|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Utfordring - allergivennlig mat til mangeJepp, avleda av annan tråd. Kva lagar du dersom du skal ha mat til... tja.. 10 personar frå nabolaget, og må unngå følgande: |
|
|
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: Utfordring - allergivennlig mat til mangeDet er greit med sånne forslag. Men jeg kan ikke lage en brøkdel av det du foreslår uten disse ingrediensene. Det er nok det som er problemet, ikke at jeg ikke skjønner at det finnes muligheter. Men jeg har ingen utprøvde oppskrifter som jeg vet er gangbare.
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Utfordring - allergivennlig mat til mange*jeg spiller dummere enn jeg er, for jeg har noen oppskrifter, men jeg synes ikke det er så enkelt som å ramse opp hva man faktisk kan lage allergivenlig. Det skjønner nok de fleste, de bare har ingen oppskrift på hvordan*
|
|
|
#4 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Utfordring - allergivennlig mat til mangeEg meiner ikkje at du er dum Katta |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bedreviter
|
Sv: Utfordring - allergivennlig mat til mangeEr det én person som ikke kan spise alt dette, eller er det én nabo som er muslim, én med cøliaki og to som ikke tåler egg og melk? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Sv: Utfordring - allergivennlig mat til mange
Hvordan lager man eggefri fondant? Min oppskrift har et egg pr. pers, eller noe slikt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Du kan samle det på 3 ulike personer ja, så det er ikke en person som har alt. Jeg tror jeg bare kjenner en person som har alt sånn sett, og de er ikke ute blant folk uten å ha med egen mat.
|
|
|
#10 |
|
Med tommestokk i veska
Eg tenkte i utgangspunktet at alle skulle ete den samme maten, men at der var enkelte med melkeallergi, enkelte med eggeallergi, enkelte som ikkje åt svin etc. Det må da vere lettare å lage samme mat til alle, enn å lage mange ulike ting? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Utfordring - allergivennlig mat til mangeJeg brukte no egg, det fungerte bra altså, til og med min svigermor nikket anerkjennende og sa at det var bra, og kunne serveres til hvem som helst. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Sv: Utfordring - allergivennlig mat til mangeMen mitt forslag ville vært å lage helstekt kylling for eksempel. Kjipt at sitrus utgår, men man kan bruke endel krydder og melkefri margarin. Ris eller poteter til. Kan jeg bruke buljongterninger? Jeg hadde uansett tatt stekesjyen og kokt ut og spedd med maizenna, men det blir kanskje litt snaut.
|
|
|
#13 |
|
Bedreviter
|
Sv: Utfordring - allergivennlig mat til mangeMen det er da jeg spør: er det virkelig et must å servere mat der alle kan spise alt i en slik setting? Min løsning ville ganske sikkert være å servere tapas og si fra om at "de inneholder ikke gluten. De inneholder ikke egg." osv. Jeg synes det ville være litt sært å ikke føle seg vel ivaretatt som gjest under slike forutsetninger da, skal jeg være ærlig. Men jeg har fått justert oppfatningene mine mange ganger på FP før, så jeg vil gjerne høre det, om jeg bør justere oppfatningene mine her også. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Utfordring - allergivennlig mat til mangeBuljong frå Toro er ok for den som ikkje tåler gluten. Med andre ord ein temmelig enkel sak å tilpasse. Eg ER klar over at ein kan ikkje lage maten i blinde altså. Ein må sjølvsagt orientere seg på forhånd før ein handlar inn varer. Vil likevel meine at der finst svært mykje godt ein kan lage, som ikkje er spesielt avansert eller vanskelig (men kanskje rettane eg foreslo var litt uvanlege |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Med tommestokk i veska
Alle hadde sikkert vore lykkelige og fornøgde. Hadde EG laga koldbord hadde eg sikkert servert brød til (med gluten), eggerøre (eh.. med egg), potetsalat (med melk), men absolutt vektlagt å ha dei fleste rettane slik at dei er tilpassa alle. Om det var ein middagsrett ville eg absolutt heller hatt samme mat til alle, heller enn å balansere alskens gryter med diverse variantar. Eg er lei av å koke to typar pasta i heimen f.eks. Nå kostar glutenfri pasta litt for mykje til at eg spanderer det på heile familien, om ikkje hadde vi ete den heile gjengen. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
er her
|
Sv: Utfordring - allergivennlig mat til mangeTomatsuppe (med kjøttboller og makaroni)
|
|
|
|
#17 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Utfordring - allergivennlig mat til mangeJeg tar gjerne tips til hva jeg skal servere mine intolerante gjester. De fleste er tolerante, men jeg har et par med cøliaki, en som ikke tåler melk og en som ikke egg. I tillegg har jeg tre diabetikere.
|
|
|
#18 |
|
Unik
|
Sv: Utfordring - allergivennlig mat til mangeDesserter som eg lagar til mine allergikarar er gele, fromasj og sjokoladepudding. Lagar andre ting og, men dette er det som går igjen. ( uten egg, melk og gluten )
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Sv: Utfordring - allergivennlig mat til mangeJeg synes tapas/koldtbord er helt kurant å lage slik at ikke alle kan/vil spise alt, så lenge man bestreber seg på at alle kan spise et godt utvalg av ulike typer retter. At det f.eks. er minst én kjøttrett uten gluten eller egg hvis man har én med, for eksempel, og at det ikke bare er salat til vegetarianerne. Og at det må være greit å ha eggerøre på bordet selv om det er eggeallergikere til stede (med mindre de er så allergiske at det er farlig for dem å ha maten på samme bord, eller noe sånt).
|
|
|
#20 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Utfordring - allergivennlig mat til mangeBakt potet med masse skåler med forskjellig tilbehør er veldig godt og smart i en sånn setting. Syns jeg.
|
![]() |
|
|