|
|||||||
| Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Sperret
|
Om å sykle til jobb hele åretVi skal flytte, og vi vurderer derfor i hvilken avstand til arbeidsplassene vi bør bosette oss. Har lyst til å kunne sykle til jobb, og dermed klare oss med én bil. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om å sykle til jobb hele åretVi er flere som sykler til jobben her inne. I 2010 så syklet jeg fra rundt 1. mars til 1. desember. Resten av året tar jeg t-banen. Det er ca 7 km til jobben min. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Om å sykle til jobb hele åretJeg må ha bil. Jeg kan ikke sykle på glatta, så jeg må ha et altenativ om vinteren. Det går ikke buss til min jobb. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om å sykle til jobb hele åretJeg sykler ikke selv, men har en kollega som sykler i absolutt alt vær. Han har vel 8-9 km til jobb, tenker jeg. Så lenge du er standhaftig nok, er det bare å sørge for å ha det rette utstyret (klær, piggdekk) så går det sikkert bra.
|
|
|
#5 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Sv: Om å sykle til jobb hele åretJeg sykler når det ikke er frost. Det vil vel si omlag halve året.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Om å sykle til jobb hele åretMannen sykler hele året. Ca 7 km hver vei. I snøkav og i kulda. Har hendt et par ganger at jeg har kjørt han dersom været har vært heelt ekstremt, men han er helårssyklist. Skifter til piggdekk på høsten og har ordentlige klær. Trekk over sko, sykkelhansker (sånne lobster-hansker) osv. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
intro
|
Sv: Om å sykle til jobb hele åretHer vil jeg si det hadde vært problematisk, ettersom det forholdsvis ofte er under 20 minus om vinteren. Ved nyttårstider hadde snittemperaturen ligget på -15 den siste måneden, og da synes jeg det er for kaldt å sykle. (Ikke funker girene mine i under -8 heller.
|
|
|
|
#8 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om å sykle til jobb hele åretDet viktigste her er egentlig å vurdere hvor bra sykkelrute det er mellom hjemmet og jobben. Jeg syklet daglig før jeg fikk barn, og håper at jeg kommer i gang igjen snart. En av de rutene jeg sykler på sommer/høst/vår velger jeg å unngå på vinteren. Årsaken er at jeg vil sykle sånn at jeg er på jobb til ca åtte, og da er ikke fortau på denne ruten brøytet enda på denne ruta. Jeg ser at mange sykler i veibanen på vinteren også, men jeg føler meg ikke trygg da, og velger løyper med liten eller ingen biltrafikk. På vinteren sykler jeg derfor enten i lysløypa (dersom det er hardt nok og ikke har snødd om natta) eller en omvei gjennom et boligområde. Der er det bilveier som blir brøytet, men det er langt mindre trafikk enn på den hovedveien jeg ellers kunne ha syklet på. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Sperret
|
Sv: Om å sykle til jobb hele åretTakk til dere som har svart. Brøyting av veien er jo viktig, ja. Jeg begynner tidlig på jobb, så det er ikke alltid jeg kan belage meg på at hele veien er i skikkelig stand på vinterstid, men størstedelen er nok det. Den aller siste biten er noen få kilometer som jeg uansett må ta til fots eller på sykkel innimellom, siden det ikke går buss helt fram.
Ja, i teorien kan man jo absolutt det. Jeg er slik at jeg nok lett kan tenke at dette er null problem, for så å innse at det etterhvert ikke er så stas å stå opp halv fem for å sykle en mil på glatta i mørket. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om å sykle til jobb hele åretNå er forsåvidt min erfaring at det er greit å ha alternativ transport enkelte dager uansett, selv om man ikke "feiger ut" pga været. Noen dager skal man ha med pc til/fra jobb, eller kanskje andre større ting som ikke egner seg på sykkel. Noen dager skal man på fredagspils, julejunsj eller venninnetreff rett etter jobb, og vil ikke stille opp i sykkelklær. Noen ganger er man rett og slett litt småslapp, det er ikke gøy å sykle om man brygger på en forkjølelse. Jeg har mulighet til både sykkel, buss og bil, og det har vært veldig greit. Så jeg tenker det blir dumt om man belager seg på å sykle hver dag, alltid. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Permakulturell
|
Sv: Om å sykle til jobb hele åretJeg sykler som regel til jobb, uavhengig av årstid. Jeg tar buss eller kjører dersom vi har logistikkproblemer i forhold til barn eller det ikke er brøytet, og når jeg ikke er i form men for frisk til å være hjemme.
|
|
|
#12 |
|
Sperret
|
Sv: Om å sykle til jobb hele året
Joda, vi har jo en bil, og prøver jo å få tilpasset turnuser så vi får kommet oss greit til og fra jobb begge to. Så om det blir så glatt at det er umulig å få syklet i perioder er det sikkert mulig at jeg får tatt bilen innimellom, med litt hokuspokus med turnusen. Det går ikke kollektivtransport til jobben min, derav dette sykkelprosjektet. Jeg regner altså med at jeg ofte/innimellom vil ha bil tilgjengelig om det trengs, men jeg må liksom kunne klare meg uten også, uansett føre (når mannen må på sin jobb, som ligger i kjøreavstand). Det spørs om ikke det er lurest å bo nærmere jobben, så dette ikke blir noe stort problem. Det er nemlig årsaken til at vi funderer på dette; flytter vi litt lenger unna er det lavere priser og mer utvalg. Skal vi bo "oppå" jobben er det høyt prisnivå og det er naturlig nok mindre å lete i. Samtidig blir transport easypeasy og det er verdt endel det også, synes jeg.
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Permakulturell
|
Sv: Om å sykle til jobb hele åretVintersykling venner du deg også til. Jeg investerte i gode piggdekk og gode vanter, og tråkker glad ivei i minus 10 også. Sa jeg det? :nok et sjokk:
|
|
|
#14 |
|
Sperret
|
Sv: Om å sykle til jobb hele åretFnis. Sykler du på trafikkert vei? Jeg synes det ser litt skummelt ut (uten fortau deler av veien) når det er skikkelig glatt, men tenker at det vel må gå sånn tålelig bra om jeg utstyrer meg som et middels avansert trafikklys. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: Om å sykle til jobb hele åretJeg har en kamerat som sykler fra Asker til UiO hele året (!). Bortsett fra når det er sånn suicidal-glatt selvsagt. Fordelen er visstnok at når du sykler når alle andre sitter i kø går det såpass sakte med alle andre at det ikke er så farlig for deg. (men det gjelder kanskje året rundt) |
|
|
|
|
|
#18 |
|
lader
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om å sykle til jobb hele åretMannen min sykler på jobb hele året. Er vel 7-8 kilometer. Mange ganger synes jeg det er uforsvarlig at han skal sykle om det er veldig glatt, eller veldig dårlig vær, men det skal ekstremt mye til for at han lar sykkelen stå. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Om å sykle til jobb hele åretMå bare få dra opp den tråden her.
|
![]() |
|
|