Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Flere univers?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-11, 15:53   #1
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Flere univers?

http://www.aftenposten.no/viten/article3988404.ece

Oj, spennende å tenke på!

Gammel 17-01-11, 15:57   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere univers?

Jeg har akkurat begynt å fatte hvor ufattelig stort vårt eget univers er - at det er flere objekter (planeter, stjerner, soler osv) enn det er sandkorn på jorda. Akkurat det er ikke lett å forstå. Og at om vi skulle reise til den nærmeste stjernen så ville det tatt 160 000 år (? - tatt fra husken) med farten på dagens romskip.

Edit - kan det stemme at det er SÅÅÅÅÅÅ langt?? Eller husker jeg helt feil, var det 160 år?

Så for meg er det litt ufattelig at de kan se bortenfor vårt univers, men antar jo at de har en formening om hva de driver med.

Og - man føler seg utrolig liten når en tenker på sånt.

Gammel 17-01-11, 16:04   #3
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg merker det at hjernen min eksploderer litt bare ved å tenke på det.

Gammel 17-01-11, 16:05   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette har jeg tenkt i mange år. Selvfølgelig er det flere univers! Jeg tror heller ikke at vi er alene for å si det sånn.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 16:08   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Dette har jeg tenkt i mange år. Selvfølgelig er det flere univers! Jeg tror heller ikke at vi er alene for å si det sånn.

Det tror ikke jeg heller.

At vårt lille sandkorn skal være det eneste i hele universet hvor det skal være mulig å ha en form for liv, det virker ikke akkurat så sansynlig. At det finnes andre solsystem med planeter som ligger i vår temperatursone produsert ut fra samme Big Bang, så burde det være mulig at det har utviklet seg en livsform også der.

Gammel 17-01-11, 16:42   #6
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

En av mine litterære favoritter, den avdøde Douglas Adams hadde en del ting å si om universet:

-In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

-There is a theory which states that if ever anybody discovers exactly what the Universe is for and why it is here, it will instantly disappear and be replaced by something even more bizarre and inexplicable. There is another theory which states that this has already happened.

-Space is big. You just won't believe how vastly, hugely, mind- bogglingly big it is. I mean, you may think it's a long way down the road to the chemist's, but that's just peanuts to space.

Gammel 17-01-11, 17:07   #7
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er kjempespennende

Også synes jeg det er litt dumt at de i en sånn artikkel intervjuer et Navn TM istedetfor en av de forskerne som faktisk jobber med Planck i Norge, og allerede har lagt mange, mange års arbeid og innsats inn i forberedelser av instrumenter og forskning
Ørlitte mer info her

(og til Thomas kan jeg bare si 42 )

Sist redigert av m^2 : 17-01-11 kl 17:14.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 17:56   #8
Albertine
Passiv

Standard

Klart det er flere univers! Og vi er ikke alene her heller. :live long and prosper:

Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 20:10   #9
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... og det er bare å ta litt eksperimentelle drugs og Cortexophane og legge seg i et badekar og vips! så er man der!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 20:31   #10
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 21:08   #11
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er av typen som friker helt ut av å tenke for mye på slikt. Dette kunne jeg ikke studert uten å ha blitt gal.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 13:34   #12
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Noen som så programmene som het teorien om alt på nrk 2 siste ukene?

Omhandlet blant annet Stephen Hawking, og strengteori. Fascinerende.

Gammel 22-02-11, 13:40   #13
Albertine
Passiv

Standard

Du har sett den godeste Stephen i Star Trek, sant?

Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 14:19   #14
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Du har sett den godeste Stephen i Star Trek, sant?

Nei?

Gammel 22-02-11, 14:21   #15
Albertine
Passiv

Standard

(Kilde: youtube.com)

Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 15:13   #16
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Han hadde mer ansiktsuttrykk der så jeg. Litt kult at han ikke vil endre stemmen til snakke-maskina si.

Gammel 22-02-11, 16:39   #17
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Wow - den episoden var kul!

Ellers syns jeg, med mitt lille hode, at det er mer sannsynlig at det et eller annet sted der ute i uendeligheten finnes andre planeter med livsformer, enn at vi tilfeldigvis er pip alene.

Gammel 22-02-11, 17:30   #18
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

We apologize for the inconvenience.

Gammel 22-02-11, 20:08   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjernen min kortslutter litt når jeg tenker tanken flere univers. Flere hvordan da liksom? Ved siden av hverandre? Hva skjer da når de utvider seg? Eller sånn parallelt univers som man tenker på i bøker? Da sier hjernen min hvertfall *poff*.

Gammel 22-02-11, 20:10   #20
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker tanken på et parallelt univers. I det paralelle universet er jeg rik, slank, vakker og styrtrik og bor på et varmt sted med palmer og badevann.

Nå går jeg bare og venter på at disse to parallelle univers skal krysse hverandre, slik at jeg kan skli ubemerket over fra dette isødet jeg har strandet i, tykk og usedvanlig kommune-utseende, og med en sånn halvveis grei økonomi bare.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:29.