Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Utflytter-vask

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-07, 13:56   #1
Polkadot
Passiv

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hedmark
Polkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populær
Standard

Utflytter-vask

Jeg trenger noen gode tips til utflytter-vaskingen jeg skal ta. Jeg har ingen erfaring utover det å bruke vanlig vaskemiddel og klut/mopp, så om noen har noen smarte triks å dele med meg som gjør vaskingen lettere, så blir jeg utrolig glad.

Badet tror jeg at jeg har god dreis på, der sprayer jeg ned med jif baderom og vasker med mikrofiberklut før jeg skyller vekk.

Polkadot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 14:09   #2
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: utflytter-vask

Mopp fungerer veldig bra! Bruk den på tak, vegger, lister og gulv. I kjøkkentaket hvor det ofte er litt mer fettete enn andre steder kan det lønne seg å først spraye med sterkt såpevann, la det stå, og vask av.
Lykke til

Gammel 26-02-07, 21:07   #3
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Da kan jeg få komme med supertrikset til min svigermor (hun hjalp oss når vi flyttet ut av en leid leilighet for noen år siden) - og det gjelder vinduspuss. Bruk en godt brukt gulvklut, og langkosten, og vask med dette. Såpe i bøtta og vask i vei. Du er sikret vinduer total manlende blankhet. Sannsynligvis slipper man å se ut av vinduet også....

(ja det var fleip, hun gjorde det, men jeg måtte gå over det igjen etterpå)

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 21:37   #4
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Mopp fungerer veldig bra! Bruk den på tak, vegger, lister og gulv.

Iiiiik. Det kommer helt ann på hva slags tak det er . Er det matt malt tak må du for all del ikke vaske. Det blir ekstremt skjoldete. Er veggene malt matt også skal det helst ikke vaskes. Bruk heller en tørr mikrofiberklut.

Sist redigert av Pia : 27-02-07 kl 17:36. Årsak: Tastefeil.
Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 21:39   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utflytter-vask

Cillitbang eller hva den nå heter. Lille flasker, en til kjøkken og en til baderom.

Spray på og tørk av, rett og slett. Er genial til fett og dritt som samler seg i kroker.

Gammel 26-02-07, 21:48   #6
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker mopp og grønnsåpe på det meste, så slipper jeg såpemerker. Det blir en blank overflate. Vinduene tas med zalovann, klut og fjernes med vindusvasker( skrape).

Gammel 26-02-07, 22:37   #7
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har kjøpt en liten tak-og veggmopp, den er lett, liten og veldig enkel å bruke. Allroundsåpe fungerer bra på det aller meste, men på kjøkkenet har jeg brukt en del salmiakk også. Vri opp moppen godt, så blir det ikke skjolder.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 23:48   #8
Polkadot
Passiv

Hvor: Hedmark
Polkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Iiiiik. Det kommer helt ann på hva slags tak det er . Er det matt malt tak må du for all del ikke vaske. Det blir ekstremt sjoldete. Er veggene malt matt også skal det helst ikke vaskes. Bruk heller en tørr mikrofiber klut.

Dette er det beste tipset EVER . Høres i hvertfall minst slitsomt ut. Jo, jeg tror tak og vegger er matte. Jeg ser i hvertfall det jeg ønsker å se.

Men helt ærlig, det er vel ikke nødvendig å vaske vegger og tak hos meg? Jeg har bodd her i 2 år(leiligheten var ny da), røyker ikke. Og ikke er jeg noe bra husmor-emne som står over dampende gryter flere ganger i uka, heller. Kjøkkenvifta var den nyeste på markedet for 2 år siden.

Polkadot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 00:07   #9
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I nederland trenger man bare å levere fra seg leiligheten børste-ren. Dvs man trenger kun å koste gulvene, resten kan man trygt la være igjen til neste mann.

meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 10:39   #10
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Salmiakk og zalo tar alt. Da swvigermor (jeg har en av det gode typen) hjalp oss å vaske ut for to år siden lærte hun meg å bruke salmiakkvann. Det lukter helt forferdelig men det tar alt som er av fett og fingermerker rundt om kring.

Tak har vi sjelden vasket, bare gått over med tørr støvmopp. Gjerne microfiber.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 10:49   #11
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Bruker en gammel sprayflaske hvor jeg blander vann,Zalo og salmiakk
Omtrent samme blandingsforhold som når man skal vaske (bare at jeg da bruker grønnsåpe istedet for Zalo)

Sprayer på og lar virke, fettet renner av

Dette kun på fliser og andre overflater som tåler det

Det er neste enklere å gi taket et strøk malig enn å vaske det dersom det er brukt takmaling

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:44.