Bredde på liftgardiner
Nå har jeg trålet nettet opp og ned og i mente, men ikke funnet svar på det jeg lurer på. Jeg skal kjøpe liftgardiner tl hytta og er veldig i tvil om hvor brede de skal være.
Jeg har gammeldagse vinduer med hasper, og karmene er dype. Vinduene er hvitmalte, og listene profilerte.
Hvis jeg bestemmer meg for å ha liftgardinene innenfor karmene vil det bli ca 2,5 cm med lys på hver side. Altså 2,5 cm på sidene mellom liftgardinen og vinduskarm. Det går forsåvidt greit, men ser at liftgardinene er av lin, og vil krympe ca 7% ved vask. Da vil de kanskje i såfall bli for smale etter vask?
Alternativet er å kjøpe liftgardiner som skal henge utenfor vinduslistene. Da vil de i såfall bli akkurat så brede som vinduslistene før vask.
Men vil det bli pent å ha dem utenpå vinduene når jeg har dype vinduer? Har over 20 cm dypde på vinduene, og vinduene er ikke spesielt store. Er vel 120*110 hvis jeg ikke husker feil.
Det er 4 vinduer og en verandadør. Den døren og det ene vinduet har bare en stolpe mellom seg, så der vil gardinene nå inntil hverandre.
Noen som har noen tanker om hva de ville valgt?

|