Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Innmaten til kalkunen

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-10, 14:16   #1
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Innmaten til kalkunen

Hvor bær den koke? Og hva annet bør jeg putte oppi?

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 14:29   #2
Minty
Bør lage seg en tittel selv

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Innmaten til kalkunen

Jeg gjør som følger:

- Brun innmaten, hell over kaldt vann til den er dekket, kok opp og skum av. Ha over i en kasserolle og tilsett litt oppdelt løk, gulrot, sellerirot og estragon. Dette lar du trekke i 1-2 timer.
- Sil deretter sjyen som blir når du har stekt kalkunen, mål opp og tilsett evt utblandet hønsebuljon til 1,5 l (dette rekker til 10 pers).
- Ha sjyen over i kasserollen, kok opp og tilsett 1,5 dl hvetemel ristet ut i ca 2 dl vann. La sausen småkoke i ca 5 min, ha i 2 dl fløte og smak til med ca 2 ss portvinsgelé, 3-4 ss soyasaus, salt og pepper. Du kan bruke et par dråper sukkerkulør for å sette farge på sausen.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 15:18   #3
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hmmm...ja, jeg brunte ikke innmaten før gitt. Vil det ha noe å si på resultatet? Jeg har bare kokt det opp i en gryte med salt og pepper, gulrot og løk....bør jeg hive oppi en hønsebuljong også?

Gammel 31-12-10, 18:12   #4
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vet ikke om det har noe å si for smaken. Buljong trenger du ikke hvis ikke du synes kraften blir "tynn" på smak.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 18:18   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke besudle god kraft med buljong, da, jente!

Ha i salt og pepper og kanskje litt rødvin eller portvin om du synes den er slakk. Gulrot gir sødme, sellerirot eller selleristang gir fylde, løk likeså.

Gammel 31-12-10, 18:20   #6
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva består innmaten av? Lever, hjerte, lunger, nyrer, tarmer osv?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 20:29   #7
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lever, hjerte og krås, er det vel?
Jeg gjør som Minty, men bruning har nok ikke så mye for seg i fht smaken. Bruker ikke selleri, da jeg ikke er noe glad i detselv, men gulrot og løk. Jeg bruker løk med skall, da jeg en gang lærte (av Jamie) at det gir kraften farge (tar selvsagt bort dersom det skulle være møkkete og ekkelt).
Jeg bruker heller ikke buljong, men har jeg en rødvinsrest, eller en liten konjakkdråpe, har jeg i det i den ferdige sausen.

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 20:38   #8
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Hva er vitsen med å koke og sile kraft i timesvis om man alikevel bruker buljong?
Jeg har foresten bytta ut fiken med bacon i støffingen.....lavcarb æsse...oppskrift er for feiginger :hokaheyh:

Gammel 31-12-10, 21:35   #9
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Innmaten går i søppla. Jeg bruker bare stekesjyen i sausen. Og plusser på med buljong om jeg føler behov for det. :lat husmor:

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 21:39   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Innmaten skal man kaste. Man skal ikke se nøye på den eller tenke over hva den består av. Den skal bare rett i søpla.

På samme vis skal man virkelig ikke se på området der halsen ikke er mer heller.

:kvalm:

Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 21:43   #11
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er sær tilfredstillense å "forløse" innmatposen. Lirke rundt med fingrene før den er helt tint, lirke og lure, og tilslutt popper den ut. It's a bag o' guts!

Det er det nærmeste jeg kommer å være jordmor.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 22:39   #12
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

På samme vis skal man virkelig ikke se på området der halsen ikke er mer heller.

Halsen? Hva med rumpa?

Gammel 31-12-10, 22:54   #13
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Pfft, den beste kraften lages på innmaten. Den putret med masse godt i over 3 timer i dag, og sausen ble så godt at jeg vil drikke resten, men kan ikke for jeg er så mett.

Gammel 01-01-11, 00:05   #14
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Innmaten skal man kaste. Man skal ikke se nøye på den eller tenke over hva den består av. Den skal bare rett i søpla.

Blasfemi!

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 03:42   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Pfft, den beste kraften lages på innmaten. Den putret med masse godt i over 3 timer i dag, og sausen ble så godt at jeg vil drikke resten, men kan ikke for jeg er så mett.

Pføy. Fibi lager den bestesteste sausen, og det på sjyen fra langpannen. Det er den jeg også lager. Krystallklart klarte jo ikke slutte å drikke sausen da hun spiste hos Fibi for noen år siden. Jeg må besinne meg selv også, den er helt fantastisk. Jeg får helt aldeles spader av innmat, så jeg bruker bare sjyen fra langpannen, men den er dritgod. Har masse gulrot og løk i formen, og overheller kalkunen med smeltet smør tilsatt salt og pepper flere ganger under stekingen, så kraften i langpannen blir nydelig. Mmmm.

Gammel 01-01-11, 12:33   #16
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Standard

Jeg puttet ikke buljong oppi. Jeg kokte kraften i vel 4 timer, silte den og den kraften som var i langpannen etter kalkunen. Jeg spedde oppi litt maizenna og tok oppi fløte, salt og pepper til slutt. Den ble veeeeldig god

Gammel 01-01-11, 13:07   #17
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Pføy. Fibi lager den bestesteste sausen, og det på sjyen fra langpannen. Det er den jeg også lager. Krystallklart klarte jo ikke slutte å drikke sausen da hun spiste hos Fibi for noen år siden. Jeg må besinne meg selv også, den er helt fantastisk. Jeg får helt aldeles spader av innmat, så jeg bruker bare sjyen fra langpannen, men den er dritgod. Har masse gulrot og løk i formen, og overheller kalkunen med smeltet smør tilsatt salt og pepper flere ganger under stekingen, så kraften i langpannen blir nydelig. Mmmm.

Lettlurt.

Gammel 01-01-11, 13:50   #18
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

:whatevvvva:

Gammel 01-01-11, 14:04   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Lettlurt.

Jeg vet at du bruker den altså, du har sagt det før og du sa det jo i går. Den er veldig god altså, men saus kokt på innmat er ikke bedre enn kraft fra langpannen-saus, ikke i det hele tatt. Så jeg bruker ikke det skvipet der, usj, hehe.

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

:whatevvvva:

Gammel 01-01-11, 18:27   #20
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Begge deler er bedre, jo. Må man bruke buljong, så blir det ikke det samme. Sier ikke at det ikke er godt, men det er ikke ordentlig kalkunsaus, så enkelt er det bare.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:45.