|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
ctrl+z
|
Jeg vil lære tyskHvordan gjør jeg det enklest? Jeg har ingen basiskunnskaper, jeg valgte fransk som valgfag på ungdomsskolen fordi jeg var i en heftig antitysk-periode.
|
|
|
#2 |
|
*_*
|
Sv: Jeg vil lære tyskKan dette være noe?
|
|
|
|
#3 |
|
Off the map.
|
Sv: Jeg vil lære tyskLær det sammen med ungene(?)
|
|
|
#4 |
|
ctrl+z
|
Sv: Jeg vil lære tyskBarna har ikke tysk enda, det er halvannet år til. Jeg vil gjerne være litt ovenpå før jeg skal hjelpe eldste med lekser.
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Sv: Jeg vil lære tyskDet er, som de sier, veldig lett å forstå en god del tysk bare man har litt basiskunnskaper inne, siden ordene er såvidt lik på norsk. Goethe-instituttet har tyskkurs på alle nivåer, om det kunne være av interesse? De holder til på Grønland, få minutter fra Oslo S.
|
|
|
#6 |
|
*_*
|
Sv: Jeg vil lære tyskDa kan du kanskje begynne med nettkurset? Og noen enkle bøker. Så får du frisket opp grammatikkregler og gloser om halvannet år, når du briljerer ved leksehjelpen.
|
|
|
|
#7 |
|
Off the map.
|
Sv: Jeg vil lære tyskDet som for meg var veldig forvirrende var all terping på grammatikken. Det er jo viktig det, men den overtydelige uttalen av grammatiske endinger, gjorde jo at det ble helt håpløst å forstå hvordan det er man egentlig snakker.
|
|
|
#8 |
|
flisespikker
|
Sv: Jeg vil lære tyskHer fant jeg et veldig lite og grunnleggende norsk tyskkurs på nett - det ble laget som en IT-prosjektoppgave, men litt tysk går det vel an å lære av det også: http://www.norsknettskole.no/fag/res...orgeireidsvik/
|
|
|
#9 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Jeg vil lære tyskHvorfor skal ungene velge tysk?
|
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Sv: Jeg vil lære tyskDet spiller jo ikke bare rolle hvor mange som snakker et språk, Tjorven, det kommer også an på hvem det er. (Ellers ville vel kinesisk vært det entydig mest fornuftige velge som andre fremmedspråk.) I Europa er tysk et mye "viktigere" språk enn spansk, selv om det er mange flere som snakker spansk globalt sett, så da kommer det an på hvilken del av verden man primært kommer til å forholde seg til, og det er det vel få som vet når de velger fremmedspråk på skolen.
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg vil lære tysk
Det kommer vel helt an på. Jeg har lært tysk og bruker det masse i jobbsammenheng. Har i grunnen hatt bruk for tysk i alle jobbene jeg har hatt. Spansk derimot har jeg aldri hatt bruk for sånn utenom når jeg har vært i Spania.
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Sv: Jeg vil lære tyskSånn bortsett fra det, så synes jeg man gjerne kan velge ut fra hvilket språk man har mest lyst til å lære - men siden du snakket ut fra nytteverdi, Tjorven, så svarte jeg ut fra det.
|
|
|
#14 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Jeg vil lære tyskOK. Jeg angrer i hvert fall veldig på at jeg brukte tid på å lære tysk. Vi hadde ikke egentlig noe alternativ (tysk var det eneste b-språket de tilbød på min ungdomsskole), men jeg har ofte vært i situasjoner hvor jeg skulle ønske at jeg kunne spansk.
|
|
|
|
#15 |
|
Off the map.
|
Sv: Jeg vil lære tyskJeg angrer ikke på at jeg lærte tysk, men jeg har ikke hatt bruk for det. Ikke det at jeg har prøvd å få bruk for det heller da. Men det sier vel sitt at jeg har grunnfag i tysk, har studert et semester i Tyskland, jobbet et semester, jobber i dag i et tysk konsern. Og bruker det over hodet ikke.
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Sv: Jeg vil lære tysk@mkj: Hvis du har bodd to semestre i Tyskland, så må du da ha hatt litt bruk for språket?
|
|
|
#17 |
|
Off the map.
|
Sv: Jeg vil lære tyskJo, selvsagt hadde jeg det da, men det var under utdannelsen kan du si. Har ikke hatt bruk for den etterpå.
|
|
|
#18 |
|
Ansvar for egen luring
|
Sv: Jeg vil lære tyskSkriver under på at tysk er et veldig viktig språk å kunne for nordmenn. Spansk er kanskje viktigere globalt sett, men her i Norge trengs det flere som kan godt tysk.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Durham, UK
![]() |
Sv: Jeg vil lære tyskHei! Jeg er tysk. Jeg studerer norsk siden desember. Hvis du vil nok lære tysk, kanskje vi kan studerer sammen? Jeg har lært gresk, latin, engelsk, italiensk og fransk, men norsk er det letteste språk hvis man er tysk |
|
|
|
![]() |
|
|