Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skolen ba barna forlate Facebook

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-11, 11:29   #1
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skolen ba barna forlate Facebook

Er det greit at skolen tar noen grep her?

Jeg synes ideelt sett at skolen skulle tatt det opp med foreldrene i stedet for barna, men utover det så synes jeg foreldrene reagerer litt vel hardt her. Skulle tro skolen krenket barnas menneskerettigheter, slik foreldrene reagerer. Eller er det sånn at skolen virkelig har gått langt over grensen for privatlivets fred?

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3998639.ece

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 11:41   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolen ba barna forlate Facebook

Jeg syns også de skulle tatt det opp med foreldrene først. Utover det er det helt ok å oppfordre til å slette profilen så lenge de er under facebooks aldersgrense.

Jeg syns det er ugreit at foreldre sier det er ok at ungene lyver på alderen for å få fb-profil, for jeg er usikker på hvilke signaler de da sender til ungene.

Gammel 21-01-11, 11:43   #3
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Enig med dere.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 11:49   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig skolen burde valgt en annen framgangsmåte, men det jeg reagerer mest på en den nekete moren som lar en mindreåring opprette FB-profil for så gå ut i media og si at hun reagerer sterkt på at skolen ba han slette den.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 11:51   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mulig skolen burde valgt en annen framgangsmåte, men det jeg reagerer mest på en den nekete moren som lar en mindreåring opprette FB-profil for så gå ut i media og si at hun reagerer sterkt på at skolen ba han slette den.

Jeg må si meg enig. Hvordan våger du? Om jeg oppfordrer barnet mitt til ulovligheter på fritiden, så har da ingen noe med å legge seg oppi det? :skingrestemme:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 11:57   #6
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herregud...

Hvis jeg stilltiende hadde godtatt at ungene mine måtte _lyve_ på seg å være eldre enn de var for å kunne benytte et nettsamfunn, hadde jeg sannsynligvis vært så ille berørt at jeg hvertfall ikke hadde stilt opp i en riksdekkende avis for å KLAGE.

Jeg sier på ingen måte at dette med FB og andre nettsamfunn ikke er en av de mange kamelene som kommer tuslende i løpet av et langt foreldreskap, men jeg kjenner at det å avgjøre at mine barn ikke behøver å forholde seg til ulike aldersgrenser ikke kommer til å være av mine stolteste øyeblikk. Hvor er dessuten argumentet for å overholde aldersgrensene på andre ting? Det vil ALLTID være noen som får lov.

Skolen burde ha informert barna uten å true, og sendt ut informasjonsskriv til foreldrene. Folk bør kunne klare å ta fornuftige avgjørelser på egenhånd (selv om det ikke alltid virker sånn dessverre)

Gammel 21-01-11, 12:03   #7
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Problemet her var at elevene tok "krangler" fra Facebook med seg inn i skoletiden og da oppfordret noen av lærerene elevene å slette sine profiler.

En annen måte å tilnærme seg problemet på er å sette internettoppførsel som tema i skoleplanen, men det er det vel sånn underhånden i gang med (i alle fall på barnas skole).

Jålebeinet er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 12:04   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at alle mine gamle fordommer mot folk fra Loddefjord blusser opp igjen her.

:venter på rødprikkene:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 12:12   #9
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det har jo vært mykje snakk om nettmobbing i media i det siste, og facebook er ein utmerka plass for det. Det er ein grunn for ei aldersgrense på 13 år på facebook, og i mine auge har ikkje ein ti- åring noko der inne og gjer. Det å gå ut i media og klaga over at nokon oppfordrer barnet deira til å slutta og bryta reglane, seier vel ein heil del.

(Og med ein gang tenker eg at foresatte nok er litt over gjennomsnittet glad i facebook sjølv. )

Gammel 21-01-11, 12:13   #10
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer!

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 12:36   #11
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjenner at alle mine gamle fordommer mot folk fra Loddefjord blusser opp igjen her.

I hear you!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 12:41   #12
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg syns også de skulle tatt det opp med foreldrene først. Utover det er det helt ok å oppfordre til å slette profilen så lenge de er under facebooks aldersgrense.

Jeg syns det er ugreit at foreldre sier det er ok at ungene lyver på alderen for å få fb-profil, for jeg er usikker på hvilke signaler de da sender til ungene.

Helt enig.
De burde oppfordret barna til å slette profilen, snakket litt om lover og regler + sendt et skriv med hjem.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 12:48   #13
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ikke helt rette måten å gjøre det på, men så ignorante folk er til internett og Facebook må jo noen ta ansvar.

Kjøkkelvik er ikke Loddefjord, rine ...

Gammel 21-01-11, 12:53   #14
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes dette er helt uproblematisk. Skolen oppfordrer elevene til å la være å bruke et nettsted de ikke har lov til å være registrert på. Hvor de altså må lyve på alderen for å kunne opprette en profil. Hvorfor overrasker det foreldrene at skolen prinsipielt er mot dette og formidler det til elevene?

For å gjøre informasjonsflyten bedre mellom skole og hjemmene, kunne skolen ha sendt et skriv hjem hvor de redegjorde for hvorfor de oppfordret til overholdelse av reglene på nettsamfunnet, men jeg mener ærlig talt at det ikke burde være nødvendig.

Gammel 21-01-11, 12:53   #15
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er litt underlig at hverken foreldre eller representantene i FAU visste om at det var ett utbredt problem med nettmobbing ved skolen. Skolen har etter min mening sviktet akkurat her. Dette er jo noe som foreldrene i aller høyeste grad burde fått vite.

De foreldrene som er intervjuet (hvis en ser bort i fra at de framstår som nekete muliggjørere for lovbrudd) virker jo opptatt av hva ungene gjør på nettet. Jeg vil tro skolen kunne kommet lenger ved å ha foreldrene på sin side.

Jeg synes heller ikke det er greit at lærere ved skolen kommer med trusler de ikke har lovhjemmel for å gjennomføre, men dette har de jo benektet i ettertid at de har gjort.

Uansett: Å klage på at skolen oppfordrer elevene til å følge lover og regler er ufattelig tussete, spør du meg.

Gammel 21-01-11, 13:00   #16
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Skolen gjorde feil når de ikke tok det opp med foreldrene først, og foreldrene er helt tjukke i hue når de syter og klager over at skolen våger å påpeke at ungene bryter retningslinjer og ikke bør ha facebook-konto.

Så alle tar feil og jeg syns ikke noe særlig om noen av partenes fremgangsmåte.

Gammel 21-01-11, 13:03   #17
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

minnes at jeg også hadde slike fordommer en gang i forrige årtusen..

Om konflikter på nett diskuteres på skolen syns jeg det er riktig at skolen griper inn. Men kanskje de går litt feil frem..

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 13:06   #18
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor skulle skolen ta opp med foreldrene at de oppfordret barn under 13 år til ikke å være registrert på Facebook? Det er da en selvfølge. At det foregikk nettmobbing blant elevene er en helt annet sak, som må håndteres uavhengig av den generelle oppfordringen om at barna ikke skal bruke Facebook.

Gammel 21-01-11, 13:11   #19
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hvorfor skulle skolen ta opp med foreldrene at de oppfordret barn under 13 år til ikke å være registrert på Facebook? Det er da en selvfølge.

Tror kanskje ikke alle foreldre ser på dette som en selvfølge, og jeg tror også at det er mange foreldre som ikke er så oppmerksom på dette med nettvett. Så jeg syns det er naturlig at skolen tar det opp med foreldrene på ett eller annet vis.

Gammel 21-01-11, 13:17   #20
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Ja, de burde ha informert/luftet dette for foreldrene først, men utover det synes jeg ikke det er noe galt i selve oppfordringen/ønsket om å redusere bruk av FB.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:29.