Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

3 soverom og 2 barn

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-11, 07:30   #1
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

3 soverom og 2 barn

Vi skal mest sannsynlig flytte til en rekkehusleilighet som har 3 soverom av varierende størrelse. Sånn vi bor nå har vi flere plasser i huset til loftsstue, lekerom, gjesterom, osv.

Jeg funderer fælt på hvordan vi da skal fordele oss i leiligheten. Kan det fungere å la jentene dele soverom, og så ha det ene rommet til tv-stue/gjesterom/kontor/lekerom? Det hørtes ut som noe som krevde endel plass. Eller la meg si lekerom med tv, da kanskje. Eller bør vi fortsette å la de ha hvert sitt rom, og heller ha ekstra tv på vårt soverom? Eller klare oss med bare 1 tv?

Jentene leker en god del sammen, og med samme type leker. Da de delte rom på hytta i 2-3 uker i sommer var det ikke noe problem, men 5-åringen har en tendens til å mase litt etter hun har lagt seg, så det er kanskje litt dumt.

Hvordan gjør dere andre det som er i tilsvarende bosituasjon?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 07:34   #2
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Bare en TV? Vi er i tilsvarende situasjon, og vi har valgt å la jentene dele rom sånn at vi har et rom ledig til TV og spill.

  Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 07:43   #3
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Vi er seks stykker og har bare en tv. Det er virkelig ikke noe problem!
Jeg ville gitt jentene hvert sitt rom, personlig syns jeg det er mye viktigere.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 07:44   #4
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Bare en TV? Vi er i tilsvarende situasjon, og vi har valgt å la jentene dele rom sånn at vi har et rom ledig til TV og spill.

Hvem har det største, mellomste og minste soverommet, da? Mannen er litt der at han mener vi bør ha det største soverommet, noe jeg synes er tøysete. Tenker at hvis jentene sover på det minste rommet så trenger de ikke mer enn en køyeseng og noen klesskap, så kan vi ha det mellomste med bare seng og klesskap, også kan vi bruke det største rommet til både lekerom og tv-stue.

Samtidig vet jeg jo av erfaring at rom som ikke brukes til noe spesielt her hos oss har en tendens til å bli overfylt av rot, ubrukelige ting og alt mulig greier, og det har jeg lyst til å unngå, noe vi kanskje hadde klart bedre dersom vi hadde hvert vårt rom. Eller kanskje det ikke har noe å si, og det eneste som kan få oss til å bli mer ryddig er at vi har en skikkelig beinhard gjennomgang av hva som får bli med på flyttelasset.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 07:47   #5
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Våre yngste deler rom. De er 4 og 6 år. Merket veldig godt at snuppa ønsker seg eget rom etter at hun begynte på skole. Heldigvis lar minsten henne være i fred der nær hun har med venner hjem, men det varer nok ikke evig. Vi har fire soverom, og har latt de eldste få eget soverom. Det kjipe er at de bare er her annen hver uke... Når vi får laget tv-stue i boden lurer jeg faktisk på om de eldtse skal få dele og disponere tv-stua alene. Tror jeg.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 07:49   #6
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Vi er seks stykker og har bare en tv. Det er virkelig ikke noe problem!
Jeg ville gitt jentene hvert sitt rom, personlig syns jeg det er mye viktigere.

Hva tenker du at er grunnen til at det er viktig at de har hvert sitt rom?

Og vi har 3 tv-er og 1 lerret/prosjektor, og har for vane å se på tv både her og der, samtidig. Så det er en veldig uvant tanke. Men vi kunne jo selvsagt hatt tv på vårt soverom da.

Jeg lurer på om kanskje det minste rommet blir for lite til å ha som lekerom for minstejenta, uten at jeg husker i farta hvor stort det er.

Men vi har god tid på oss, da. Det blir ikke før til sommeren.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 07:49   #7
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Vi har to barn og tre soverom, men her er det så stor aldersforskjell mellom jentene at vi ikke har satset på romdeling.

Eldste er åtte, mens yngste er to. Da blir det hvert sitt rom. Vel, akkurat nå har vi valgt den Fantastiske løsningen å la yngste sove med oss, eldste har eget rom og det tredje soverommet brukes til å tørke klær og lagre rot. (En løsning jeg ikke anbefaler)

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 07:50   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Avatar, se der hadde du skrevet et innlegg til, ja.

Eldste her begynner jo på skolen til høsten, så det er jo absolutt et argument.

Tar gjerne imot flere innspill.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 07:54   #9
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Avatar, se der hadde du skrevet et innlegg til, ja.

Eldste her begynner jo på skolen til høsten, så det er jo absolutt et argument.

Tar gjerne imot flere innspill.

Jeg vet ikke hvordan det er det dere bor, men her bor de fleste av snuppa sine lekekamerater i store eneboliger. De har eget rom, med skrivebord og dilldall. Det er en av grunnene til at hun vil ha eget rom, hun ønsker seg veldig en skrivepult. Og så er det det med å få være i fred med venninene sine. Ang. soving er det for vår del ikke noe problem, de har jo sovet sammen noen år allerede.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 07:58   #10
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Vi har to soverom som er like store (små), vi har det ene og storebror har det andre. De er vel omtrent 8 kvm. Jentene har det store som er 16 kvm.

  Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 08:23   #11
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Vi har tre soverom og to barn. Vi har det største og barna de to minste. Her har det ikke vært aktuelt å dele rom. Vi har et ekstra rom som av ulike grunner ikke kan brukes til soverom- har TVen der. Uansett om vi ikke hadde hatt det ekstra rommet tror jeg vi hadde foretrukket at barna hadde hvert sitt rom. Lekerom har vi aldri sett behovet for. Min erfaring er at barna leker der det faller dem inn (gangen, stuen, eller rommet sitt) og at det er ganske dødfødt å "styre" leken inn på et bestemt område. Soverommene våre er ved 14m2 og 10m2, tror jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 09:10   #12
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Vi har 3 soverom i hovedetasjen og 3 barn. De to minste deler. Det har gått veldig greit men mellomste gleder seg veldig til eget rom nå. Vi leier ut i kjelleren så de får god plass der etterhvert når hun flytter og vi bruker det selv. Da blir det eget rom til ungene og kjellerstue.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 09:13   #13
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Hadde vi hatt mulighet til å gi ungene hvert sitt rom hadde jeg valgt det. TV er underordnet. Vi er 6 stk fordelt på 3 soverom.
Særlig eldstemann synes det tidvis er litt kjipt å dele rom med broren, selv om det trives godt sammen også, de har delt rom så lenge de kan huske.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 09:18   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Vi har 2 barn og 3 soverom. Ungene har hvert sitt rom. De liker begge to å kunne klukke døra og være i fred (særlig når de har besøk), og det synes jeg de skal få lov til.

Vi har kjøpt ny leilighet. Den har også bare 3 soverom (sånn går det når vi vil bo midt i byen), men den har 2 større soverom og ett lite. Vi foreldrene skal ha det lille rommet. Da blir det plass til både høysenger og sovesofaer på begge rommene til ungene. Da kan de (og vi) ha overnattingsgjester.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 09:22   #15
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Vi har diskutert hva vi skal gjøre når 2.mann kommer. Vi har 3 soverom. 2 store og 1 lite. Sånn som det er nå har vi et stort og han et lite. Mens det store i kjelleren brukes til gjesterom og kontor. Vil bli ihvertfall 4år mellom våre om vi får flere så synes det er litt stor forskjell til å dele rom. Så blir sikker til å at flytter elstemann ned. Men tiden får vise.

Vi har bare en tv og det er aldri noe problem. Vi har vurdert et til på vårt soverrom men det er ikke prioritert.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 09:24   #16
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.610
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Vi bor i rekkehus med tre soverom og her kommer vi nok til å bo i mange år. Dersom vi får en til så tenker vi helt klart at de får dele rom og så blir det andre gjesterom/tv-rom/lekerom. Vi har i tillegg et bittelite kontor og det kan også bli lekseplass den dagen det blir aktuelt. Jeg husker selv at jeg nesten aldri satt på rommet mitt da jeg gjorde lekser, men rundt stue/kjøkkenbord.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 09:29   #17
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Det er ikke akkurat lekser barna ønsker gjøre på rommet sitt da... Jeg har virkelig full forståelse for at barn i skolealder ønsker eget soverom. Og personlig kunne jeg aldri brukt ledige soverom til noe annet enn eget rom til (skole)barna.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 09:40   #18
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Jeg synes det er gull verdt at ungene har hvert sitt soverom. Mye mindre styr om kveldene etter de har lagt seg og de forstyrrer ikke hverandre. Lekser blir stort sett gjort i stua, men greit at de har eget rom å være med venner og ingen søsken kan kjegle seg innpå uten uten videre siden de da ikke deler rom. Savner litt å ha det ene rommet som lekerom/gjesterom, men når vi får gjester så stokker vi bare litt om på soveplassene da så ungene sover sammen, så har de lekene på rommene sine.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 09:45   #19
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Det gjør vi også. Stokker om. Nesteldste har en sånn halvannenseng, og hun og storesøster sover sammen det om vi får gjester. Svigermor er her gjerne en uke eller to i slengen og det fungerer helt fint.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 09:47   #20
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 3 soverom og 2 barn

Vi har også familie på overnatting lengre perioder av gangen, så alle ungene har seng + dobbel sovesofa på rommet sitt.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no