Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Usosial eller asosial?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-07, 12:20   #1
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Usosial eller asosial?

Det virker som om det er mange som blander de to begrepene og særlig at ordet asosial brukes der man skulle ha brukt usosial.

Asosial oppførsel brukes om oppførsel som ligger helt på siden av og i noen tilfeller utenfor samfunnets normer og regler. Det kan til og med brukes om oppførsel som grenser over i det småkriminelle lærte jeg i Sosial- og helsefag en gang for lenge siden.

TILSLAGSORDARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)asosial

(av II a-) uten evne el. lyst til å innordne seg i et samfunn en a- person / være a-


Usosial derimot handler om å være litt folkesky, uselskapelig og lite omgjengelig og det er vel det folk flest mener når de sier "asosial" er det ikke?

TILSLAGSORDARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)usosial

1som ikke tjener fellesskapet en u- tankegang
2uomgjengelig, uselskapelig

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 12:23   #2
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usosial eller asosial?

Takk, Nenne. Jeg visste faktisk ikke at det er noe som heter usosial. Trodde det bare var en feilbruk av asosial.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 12:47   #3
Tusenogtredve
Klar til innsats
 
Tusenogtredve sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 579
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Sv: Usosial eller asosial?

Hm. Der fikk jeg noe å tenke på. Jeg bruker ikke disse begrepene mye, men jeg trodde at asosial hadde den andre betydingen av usosial (uomgjengelig, uselskapelig) og usosial kun den første av dem (som ikke tjener fellesskapet ).

Tusenogtredve er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 12:51   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usosial eller asosial?

Opprinnelig lagt inn av Tusenogtredve, her.

Hm. Der fikk jeg noe å tenke på. Jeg bruker ikke disse begrepene mye, men jeg trodde at asosial hadde den andre betydingen av usosial (uomgjengelig, uselskapelig) og usosial kun den første av dem (som ikke tjener fellesskapet ).


Jeg lærte som sagt forskjellen på Sosial- og helsefag og da tenkte jeg på asosial som antisosial for å huske betydningen, mens usosial da ble det motsatt av sosial som sånne u-ord jo vanligvis er.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 14:56   #5
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Usosial eller asosial?

Jeg har alltid forstått forskjellen, men det er skremmende mange som kaller en noen asosial om en person som f.eks. takker nei til å bli med på en fest, eller om en som holder seg mye for seg selv.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 15:16   #6
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Usosial eller asosial?

Takk, Nenne, det der har jeg tenkt på noen ganger, men aldri kommet så langt som å slå det opp. Men det gikk opp et lys for meg da norsklæreren min på videregående forklarte hva det betyr når et ord får en A foran seg. Det betyr at man ikke bare er litt svak på et område, men totalt blottet for evner på dette området.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 18:52   #7
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usosial eller asosial?

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Takk, Nenne, det der har jeg tenkt på noen ganger, men aldri kommet så langt som å slå det opp. Men det gikk opp et lys for meg da norsklæreren min på videregående forklarte hva det betyr når et ord får en A foran seg. Det betyr at man ikke bare er litt svak på et område, men totalt blottet for evner på dette området.

Ergo er det verre å väre amoralsk enn umoralsk.

Opprinnelig lagt inn av Nenne

Jeg lærte som sagt forskjellen på Sosial- og helsefag

Sosial- og helsefag - du? Har du skiftet beite?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 18:58   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.114
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usosial eller asosial?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ergo er det verre å väre amoralsk enn umoralsk.

Det er i alle fall vanskeligere å rette på, skulle man tro - enklere å få noen til å følge den moralen de har, enn å inngi moral i noen som ikke har det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 18:58   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usosial eller asosial?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ergo er det verre å väre amoralsk enn umoralsk.

Definitivt.


Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Sosial- og helsefag - du? Har du skiftet beite?

Ja. Jeg gikk på Sosial- og helsefag da jeg var 18. Fulgte opp med legesektretærlinje, jobbet i ett år og tenkte "aldri mer!". Så skiftet jeg beite.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 19:09   #10
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Usosial eller asosial?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er i alle fall vanskeligere å rette på, skulle man tro - enklere å få noen til å følge den moralen de har, enn å inngi moral i noen som ikke har det.

Klokpadda.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 19:27   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usosial eller asosial?

Er dette omtrent det samme som at folk blander ultimat og optimal? Eller er dette det samme? Jeg registrerer at mange bruker ordet ultimat stadig vekk, men jeg er litt tilhenger av ordet optimal. Jeg trodde dessuten at det var en nyanseforskjell i disse ordene.






HELENE SKAL LEGE SEI

HILSN HELENE 5 ÅR

GO NAT

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 20:05   #12
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Usosial eller asosial?

ultimat - ultima't a2 (eng. ultimate 'sist', jf ultimatum og ultimo) ytterst, endelig, absolutt stille det u-e spørsmål / drømmen er å lage den u-e forestilling / partiets u-e krav

optimal - optima'l a1 (gj nlat fra lat. optimus 'best') best mulig, gunstigst o- utnytting av ressursene

Så det betyr egentlig ikke det samme i det hele tatt.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 20:09   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usosial eller asosial?

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

ultimat - ultima't a2 (eng. ultimate 'sist', jf ultimatum og ultimo) ytterst, endelig, absolutt stille det u-e spørsmål / drømmen er å lage den u-e forestilling / partiets u-e krav

optimal - optima'l a1 (gj nlat fra lat. optimus 'best') best mulig, gunstigst o- utnytting av ressursene

Så det betyr egentlig ikke det samme i det hele tatt.

Nei, ikke sant? Men mange sier ultimat når de mener optimal, har jeg merket meg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 20:09   #14
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usosial eller asosial?

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

ultimat - ultima't a2 (eng. ultimate 'sist', jf ultimatum og ultimo) ytterst, endelig, absolutt stille det u-e spørsmål / drømmen er å lage den u-e forestilling / partiets u-e krav

optimal - optima'l a1 (gj nlat fra lat. optimus 'best') best mulig, gunstigst o- utnytting av ressursene

Så det betyr egentlig ikke det samme i det hele tatt.

Det samme tenkte jeg ut fra ordforklaringen, men eksemplene er ikke like tydelige, synes jeg. Ville det värt noen betydningsforskjell mellom

drømmen er å lage den ultimate forestilling

og

drømmen er å lage den optimale forestilling

?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 20:18   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.114
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usosial eller asosial?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det samme tenkte jeg ut fra ordforklaringen, men eksemplene er ikke like tydelige, synes jeg. Ville det värt noen betydningsforskjell mellom

drømmen er å lage den ultimate forestilling

og

drømmen er å lage den optimale forestilling

?

Ja, den "ultimate" forestilling vil være den endelige forestilling, liksom - den beste noen kan tenke seg, slik at det ikke går an å tenke seg en bedre forestilling. Slik at det ikke er noe poeng i å lage flere forestillinger, nesten. Den "optimale" forestilling vil derimot være den som er best mulig, gitt forutsetningene, eventuelt gitt omstendighetene.

Jeg ville bruke "optimal" om noe som er best mulig slik ting er nå, mens "ultimat" ville bety noe som er det best tenkelige (ikke bare akurat nå).

Og noe som er optimalt er også oppnåelig, noe ultimat ofte egentlig ikke er. "Optimal" vil alltid si best ut fra de faktiske forutsetningene, så en optimal løsning vil det alltid være mulig å finne.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 20:22   #16
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usosial eller asosial?

OK, jeg henger med. God forklaring, Skilpadda! Jeg er langt på vei enig, men synes ikke forskjellen nödvendigvis er veldig stor akkurat i dette tilfellet.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no