|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Textrovert
|
Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Sønnen min blir 17 i mars. Han sier at han ikke ønsker å begynne å øvelseskjøre ennå. Han har rett og slett ingen interesse av det, sier han. Han argumenterer med at han ikke vil trenger lappen når han fyller 18 fordi han mener busstilbudet der vi bor er bra nok for han pluss at han etter videregående ønsker å studere i Oslo, og da mener han at han ikke trenger bil.
|
|
|
#2 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Er det ikke like greit at han tar lappen når han har sjansen til å få råd til bil? Hvis ikke får han jo ikke praktisert kunnskapen, og da forsvinner den fort.
|
|
|
#3 |
|
Textrovert
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?
Ja, det er et poeng. Siden han sier han skal flytte hjemmefra når han fyller 18, så får han jo heller ikke tilgang til vår bil, så da blir jo det å ha lappen egentlig litt meningsløst.
|
|
|
#4 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg tenker at så lenge han ikke vil, så er det liten vits i å "presse" han. Tror ikke man blir en god sjåfør av å bli tvunget bak rattet.
|
|
|
#5 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Fra en som ventet: Ta den nå. Man trenger jo ikke kjøre bil selv om man har lappen? Jeg ventet til jeg ble 30, og det var ikke optimalt, jo lengre tid som gikk, jo vanskeligere var det å finne tid. Og kostnadene ble høyere siden jeg ikke lenger bodde hjemme (hadde ingen å øvelseskjøre med) |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg synes det virker fornuftig å vente med førerkortet, men når du sier at han ikke vil øvelseskjøre, mener du da med dere? Det er i tilfelle ikke så smart. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bedreviter
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Hvorfor i alle dager skulle han ta lappen eller begynne å øvelseskjøre hvis han ikke vil? Gitt at han ikke mener at mamma skal fungerer som privatsjåfør. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Textrovert
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Ja, jeg må innrømme at jeg er litt lettet over at jeg slipper å ligge søvnløs ved tanken på at han er ute og kjører. Men samtidig, hvis han ikke kjører selv, så vil han sikkert sitte på med noen andre som er nyoppkjørte, og DET er nesten enda verre. Men jeg tror han har litt vett. Han kjenner en fyr som kjører som et svin og som spiller ds mens han kjører, og han har sagt at han aldri vil sitte på med han igjen, så jeg håper det betyr at han er litt selektiv. Men læll.
|
|
|
#9 |
|
villende
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg kjenner flere (også menn) som er godt voksne og lever godt uten førekort. Så jeg ser ingen grunn til at han skal måtte øvelseskjøre hvis han ikke ønsker det selv. Unge under 25 år er dessuten en større trafikkrisiko enn de som er over 25 år, så det er jo bare fint å holde ham utenfor trafikken så lenge som mulig. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg hadde ikke behov for lappen da jeg var 18. Jeg tok den da jeg var 22 og kjøpte bil rett etter. Ikke hadde jeg råd til å kjøre opp før da heller.
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?
Jeg er helt uenig. Det er ikke vits i å ta lappen uten å bruke den, kunnskapen forfaller raskt. Jeg tok lappen som 35-åring, rett og slett fordi jeg ikke trengte lappen før. Jeg mener at jeg er en mye bedre sjåfør nå, enn jeg hadde vært om jeg hadde tatt lappen som attenåring, og ikke kjørt på en tiårs tid. Selvsagt hadde jeg sluppet unna med mindre kostnader som 18-åring, men jeg syns ikke det er et argument. Jeg tjener penger nå, og har hatt råd til å betale. som 18/20/24/28-åring hadde jeg langt bedre ting å bruke pengene på.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Hvis han ikke vil, er det jo ikke noe poeng å den, og som Tallulah sier kan en klare seg veldig fint uten lappen veldig lenge. Jeg må likevel si at jeg angrer på at jeg ikke tok den mens jeg bodde hjemme og hadde fri tilgang på øvelseskjøring og sikkert hadde fått litt økonomisk bistand selv om jeg måtte ha betalt mesteparten selv. Nå er jeg 35, har en mann som heller ikke har lappen, og det blir dyrt for begge å ta den når vi ikke har fri tilgang på øvelseskjøring. På den andre siden, ingen av oss har direkte savnet å ha lappen før nå heller. Uansett, er han ikke motivert er han ikke det, og da er det bare å la være. Han klarer seg nok finfint uten.
|
|
|
|
#14 |
|
Textrovert
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Grunnen til at jeg kan ha virket litt stresse mht. dette, er at moren til en kamerat av sønnen min, sa at de sønnen hennes hadde stått opp tidlig på sekstenårsdagen for å øvelseskjøre og at trafikalt grunnkurs var i boks bare noen uker etter, og at de kjørte MASSE og at det var så stas og så viktig og så bla-di-bla. Så jeg følte nesten at sønnen min var både lat og sær som ikke ville kjøre, og jeg følte meg nesten som en dårlig mor som ikke tilrettela mer. Men denne kameraten har en bil som står og venter på han til han får lappen, da. Da er det vel kanskje mer fristende.
|
|
|
#15 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Ja, jeg ser den. For min del angret jeg skikkelig når jeg flyttet på landet, med to barn, og en (ukependlende) mann som heller ikke har lappen. Da hadde det vært greit om jeg hadde fått det unna tidligere for å si det sånn. Ikke så kult å ha glemt å kjøpe brød, kle på to sure unger og gå på butikken (halvtime hver vei) på kvelden da, nei. Spesiellt ikke når det hadde tatt ca 5 minutter med bil. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg tror det er lurt å være motivert. Selv tok jeg lappen da jeg var 21, når jeg var 18 hadde jeg ikke interessen. La han styre dette selv. Tror jeg rent statistisk ville vært sjeleglad om min 18 åring ville vente, særlig som gutt. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Min 17-åringen skal ta lappen når han er 18, om han vil eller ikke, og jeg betaler gladelig hele gildet :bor på bygda uten busstilbud og er lei av å være privatsjåfør: |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?De fleste jeg har hørt som ventet syntes det var vanskelig å finne tid, å ta seg råd, og en del kjørte aldri opp. Vi kommer til å motivere veldig til at de tar det i løpet av vgs, og legger opp til å betale det for dem (sparer for dem på bok). At man ikke har egen bil er egentlig ikke så veldig relevant. Man kan låne foreldrenes sin, og kjøre når man har mulighet, og vips en dag så står man der og behovet melder seg, og alt er i orden. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Textrovert
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Personlig synes jeg kollektivtilbudet der vi bor, er virkelig ille, men om guttungen synes det er greit nok, så han om det. Dessuten så sier han jo at han skal flytte når han blir 18, så da regner jeg med at han flytter til Sandvika, og da er han i nærheten av alt han trenger. At jeg blir privatsjåfør er helt uaktuelt, og det tror jeg guttungen er smertelig klar over.
|
|
|
#20 |
|
Epikur
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg tok lappen som 36-åring og har ikke hatt behov for den før nå. :trebarnsmor:
|
![]() |
|
|