Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Uventede julegaver

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Har du eller ungene fått eller gitt noen uventede julegaver i år?
Ja jeg eller ungene har gitt en eller flere 30 27,52%
Ja jeg eller ungene har fått en eller flere 48 44,04%
Jeg synes det er helt uproblematisk å få slike gaver 22 20,18%
Jeg synes det er litt ubehagelig å få slike gaver 48 44,04%
Jeg synes det er en skikkelig uting å få slike gaver 2 1,83%
Nei jeg har verken gitt eller fått slike gaver i år 28 25,69%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 109. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-10, 23:03   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Uventede julegaver

Har du (eller ungene) fått noen uventede julegaver i år? Har du gitt noen? Altså, en gave hvor mottaker/du ble overrasket, og kanskje følte at han/hun/du burde hatt en gave og gi tilbake?

Hva synes du om slike gaver? Løper du ut og kjøper en i retur, eller lar du det være?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 23:05   #2
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uventede julegaver

Ingen uvendede gaver. Men hadde noen dukket opp så har jeg et par ting liggende i bakhånd som kan fungere som "nødgaver".

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 23:06   #3
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har gitt bort gaver som kanskje kan gi mottaker (dvs mor av mottakere) en følelse av å måtte gi noe tilbake. Men jeg håper hun ikke gjør det
Om vi har fått noen aner jeg ikke

Gammel 22-12-10, 23:07   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gir av og til uventede gaver, men da gir jeg det så sent at det ikke skal være mulig å forsøke seg på å gi presang i retur.

Gammel 22-12-10, 23:09   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg klarer ikke svare på min egen poll.

Jeg har fått et par gaver fra kollegaer som jeg syntes var litt ubehagelig å få. Jeg følte at jeg burde hatt noe å gi tilbake, men da ble det plutselig veldig mange det ble naturlig å gi til i samme slengen, og dette var min siste dag før juleferien, så jeg bestemte meg for å takke pent og la det bli med det.

Storebror hadde laget noen småting på juleverksted hjemme som han hadde lyst å pakke inn og gi til vennene sine i gata og i barnehagen. Dette er kanskje gaver som kan få et par foreldre til å stresse seg opp og føle de må gi noe tilbake. Jeg syntes imidlertid ikke jeg kunne nekte han å gi en gave når han så gjerne ville.

Gammel 22-12-10, 23:11   #6
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I fjor kom en av vennene til minstemann med uventet julegave. Jeg syntes det var ubehagelig pga av barna - han som måtte gå uten å få en i retur, og min som ikke hadde anledning til å gi gave når han fikk en.

I år har jeg en ekstragave i tilfelle det skjer igjen.

Men jeg synes absolutt det er greiest om slikt avtales på forhånd.

Når det gjelder voksne, har jeg et avslappet forhold til det. jeg har både gitt og fått overraskende gaver - men da gaver i mindre skala, ment som en liten oppmerksomhet. det synes jeg er helt uproblematisk.

Gammel 22-12-10, 23:17   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, en, og det er litt ubehagelig, ja.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 23:18   #8
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Vi har ikke fått eller gitt noen uventede gaver iår (enda). Men jeg har planer om å gi en liten ting til to kollegaer på jobben der jeg ikke forventer noe i retur av dem (jeg er leder og vil gjerne takke for god innsats).

Jeg synes stort sett det er uprblematisk hvis noen av barna får en uventet gave, da finner vi på noe i retur (har stort sett et lite lager å ta av eller barna lager noe de kan gi bort). For oss voknse kan det vel føles litt kinkig hvis noen plutselig dukker opp med noe helt uventet, men stort sett rekker vi å fikse noe i retur hvis det føles riktig.

Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 23:19   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke "ubehagelig" på den måten at jeg blir sur eller synes folk skulle la det være. Det er hyggelig med gaver! Men jeg skulle gjerne hatt mulighet til å gi en gave tilbake, særlig hvis det er barn det er snakk om, så dersom det ikke er noe som er avtalt eller etablert, så er det fint om slike gaver kommer så tidlig at man rekker å få gitt noe tilbake, synes jeg.

Gammel 22-12-10, 23:20   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nefertiti, her.

Men jeg har planer om å gi en liten ting til to kollegaer på jobben der jeg ikke forventer noe i retur av dem (jeg er leder og vil gjerne takke for god innsats).

Gaver fra leder/sjef blir noe annet, synes jeg - det er ikke ubehagelig eller noe jeg føler at jeg burde gjøre gjengjeld på. Ikke når det er noe som åpenbart henger sammen med jobben, i alle fall.

Gammel 22-12-10, 23:20   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

jeg synes slikt er ubehagelig.

Nå har vi tilfeldigvis en duploeske her som ikke er tiltenkt noen, som ville blitt pakket i en fei, men her har ingen uventede gaver dukket opp enda i allefall, og i morgen kjører vi tiiiiidlig, så jeg regner med det ikke kommer noen heller. Pleide ha en i-tilfelle-gave til ei tidligere venninne i noen år, hun stakk ofte innom lille julaften sent på kvelden. Men hun har sluttet med det, og jeg har sluttet å ha backup. Like greit.

Gammel 22-12-10, 23:20   #12
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Jeg har gitt en slik i år, men siden det omtrent stod navnet hennes på den og hun bare måtte få den, bestemte jeg meg for at hun fikk prøve å takle det på et eller annet vis. Det kan være litt stress, men samtidig så er det jo en gave, og problematisk kan man ikke gjøre alt mulig her i verden.

Det endte med at jeg fikk gave i posten litt senere, så jeg er jo svært fornøyd med utfallet, egentlig.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 23:22   #13
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Hverken fått eller gitt noen ennå. Venter i spenning på om ungene får levert noen overraskelser på døra.

Jeg har vel forresten gitt en i år, men den er ment som en overraskelse også da. Hun vet ikke at den er der, og vil ikke skjønne hvem den er fra før hun åpner. Slike gaver er moro å gi bort.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 23:22   #14
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Ja, i år har jeg fått en, og jeg har dessverre ikke mulighet til å kjøpe noen gave tilbake til vedkommende, for jeg føler det blir rart å komme trekkende med den i januar (vi er ikke i nærheten av hverandre før det).

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 23:23   #15
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har både gitt og fått. Det var helt greit å ta i mot, ikke rart, bare hyggelig. Det er utrolig hyggelig å se hvor glade enkelte blir for en liten oppmerksomhet.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 23:29   #16
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Storesøster har fått gave av to venninner. Den ene var litt uventet. Vi kjøper da en gave og leverer litt seinere. Det er uproblematisk, synes jeg.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 23:32   #17
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Når jeg tenker etter har jeg vel gitt uventede julegaver til et par tre venninner også - bare fordi det var ting som ropte "denne tilhører henne" etter meg.

Gammel 22-12-10, 23:34   #18
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Ja, både mellombror, lillesøs og jeg fikk fra naboens katter. (Mellombror passer kattene når vertskapet er borte). Jeg kjøpte noe "katteleker" på dyrebutikken og en eventyrsjokoladeplate og sendte lillesøs bort med.

Jeg har strikket noen gnomer som pakket inn og ga til naboene. To av mottakerne er slike som jeg ikke pleier å bytte gaver med, men de har likt de (gnomene) så godt når de har vært her, at jeg hadde lyst å overraske de.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 23:35   #19
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Frøkna fikk ei igår av ei venninne borti gata her....Jeg syns femåringer er for små til å gi til hverandre, eller, hva skal jeg si, det er liksom ikke nødvndig.

Gammel 22-12-10, 23:36   #20
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Lillejenta mi har fått en overraskende gave fra to eldre barn hun kjenner godt. Det var overraskende men veldig hyggelig. Ellers blir jeg stresset av uventede gaver, spesielt om det er til oss voksne. Blir også stresset om noen plutselig et år kjøper veldig mye dyrere gave enn vi har kjøpt til dem, liker tydeligvis at det er balanse i systemet.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:42.