Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Liftgardin

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-10, 10:02   #1
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Liftgardin

Jeg skal sy meg liftgardiner på nykjøkkenet. Verken mannen eller mamma har trua på meg, så da må jeg selvsagt få det til.
Men jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal bestille. Vinduene er 114 på langs på innsiden. Er jeg helt på jordet om jeg bestiller 140 eller 150 da?

Og kan jeg virkelig få det til? Jeg har ikke rørt en symaskin på 15 år.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 10:07   #2
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liftgardin

Hvor bredt er vinduet med karmer? Jeg antar at de skal ligge utenpå vinduet og ikke inni?

Jeg har akkurat sydd liftgardin og jeg er ikke en sånn hæppisydame. Jeg syr kun når jeg må.

Kjøpte et sett på Stoff og stil, og de sendte med et ekstra forklaringsark, og det var ikke noe komplisert altså. Det viktigste å tenke på er at man må lage åpning til spilene så langt i enden som mulig av båndet som holder de på plass. Ellers er det bare å være nøye på å sette knappenåler sånn at du får sett hvordan det blir, og være litt nøyaktig, det er bare rette sømmer, men da vises det jo bedre også om man syr skjevt. Jeg ble pålurt transparent tråd, og selv om det ble veldig fint så var det et herk å sy med. Så si "Nei takk" til det, eller "Nei, tusen takk" om du er den høflige typen om de prøver å prakke sånn tråd på deg.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 10:15   #3
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Liftgardin

Jeg syns det er finere om de ligger inni, men det er kanskje vanskeligere? Vinduene i seg selv med karmer er 1.10-1.22. Bør jeg ha de på utsiden altså?
Jeg hadde endelig bestemt meg for stoff, men nå ser jeg at de kun har det som PVC. Vil det si at det kun er plastikk.
Det er dette.

http://www.stoffogstil.no/ImageRoot/...5/860395_l.jpg

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 10:22   #4
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liftgardin

Ah, jeg misforstod deg jeg. Jeg trodde du snakket om bredde på ferdig gardin, ikke hvor mye stoff.

Ja, jeg synes det er fint å ha de inni også, da passer det vel med å sy en gardin på 110, om vinduet er 114 inni? Idiotspørsmål, men sånn typisk som jeg kan glemme av på vinteren: Hvilken vei slår vinduet? Går det greit å bruke vinduet om liftgardin er innenfor karmen?

Sånn stoffmessig så hadde jeg villet ha ca 10 cm ekstra stoff på bredden for å sy inn kanter og sånt. Sømrom øverst og nederst tilsammen trengs omtrent 30 cm eller noe sånt. Jeg tar alltid noe ekstra, så har jeg til prøvelapper også, jeg må teste ut trådspenning og sånt på stoffet, har ikke erfaring til å greie det uten (selv med konferering med sygudinnene her på FP)

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 10:36   #5
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Liftgardin

Prøvelapper er sikkert veldig fornuftig. Da vet jeg sånn cirka hvor mye stoff jeg trenger iallfall, men mulig jeg må finne et annet stoff.
Tror det skal gå greit å åpne vinduene med liftgardinene på innsiden, men det skal jeg dobbelsjekke.
Tusen takkk for hjelpen!

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no