Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Utfordring - allergivennlig mat til mange

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-11, 01:18   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Utfordring - allergivennlig mat til mange

Jepp, avleda av annan tråd. Kva lagar du dersom du skal ha mat til... tja.. 10 personar frå nabolaget, og må unngå følgande:

Svinekjøt, gluten, egg, melk, fisk, nøtter, sitrusfrukt og eple

Ønsker forslag til rettar, treng ikkje ingrediensar og oppskrifter.

Bidrar sjølv med:
Tapas/salat/koldtbord (kjøttboller utan egg, salatar, grilla paprika, artisjokk i olje, spekemat, tomater og anna grønt knask, ris med krydder og smak, kyllinglår og kyllingvinger)
Taco
Chili con carne
Kjøttsuppe med lammekjøt
Pinnekjøt med kålrot og potet
Biff med grønsaker og saus laga av kraft og maizenna
Alskens herlige rettar av kylling med potetbåtar som tilbehør. Eller ris.
Wok med kylling (glutenfri soyasaus - den smakar som vanlig)
Noko godt indisk/asiatisk med kylling, kokosmelk, curry og ris
Og uendelig mykje meir....

Dessert:
Fruktspyd med honning (minus sitrus og eple altså)
Sorbet (som eg trur er egg- og melkefri?)
Jordbær med balsamico og sukker (nammi!)
Sjokoladekake frå Toro-pose (brukt melkefritt smør)

Fleire forslag? Er nok dessert som er største utfordringa

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 01:28   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utfordring - allergivennlig mat til mange

Det er greit med sånne forslag. Men jeg kan ikke lage en brøkdel av det du foreslår uten disse ingrediensene. Det er nok det som er problemet, ikke at jeg ikke skjønner at det finnes muligheter. Men jeg har ingen utprøvde oppskrifter som jeg vet er gangbare.

Gammel 05-01-11, 01:29   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*jeg spiller dummere enn jeg er, for jeg har noen oppskrifter, men jeg synes ikke det er så enkelt som å ramse opp hva man faktisk kan lage allergivenlig. Det skjønner nok de fleste, de bare har ingen oppskrift på hvordan*

Gammel 05-01-11, 01:31   #4
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg meiner ikkje at du er dum Katta Eg berre syns at problemet var litt spennande.

Gammel 05-01-11, 01:32   #5
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lagde sjokoladefondant på nyttår som var melke- og eggefri, den smakte godt, og serverte med melkefri smoothie til.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 01:33   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det én person som ikke kan spise alt dette, eller er det én nabo som er muslim, én med cøliaki og to som ikke tåler egg og melk?

For hbis det er det siste, hadde jeg ikke nølt med å lage ulike ting til de enkelte. Alle skulle fått noe godt å spise, men jeg hadde ikke tatt på meg å lage mat der alle rettene var fri for alle ingrediensene.

Dere som er muslimer/vegetarianere/allergikere: ville dere ansett meg for å være mindre gjestfri da? Gitt akkurat denne situasjonen altså? (Hvis det er bare én person å ta hensyn til, ville vedkommende normalt ha kunnet spise alt på bordet.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 01:33   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Taco er jo greit, da skiller man enkelt det som inneholder "skumle" proteiner, og andre matvarer, så kan alle ta det de vil.

Gammel 05-01-11, 01:35   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg lagde sjokoladefondant på nyttår som var melke- og eggefri, den smakte godt, og serverte med melkefri smoothie til.

Hvordan lager man eggefri fondant? Min oppskrift har et egg pr. pers, eller noe slikt.

Gammel 05-01-11, 01:36   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Er det én person som ikke kan spise alt dette, eller er det én nabo som er muslim, én med cøliaki og to som ikke tåler egg og melk?

For hbis det er det siste, hadde jeg ikke nølt med å lage ulike ting til de enkelte. Alle skulle fått noe godt å spise, men jeg hadde ikke tatt på meg å lage mat der alle rettene var fri for alle ingrediensene.

Dere som er muslimer/vegetarianere/allergikere: ville dere ansett meg for å være mindre gjestfri da? Gitt akkurat denne situasjonen altså? (Hvis det er bare én person å ta hensyn til, ville vedkommende normalt ha kunnet spise alt på bordet.)

Du kan samle det på 3 ulike personer ja, så det er ikke en person som har alt. Jeg tror jeg bare kjenner en person som har alt sånn sett, og de er ikke ute blant folk uten å ha med egen mat.

Men var ikke poenget at man skulle servere det samme til alle da og unngå særbehandling av noen? For å servere mat som alle kan spise er nada problem, men å finne oppskrifter som man får til (for man vil jo gjerne servere fin mat til gjester) og som i tillegg passer alle så ingen føler seg utenfor er en større utfordring når man ikke er vant til sånt.

Gammel 05-01-11, 01:37   #10
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Eg tenkte i utgangspunktet at alle skulle ete den samme maten, men at der var enkelte med melkeallergi, enkelte med eggeallergi, enkelte som ikkje åt svin etc. Det må da vere lettare å lage samme mat til alle, enn å lage mange ulike ting?

Gammel 05-01-11, 01:38   #11
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Jeg brukte no egg, det fungerte bra altså, til og med min svigermor nikket anerkjennende og sa at det var bra, og kunne serveres til hvem som helst.
For ordens skyld, dette er samme mennesket som i 1 årsdagen til eldste høylydt klagde over at kanelbollen hun forsynte seg med var heeelt mislykket, og ikke gikk an å spise. Da hadde de spist opp alle de andre jyttekanelbollene, og jeg var over på de som var semivellykkede.

Gammel 05-01-11, 01:39   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Men mitt forslag ville vært å lage helstekt kylling for eksempel. Kjipt at sitrus utgår, men man kan bruke endel krydder og melkefri margarin. Ris eller poteter til. Kan jeg bruke buljongterninger? Jeg hadde uansett tatt stekesjyen og kokt ut og spedd med maizenna, men det blir kanskje litt snaut.

Men dessert? Der hadde jeg slitt.

Gammel 05-01-11, 01:43   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Men det er da jeg spør: er det virkelig et must å servere mat der alle kan spise alt i en slik setting? Min løsning ville ganske sikkert være å servere tapas og si fra om at "de inneholder ikke gluten. De inneholder ikke egg." osv. Jeg synes det ville være litt sært å ikke føle seg vel ivaretatt som gjest under slike forutsetninger da, skal jeg være ærlig. Men jeg har fått justert oppfatningene mine mange ganger på FP før, så jeg vil gjerne høre det, om jeg bør justere oppfatningene mine her også.

Gammel 05-01-11, 01:43   #14
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Buljong frå Toro er ok for den som ikkje tåler gluten. Med andre ord ein temmelig enkel sak å tilpasse. Eg ER klar over at ein kan ikkje lage maten i blinde altså. Ein må sjølvsagt orientere seg på forhånd før ein handlar inn varer. Vil likevel meine at der finst svært mykje godt ein kan lage, som ikkje er spesielt avansert eller vanskelig (men kanskje rettane eg foreslo var litt uvanlege )

Gammel 05-01-11, 01:47   #15
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Men det er da jeg spør: er det virkelig et must å servere mat der alle kan spise alt i en slik setting? Min løsning ville ganske sikkert være å servere tapas og si fra om at "de inneholder ikke gluten. De inneholder ikke egg." osv. Jeg synes det ville være litt sært å ikke føle seg vel ivaretatt som gjest under slike forutsetninger da, skal jeg være ærlig. Men jeg har fått justert oppfatningene mine mange ganger på FP før, så jeg vil gjerne høre det, om jeg bør justere oppfatningene mine her også.

Alle hadde sikkert vore lykkelige og fornøgde. Hadde EG laga koldbord hadde eg sikkert servert brød til (med gluten), eggerøre (eh.. med egg), potetsalat (med melk), men absolutt vektlagt å ha dei fleste rettane slik at dei er tilpassa alle. Om det var ein middagsrett ville eg absolutt heller hatt samme mat til alle, heller enn å balansere alskens gryter med diverse variantar. Eg er lei av å koke to typar pasta i heimen f.eks. Nå kostar glutenfri pasta litt for mykje til at eg spanderer det på heile familien, om ikkje hadde vi ete den heile gjengen.

Gammel 05-01-11, 09:32   #16
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Tomatsuppe (med kjøttboller og makaroni)
Kyllingwok
Kyllingsalat
Risotto

Himmelsk lapskaus med bærsaus til kanskje (eller en annen saus uten melk, her måtte jeg googlet litt tenker jeg.)
Krydderkokte fersken (vanligvis ville jeg servert is til, finnes det mulig noe man kan kjøpe som er mulig å bruke? Evt en sorbet da, men det blir ikke helt det samme)
Smoothie
Sorbet med varm bærsaus til
Muffins

Gammel 05-01-11, 09:47   #17
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar gjerne tips til hva jeg skal servere mine intolerante gjester. De fleste er tolerante, men jeg har et par med cøliaki, en som ikke tåler melk og en som ikke egg. I tillegg har jeg tre diabetikere.

Gammel 05-01-11, 10:34   #18
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Desserter som eg lagar til mine allergikarar er gele, fromasj og sjokoladepudding. Lagar andre ting og, men dette er det som går igjen. ( uten egg, melk og gluten )

Av middagar så lagar eg alt mulig. Men eg lagar jo allergivennlig mat kvar dag, så det blir kanskje noko anna då.

Gammel 05-01-11, 10:49   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes tapas/koldtbord er helt kurant å lage slik at ikke alle kan/vil spise alt, så lenge man bestreber seg på at alle kan spise et godt utvalg av ulike typer retter. At det f.eks. er minst én kjøttrett uten gluten eller egg hvis man har én med, for eksempel, og at det ikke bare er salat til vegetarianerne. Og at det må være greit å ha eggerøre på bordet selv om det er eggeallergikere til stede (med mindre de er så allergiske at det er farlig for dem å ha maten på samme bord, eller noe sånt).

Gammel 05-01-11, 10:53   #20
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Bakt potet med masse skåler med forskjellig tilbehør er veldig godt og smart i en sånn setting. Syns jeg.
Og ikke minst er det veldig enkelt.

Da har vi gjerne strimlet biffkjøtt, revet ost, finhakket paprika/løk, sautert sopp, og ellers det man måtte ønske ved siden av.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:11.