|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Superbasinella
|
Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Nå må storesøster begynne å spise! Men jeg trenger virkelig hjelp. Jeg er elendig når det kommer til matlaging. Jeg gjør så godt jeg kan, men det hjelper ikke på motivasjonen når storesøster aldri spiser noe særlig. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5 åring?Liker hun noen supper? Pizza?
|
|
|
#4 |
|
Unik
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Mose div grønnsaker med stavmikser og ha i gryteretter.
|
|
|
#5 |
|
Unik
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Hva liker hun av drikke?
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Det er vanskelig når det er sånn. Vetle liker heller ikke å prøve nye ting, men heldigvis er reportoaret hans ganske greit. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
St(r)ikkeplante
|
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Havregrøt, grove vafler, grove lapper, grove muffins kan erstatte brødmåltider ja. Hva sier hun om pølsehorn da? Her er ostesmørbrød en slager til tider. :kaster ut forslag:
|
|
|
#8 |
|
Superbasinella
|
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Takk for mange flotte tips. Det skal helt klart prøves ut. Hemoglobin vet jeg er ok, men må vurderer å få tatt andre blodprøver av henne også. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Har tro på forbedring
|
Re: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Vaffel laget av havregrøt fuker også (eller: havregrøt, mel og egg må vel til) de er ialelfall grove (og oppskrift finnes nok her inne)
|
|
|
#10 |
|
I mål
|
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Men altså, spiser hun noe annen fisk? Annet kjøtt? Liker hun polarbrød? Knekkebrød? Havregrøt? Selvlagde frokostblandinger? Yoghurt? Frukt? Cherrytomater? Babybelost? Hva med sånne små pakninger med leverpostei og makrell i tomat som man kan åpne og smøre på selv? (blir selvsagt dyrere enn større pakker, men kan jo være verdt det. Vi bruker dette som variasjon i barnehagemåltidene). |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Liker hun bær? Halvfrosne jordbær, blåbær og bringebær glir ofte ned som snacks her. Smoothie hadde vært fint å fått til, ja. Har du prøvd ren fruktsmoothie uten yoghurt? Vi lager smoothie av ferskpressede appelsiner, gode frosne jordbær og frossen, oppskåret mango. Den er i hvert fall veldig søt og god. Hvis den faller i smak, kan du jo gradvis innføre flere frukter/bær/grønnsaker.
|
|
|
#12 |
|
Superbasinella
|
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Hun spiser små mengder av rent kjøtt, men vi snakker bare om noen få gram. Hus spiser helst bare pasta. Potet og ris liker hun ikke. Omelett har jeg prøvd å gi henne uten hell. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Vi har også en skikkelig kresen 5-åring (som snart blir 6). Hun vil helst ikke spise annet enn pasta/ris. Vi har forklart at det er kjøttet kroppen hennes blir sterk av, og har nå innført regel om at hun ikke får påfyll av pasta før hun har spist 5 biter kjøtt. Hvis hun går skikkelig i vranglås så gjør vi bitene ganske små. Dette blir snart økt til 6 biter siden hun blir 6 år; og dette er visst HELT logisk i ungenes verden. Hun får bare litt mer pasta og så er det 5 nye biter kjøtt før hun får mer. Med vissthet om at det kommer mer av det hun liker hvis hun bare spiser litt kjøtt, så går det faktisk bra.
|
|
|
|
#14 |
|
Unik
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Lage is av smoothie?
|
|
|
#15 |
|
Superbasinella
|
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?
Godt å høre at det fins flere tilfeller. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Sånn pleier vi å gjøre det også, har litt av alt, VELDIG lite av det han ikke er glad i og om han vil ha mer av fullkornspasta må han spise opp det som er på tallerken. Lurt å ha 5 biter da |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Tankefull
|
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Har du prøvd å fryse smoothie i isformer?
|
|
|
#18 |
|
Tankefull
|
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Ellers har jeg en kresen gutt selv. Han nekter å smake, og nå har vi begynnt med klistemerkesystem.
|
|
|
#19 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Liker hun nøtter? Det er sunt og kan godt utgjøre deler av et måltid. Bønner spiser et par av ungene mine som "fingermat", men det tipper jeg at jenta di ikke vil ha. Jeg bruker gjerne også å mose brune bønner i kjøttdeigen når jeg steker, i f.eks. taco, for å "spe ut" kjøttdeigen med noe sunnere. Ungene har aldri kommentert på det, så jeg tror ikke de merker noe, men så spiser de jo kjøttdeigen med litt saus/salsa på. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
|
|
|
![]() |
|
|