Matens påvirkning på vekst i barneårene
Snuppa mi trenger logiske forklaringer på det meste. Hun er veldig liten av vekst. Hun blir øyeblikkelig 6 år og er 113 cm høy (og ganske tynn også; 17 kilo). Hun er nest lavest av alle jentene på avdelingen hennes, og hun er den eldste (den som er lavere enn henne er født i 2007). Hun lurte på hvorfor hun var så liten.
Jeg forklarte henne at det har to grunner:
1) faren hennes er ikke så høy. Han er 1,71 og moren hans igjen er 1,51. Jeg var lav som barn, men er normalt høy nå (1,69). Forklaringen ble at man ofte arver slike egenskaper av foreldrene sine.
2) hun spiser helt feil mat til å vokse. Hun spiser nesten bare ris/pasta, og svært lite mat som inneholder proteiner.
Men jeg er ikke helt sikker på om jeg har rett i det andre argumentet mitt. Påvirkes barns vekst av kostholdet?
Hun hadde spisenekt i 3/4 år for noen år siden, og på den tiden vokste hun ikke en eneste centimeter i hele den perioden. Nå spiser hun i hvert fall litt, og vokser også litt. Uansett; det ser ut til at denne argumentasjonen går inn. Hun skjønner at hun må spise protein- og vitaminrik mat, og dette medfører at hun spiser selv om hun ikke egentlig nyter den type mat. Hvis jeg ikke har rett i argumentasjonen min; er det i så fall greit å ikke være helt sannferdig?