/4 dl. Fløtemengden kan jeg påstå skal være 1/2 dl, det er jo det som står.
|
|
|
#6 |
|
Nybegynner
![]() |
Sv: Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Ok, da lager jeg den som det står! |
|
|
|
|
|
#8 |
|
flisespikker
|
Sv: Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Med "for hånd", mener du med elektrisk håndmikser, eller med en vanlig visp og håndkraft? Det tar lang tid å vispe eggedosis med håndkraft; det går an, men jeg tviler nesten på at du orker. Eller rettere sagt: Jeg hadde ikke orket.
|
|
|
#9 |
|
Nybegynner
![]() |
Sv: Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Frøy, jeg tenkte tanken, liker bare å avklare alt på forhånd |
|
|
|
|
|
#10 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Jeg har laget eggedosis ved håndkraft ... og fikk senebetennelse. Oldemoren min laget eggedosis hver dag med håndkraft, men jeg tror rett og slett at damer var litt mer trente i slikt på 30-tallet.
|
|
|
|
#11 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Sånne håndholdte elektriske miksere får du for en hundrelapp. Jeg ville nok spandert på en bolle også, altså en slik, og betalt litt mer, men jeg haater å stå og holde en visp i evigheter. Skikkelig luftig eggedosis kan ta litt tid.
|
|
|
#12 |
|
Nybegynner
![]() |
Sv: Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Hmm, tror det blir investering i ny mikser ja! men Iset, jeg får ikke opp noe når jeg trykker på linken. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Åh, jeg la inn et bilde i linken, det funker hos meg? Det er bare et bilde av en mikser da, med stativ og bolle. Tror de koster rundt 3-400,- kroner, de billigste. Men da har du en til å piske krem og eggedosis med, ganske greit. Eller du kan investere i en food processor (ca. 6-800,- kroner?) som har ekstrautstyr til å vispe krem og sånt med, da kan du hakke nøtter, sjokolade og alt mulig i den. Hvis du ikke har en fra før da, jeg er GIFT med min.
|
|
|
#14 |
|
Nybegynner
![]() |
Sv: Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Har ingen ting fra før av, men tror en food processor havner høyt oppe på ønskelisten til jul |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Du trenger ikke stavmikser om du har food processor (selv om enkelte sverger til førstnevnte). Jeg bruker kun food processoren (men bruker stavmikser av og til til guacamole, mest pga. oppvask) til det meste. Hakker nøtter og sjokolade, river gulrøtter, knuser kjeks til ostekake, lager kakedeiger osv. I går laget jeg feks. konfekt-cookies og hadde bare alt i food processoren og kjørte til deig, tok noen sekunder og vips!
|
|
|
#16 |
|
Epikur
|
Sv: Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Jeg pleide å være Madam Mim, og ja, det er 0.75 dl melk og 0, 5 dl. fløte.
|
|
|
#17 |
|
Epikur
|
Sv: Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Og psssst: Ikke stek for lenge! Heller for kort enn for lenge!
|
|
|
#18 |
|
rakkarpus
|
Sv: Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Paris: nydelig sjokoladekake på det søte liv.no er kjempegod og skal bare røres sammen, for hånd.
|
|
|
#19 |
|
Nybegynner
![]() |
Sv: Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Da ble bakingen vellykket. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Erfaring med Madam Mims sjokoladekake?Den er god uten mel også.
|
![]() |
|
|