Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Akta cosmic kontra Duologic

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-07, 22:13   #1
punky
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 29
punky har et hav av muligheter foran seg
Standard

Akta cosmic kontra Duologic

Er litt usikker på skrivemåten, men tror dere skjønner hvilken bilseter jeg mener!

Jeg vurdere å kjøpe en av disse, valget mitt har i gunn falt på Cosmic fordi denne kan brukes begge veier, og min gutt er allerede over 1 år!

Men leser i mange diskusjoner at Duologic skal være så mye bedre, og smalere! Har jo tre bilstoler bak i bilen så det smaleste er jo å fortrekke!
Så kan noen svare meg på bredden på disse to settene!

Vi har ikke isofix i bilen. Og 2 punktsele(snålen en sådan, er en 5 punktsele egentlig) i midten som jeg har tenkt å feste settet!

Det skrives også at duologic er enkle å montere men gjelder det kun med isofix?

Håper noen kan svare meg!

På Babyproffsen er cosmic på tilbud til 1990,- ut feb! Og Duologic er jo dyrere men det spiller ikke så stor rolle!

punky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 22:24   #2
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akta cosmic kontra Duologic

Vi har nå Duologic og er veldig fornøyd . Har ikke prøvd å feste det med seler så kan ikke svare deg på det. Vi hadde Cosmic før men husker ikke helt hvem som er bredest, men synes absolutt ikke Dulogic er bred.
For oss var det ikke noe problem at sete kun er bakovervendt. Vi kommer uansett ikke til å bruke et slikt sete fremovervendt (der de er festet med seteseler). Fremovervendt er det best å bruke bilens seler, altså beltestol.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 22:27   #3
punky
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 29
punky har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Akta cosmic kontra Duologic

Men trodde at man fjernet selene i cosmicen og brukte bilen seler når man snudde setet jeg! Mener det står i bruksanvisningen, men mulig jeg husker feil!


Sist redigert av punky : 22-02-07 kl 22:28. Årsak: Fikk ikke med alt jeg hadde tenkt å skrive!!
punky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 22:39   #4
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akta cosmic kontra Duologic

Opprinnelig lagt inn av punky, her.

Men trodde at man fjernet selene i cosmicen og brukte bilen seler når man snudde setet jeg! Mener det står i bruksanvisningen, men mulig jeg husker feil!

Ja det går nok ann ja. Vi hadde en 2002 modell cosmic og husker nå at vi prøvde det men synes det ikke ble noe bra i forhold til beltestolene. Kan jo hende den har blitt bedre nå men likte best ren beltestol når vi skulle bruke belte.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 23:43   #5
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Akta cosmic kontra Duologic

Vi har duologic festet med seler, og det er superenkelt å montere, siden du bare tjorer fast basen. Under og over og under og over omtrent ...

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 00:20   #6
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Akta cosmic kontra Duologic

Uansett er det bedre å bruke ren beltestol når han skal snues.
Men denne kan han virkelig bruke til 4 års alder altså.
Min snuppe som er 3 år har fortsatt masse å gå på i denne stolen, mye mer enn i cosmic xtp'n.
Lurer kanskje på om den er litt smalere ja.
Og enklere å feste kanskje?
Det er ikke vanskelig å feste cosmic xtp altså, men av de to hadde ejg garantert valgt DuoLogic.
Men ja, pga. belastningen er det bedre å ha beltestol med bilens egne belter når han skal snues. 5 punktssele vil gi høyere belastning på nakken. Det er jo pga nakken man anbefaler bakovervendt så sterkt og lenge som vi gjør her.
Så, DuoLogic, uten tvil!

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 08:45   #7
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Akta cosmic kontra Duologic

Vi har begge setene og vil uten tvil si at Duologic'en er favoritten. Den er på tilbud på Happyland ut februar
Mye enklere å feste og så utrolig bra sidebeskyttelse. Knall bra sete! Vi er også veldig fornøyd med Cosmicen. Har et HTS ett-eller-annet kids (bakovervendt) i bil nummer 2 og er ikke på langt så fornøyd (liten avsporing).

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 09:01   #8
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akta cosmic kontra Duologic

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Vi har nå Duologic og er veldig fornøyd . Har ikke prøvd å feste det med seler så kan ikke svare deg på det. Vi hadde Cosmic før men husker ikke helt hvem som er bredest, men synes absolutt ikke Dulogic er bred.
For oss var det ikke noe problem at sete kun er bakovervendt. Vi kommer uansett ikke til å bruke et slikt sete fremovervendt (der de er festet med seteseler). Fremovervendt er det best å bruke bilens seler, altså beltestol.

Kan egentlig bare signere hele dette jeg.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:10   #9
punky
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 29
punky har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Akta cosmic kontra Duologic

Finnes det happyland flere steder i Sverige?

Fra mitt bosted er Svinesund laaangt!!

punky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:15   #10
punky
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 29
punky har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Akta cosmic kontra Duologic

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Vi har begge setene og vil uten tvil si at Duologic'en er favoritten. Den er på tilbud på Happyland ut februar
Mye enklere å feste og så utrolig bra sidebeskyttelse. Knall bra sete! Vi er også veldig fornøyd med Cosmicen. Har et HTS ett-eller-annet kids (bakovervendt) i bil nummer 2 og er ikke på langt så fornøyd (liten avsporing).

Til deg kan du måle dem og se om det ene eller andre er smalere!

Og er det enklere å feste kun når man har isofix?

Og vi har et HTS sete etter store søsken og er heller ikke fornøyd med det, hovedproblemmet var at det var så enkelt for de små å åpne selene!!

punky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:43   #11
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Akta cosmic kontra Duologic

Duologic er enkelere å montere selv uten isofix. Dette setet trenger nemlig ikke forankringsseler. Setet foran kan derfor beveges fram og tilbake, hvis det er plass da.

Selv om Cosmic kan brukes forovervendt med bilens belte så har den ikke de reguleringer og muligheter for tilpasninger til barnet som en vanlig bra beltestol har. Derfor er ikke dette noe bra sete framovervendt.

Happyland er kun en butikk på Svinesund, ingen kjede, etter det jeg har forstått. Du kan jo høre om de sender?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 11:05   #12
punky
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 29
punky har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Akta cosmic kontra Duologic

Det kan jeg gjøre takk for tips!

punky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 10:29   #13
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Akta cosmic kontra Duologic

Opprinnelig lagt inn av punky, her.

Til deg kan du måle dem og se om det ene eller andre er smalere!

Og er det enklere å feste kun når man har isofix?

Og vi har et HTS sete etter store søsken og er heller ikke fornøyd med det, hovedproblemmet var at det var så enkelt for de små å åpne selene!!

Husker ikke målene i hodet men ja Duologic er smalere. Signerer Stikka, det er super enkelt å feste med isofix og også eldig enkelt å feste med belte.

Vi har også slitt med utbryter dronning i setet. Sist gang jeg var på Happyland så kjøpte jeg med en plastdings som man lett fester sammen selene foran på brystet til barnet slik at det selv ikke kommer seg ut. Siden denne er laget til dette formålet så regner jeg med at den også er enkel å brekke i to i tilfelle ulykke eller slik *BANK I BORDET*

Ja Happyland sender og har generelt en veldig bra service.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 09:05   #14
punky
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 29
punky har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Akta cosmic kontra Duologic

Hei!

Takk for all hjelp!

Det ble et cosmic fordi den fikk vi prøvd i bilen og gutten vår passet perfekt i det setet! Og fordi vi har dårlig erfaring med å ha barna lenge bakover ville mannen ha et sete som kan brukes begge veier! Så et nytt akta cosmic xtp sitter nå festet i midten bak i bilen vår, ja bakvendt da!!

Happyland sendte de hvis vi ville, men turde ikke kjøpe et sete vi ikke fikk prøvd i vår bil og på vårt barn! Vi har heller ikke isofix!

Spørs om storsøster må få nytt sete da når hun i dag bruker HTA BeSafe 1-2-3 og de er så unødvendige breie!!Tror Recardosete er smalere!! Hun er snart 9 år da....

punky er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no