Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Må man være redd for å dø?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-10, 14:14   #1
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må man være redd for å dø?

...

Sist redigert av Blondie : 10-12-12 kl 12:55.
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 14:17   #2
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må man være redd for å dø?

Jeg finnes ikke redd for å dø.
Jeg vil nå helst leve, og jeg kan godt bekymre meg for de jeg etterlater meg om jeg dør, men redd for døden er jeg ikke.
Det hender at noen reagerer på det, men stort sett så syns folk at det høres bra ut og en del skulle ønske at de følte det på samme måte.

(På en syk måte så gleder jeg meg litt til å dø når den tid kommer, så får jeg endelig vite for sikkert om jeg har rett. )

Gammel 22-12-10, 14:18   #3
Left
Passiv

Standard

Jeg er heller ikke redd for å dø, men det er jo ikke dermed sagt at jeg vil det. Kommer man dit, så kommer man dit liksom.

Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 14:18   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg er redd for, er å dø fra barna mine eller at de skal dø fra meg, jeg vil være her sammen med dem så lenge som mulig. Men selve døden er jeg ikke redd for nei. Jeg har dog store problemer med omstendighetene rundt døden, rent fysisk. Jeg får angst av begravelser, kroppen som slutter å fungere og råtner bort, jeg takler det ikke og vil aldri noensinne frivillig se et dødt menneske igjen. Jeg får frysninger bare av tanken. Egentlig får jeg angst av hele døds-konseptet! Men jeg har et livssyn som gjør at jeg på en måte gleder meg til å se hva som finnes etter døden, om jeg får treffe igjen mine kjære osv, så jeg er som sagt ikke redd for akkurat den biten.

Sist redigert av Dixie Diner : 22-12-10 kl 14:23.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 14:20   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, noen ganger er jeg redd for å dø. Andre ganger er jeg som deg at jeg ikke vil dø.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 14:21   #6
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg finnes ikke redd for selve døden jeg heller. Det JEG er redd for, er å dø fra barna mine eller at de skal dø fra meg, jeg vil være her sammen med dem så lenge som mulig. Men selve døden er jeg ikke redd for nei.

Sånn har jeg det også. Men jeg ser ikke bort i fra at det er fordi døden for meg enda er en litt fremmed skikkelse. Jeg tror kanskje jeg ville ha vært litt rent for det ukjente som skulle skje hvis jeg "lå for døden", og jeg ser ikke bort i fra at jeg vil komme til å bli mer redd for døden etter hvert som jeg blir eldre. Død som følge av en plutselig ulykke er jo det jeg ser for meg som en mulig død nå, og det er litt annerledes enn å gå og vente på døden tror jeg.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 14:28   #7
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke redd for å dø, men jeg vil ikke dø pga jenta mi, og familien min.
Jeg tror egentlig aldri jeg har vært redd for det. Men jeg har vært redd for at andre skulle dø. Men det blir noe annet. Det er ikke pga døden i seg selv, men frykten for å bli alene, miste barn osv.

Er dette egentlig så uvanlig?

Gammel 22-12-10, 14:32   #8
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke redd for å dø, jeg skjønner ikke hvorfor man skal være redd for selve døden. At man ikke ønsker å dø fra sine nærmeste ser jeg ikke på som en redsel for å dø.

Gammel 22-12-10, 14:32   #9
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg har nok vært redd for å dø ja, men stort sett er jeg bare ikke klar for å dø; dvs. jeg vil ikke dø, fra barna mine og de jeg er glad i. Ikke nå.

Gammel 22-12-10, 14:34   #10
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går ikke rundt og er redd for å dø. Det blir for abstrakt.

Men det kan da ikke være spesielt behagelig, så det er jo ikke en opplevelse jeg ser frem til heller akkurat.

Gammel 22-12-10, 14:40   #11
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Nei, man må ikke.
Bortsett fra at jeg har to barn som jeg håper jeg får følge i mange, mange år fremover er jeg ikke redd for å dø. Jeg tror vel ikke egentlig på så veldig mye, og dermed klamrer jeg meg fast til at det å dø er en fin ting når man er ferdiglevd. At man da skrur av og så er det ikke mer. Man slipper å forholde seg til vonde/vanskelige ting. Så får man gjøre det beste ut av livet mens man lever det da, og nyte de dagene man får sammen med sine kjære. Og det tror jeg man gjør best om man ikke går rundt og er redd for å dø.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 14:40   #12
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Men jeg har vært redd for at andre skulle dø. Men det blir noe annet. Det er ikke pga døden i seg selv, men frykten for å bli alene, miste barn osv.

Er dette egentlig så uvanlig?

Jeg trodde ikke det var så uvanlig, men jeg har møtt forferdelig mange rare reaksjoner når jeg har diskutert dette IRL. Det du skriver om å være redd for å miste andre kjenner jeg meg veldig godt igjen i.

Gammel 22-12-10, 14:44   #13
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Det opptar sjelden tankene mine, så jeg er nok ikke redd for det her og nå.
MEN skulle jeg bli alvorlig syk nå, hadde jeg blitt livredd.
Jeg hadde nok vært mest redd for å forlate ungene mine, mannen, broren min, mamma og pappa, ikke selve det å dø.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 14:49   #14
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Det må da bare være fint å ikke være redd for å dø? Jeg var veldig redd for å dø en periode da jeg var yngre, men etter hvert har jeg lært meg å ikke være det. Det er så slitsomt å gå og bekymre seg hele tida. Jeg har da nok av andre å bekymre meg for, om jeg ikke skal gå og ha frykt for å dø også. Jeg vil jo ikke dø, men jeg frykter ikke døden lenger. Hvis jeg nå må gjøre noe jeg tenker kan være potensielt farlig, som å kjøre bil på glatta, så tenker jeg: "Javel, er jeg riktig uheldig, så dør jeg vel da". Og så trekker jeg på skuldrene, tar de forholdsreglende jeg kan, og tenker ikke mer på det. Døden er der. En dag kommer den til meg. Jeg orker ikke bruke den tida jeg har til å grue meg til det.

Å være redd for at folk jeg er glad i skal dø, synes jeg blir noe annet. Jeg prøver jo å holde den redselen på avstand, men noen ganger slår det til så jeg føler meg helt lammet.

Gammel 22-12-10, 14:50   #15
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er redd for selve døden. Den eventuelle frykten jeg måtte føle rett før. Jeg har hatt dødsangst da jeg trodde jeg kom til å dø en gang, og det er en følelse jeg ikke ønsker å føle igjen.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 14:51   #16
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg går ikke rundt og er redd for å dø. Det blir for abstrakt.

Men det kan da ikke være spesielt behagelig, så det er jo ikke en opplevelse jeg ser frem til heller akkurat.

For gamle, syke mennesker tror jeg døden kan være veldig behagelig.

Gammel 22-12-10, 14:53   #17
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg er heller ikke redd for døden. Har lest for mye Terry Pratchett.

Fjas til side; det er mye skumlere å tenke seg at jeg skulle bli alvorlig skadet, eller at noen av de andre skulle dø. Om jeg skulle dø selv, er jeg jo ... død? Det har ingen konsekvenser for meg, etter mitt livssyn. Selvsagt har jeg lyst til å være her, fremfor å dø, men det finnes alternativer mellom "leve" og "dø" som er uendelig mye mer skremmende.

Nå er jeg såpass vettlaus at jeg ikke engster meg for grå hår, aldring, rynker, terrorangrep eller armageddon heller, så det må nok være noe feil med meg.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 14:55   #18
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Jo lengre unna døden og alvorlige sykdommer en er jo lettere er det å ikke være redd for å dø, tenker jeg. I hvilken sammenheng har dette kommet opp? Det er vel ikke et hverdagslig tema, akkurat.

Jeg tenker ikke på døden i det daglige, men om jeg skal gjøre det er det som om jeg trekkes bort fra livet jeg vil leve og det er jeg ikke interessert i. Når det er sagt er døden godt bortgjemt i vårt samfunn, noe fjernt som helsepersonell skal ta seg av. Jeg tror vi hadde fått et mer naturlig forhold til døden om det ikke var et forbudt tema, slik jeg ofte opplever at det er.

Gammel 22-12-10, 14:58   #19
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er heller ikke redd for å dø, men jeg vil ikke dø. Ikke nå.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 15:03   #20
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Jo lengre unna døden og alvorlige sykdommer en er jo lettere er det å ikke være redd for å dø, tenker jeg. I hvilken sammenheng har dette kommet opp? Det er vel ikke et hverdagslig tema, akkurat.

For meg er det heller motsatt. At jo nærmere døden har vært innpå oss, jo mer har jeg tenkt på dette. Den har jo ikke banket på til meg personlig, mulig det var det du mente? Det er ikke så rent sjelden jeg har slike diskusjoner, mulig jeg bare er litt mer enn vanlig opptatt av eksistensielle tanker?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.