Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste sildeoppskrift

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-10, 21:21   #1
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Din beste sildeoppskrift

Jeg skal i gang med årets sursild, men lurer på om jeg skal prøve ut en nye oppskrift eller to - sursild eller annen sild. Har noen gode oppskrifter å dele?

Gammel 16-12-10, 21:26   #2
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Din beste sildeoppskrift

Selv har jeg lagd denne et par ganger (i tillegg til sennepssild). Den er god, men jeg har gått litt lei:

Mangosild:

• 6 kryddersildfileter
  • 2 dl matyoghurt, kesam eller rømme
  • 1 dl mangochutney, gjerne sterk type
  • 1 dl hakket frisk koriander (kan sløyfes, men det er best med)
La sildefiletene ligge i kaldt vann i 1/2 - 1 time, eller til silden er passe salt. Hell av vannet og tørk filetene i kjøkkenpapir. Skjær filetene i pene, skrå gaffelbiter.
Rør sammen yoghurt og mangochutney. Tilsett hakket koriander og bland i sildebitene. Holdbar i ca. 1 uke i kjøleskap.

Ellers har jeg brukt Espelid Hovigs sursildoppskrift fra den rutete kokeboka, men synes ikke den er veldig god. Jeg fikk en gang en oppskrift som var knallgod, men den har jeg mistet og husker ikke hvor den kom fra.

Gammel 16-12-10, 22:22   #3
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Er det virkelig ingen som er glad i sild her? *finner fra google i stedet*

Gammel 16-12-10, 22:24   #4
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jo, sild er godt, men har aldri laget det selv. Skal prøve oppskriften du la inn, hørtes veldig god ut.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 22:28   #5
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager hjemmelagd tomatsild, og syns den er MYE bedre enn den du kjøper. Masse løk er et must for å få den gode silda. Jeg har ikke oppskriften her akkurat nå, men er du interessert så kan jeg prøve å grave den frem.

Gammel 16-12-10, 22:28   #6
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker karrisild:

1 glass Delikat appetittsild
1 boks med rømme
1 pose majones
1 liten løk, finhakket
2-3 hardkokte egg i små terninger

1-2 teskjeer karri (avhenger av type) Jeg pleier å starte med å fukte karrien med litt vann så den kan svelle litt før jeg begynner med de andre sakene. Er fargen litt vassen, sper jeg på med litt gurkemeie.

Bland rømme og majones, ha i løk og karri. Del hver sildefilet i ca. 4 biter, ha oppi sild og egg, vend dem forsiktig inn. Smak om den er sterk nok (husk at karrien blir sterkere i løpet av et døgn, så den skal være litt mildere enn du har lyst til på dette stadiet).

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 22:29   #7
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker å lager karrisild, banansild og noen ganger rødbetesild. :namm:

Karrisild
Sursild
løk
røde epler
saus av:
majones
lettrømme (halvparten av hver)
Litt sennep
Karri

Smakes til slik folk vil ha det.

Banansild
Sursild
Løk
Banan
Saus som over bare minus karri og pluss paprikapulver

Rødbetesild
Sursild
Rødbeter
Røde epler
Saus av majones og rømme

Spises på mørkt rugbrød!

Gammel 16-12-10, 22:30   #8
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager sursild på slump, med spekesildfileter og lake med ca 2 % eddik. Det enkle er ofte det beste!

Gammel 16-12-10, 23:08   #9
Elastica
Aktiv

Elastica sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Elastica er litt kul
Standard

Her er en utrolig god karrisild.

3-4 kryddersild
3 dl majones, gjerne hjemmelaget
karri etter smak (jeg bruker rett og slett det krydderet som selges under den noe upresise betegnelsen "karri")
3 spiseskjeer kapers
3 spiseskjeer finhakket løk
2 spiseskjeer hakket syltet agurk
1 spiseskje gressløk (ikke nødvendig)
dill, finhakket

Alt blandes sammen og serveres på rugbrød.

Elastica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 23:20   #10
Left
Passiv

Standard

Skal vi se.... jo den går vel omtrent slik:

Kjøp fiskesnøre, og egnet krok. Line kan brukes, med mange kroker, men da er det lurt å egne før man legger ut.
Kutt opp passende biter.
Tre en bit på kroken og hiv uti. Er du heldig får du napp
Da må du sette på en ny bit.

Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 23:33   #11
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg og pappa lager vår vri på "tradisjonell sildesalat". Ingen jul uten.
Bruker ca like deler av alt i små små terninger, bortsett fra rødbetene som er ca 1/3 del av de andre:

Sildefileeter
Eple
Rødløk
Hardkokt egg
Kokt potet
Rødbeter

Salt og grovkvernet svart pepper etter smak.

Man kan bruke majones som "bindemiddel", men vi bruker lettpisket fløte, evt litt lake fra rødbetene for farge.

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 23:35   #12
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Skal se om jeg finner oppskrifta på "Oberstinnens frokostsild". Den er utrolig god.

Gammel 16-12-10, 23:37   #13
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Karrisild har jeg aldri lagd - det må prøves. Takk! Og Oberstinnens høres lovende ut.

Gammel 17-12-10, 21:28   #14
Ma Dalton
Hupp!

Ma Dalton sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Ma Dalton er litt kul
Standard

Sild er godt!

Jeg har ikke vært så veldig kreativ i sildelagingen, men tomatsild og glassmestersild er nammis. Tomatsild er det jeg lager oftest. Og denne er fantastisk god (faktisk bedre enn mamma sin..):

8 kryddersildfileter
2,5, dl sukker
1 dl.tomatpure
4-5 spiseskjeer eddik, 7 prosent
1/2 dl olje
1 dl vann
2-3 middels store løk
to små laurbærblad
kvernet pepper

Kryddersildfileter vannes i 1-2 timer, tørkes og skjæres i gaffelbiter (på skrå), skjær løken i tynne skiver (eller hakk den om du foretrekker det).
Lag sausen: tomatpure og sukker blandes i en bolle, spe med annenhvergang eddik og olje. Rør godt mellom hver gang. Rør inn vannet tilslutt.
Hell saus i et glass, litt i bunnen. Legg lagvis løk, saus, sild. Avslutt med saus. Legg i laurbærblad tilslutt. Kvern litt pepper over.

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 21:37   #15
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skrøt av min nyeste oppfinnelse her inne for et par dager siden.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 12:55   #16
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Rajraj, den ser fabelaktig ut - den må jeg prøve. Tomatsild pleier svoger å ordne (selv om han alltid er for sent ute så den egentlig ikke er spiselig før etter julaften).

I vår familie er frokost 1. juledag et absolutt høydepunkt i jula, og det må stå minst tre typer sild på bordet. I år er det sannsynlig at wasabisild blir en av dem.

Gammel 18-12-10, 13:22   #17
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Så kult!

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:11.