Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hva finne på i Stavanger-/Jærenområdet?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-11, 15:51   #1
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Hva finne på i Stavanger-/Jærenområdet?

Dette året blir det dessverre ikke sommerferie på oss av medisinske grunner. Gutta på 7 og 9 år er oppgitt og sure siden kompisene skal til Florida, 2 uker til syden, paris og You name it......

Så hva finner vi på her i nærområdet? Vi har bodd her lenge, men er veldig lite kjent. Gutta har vel knapt nok vært i Stavanger (vi bor på Nærbø). Kjenner jeg har dårlig samvittighet men tror at med litt planlegging kan vi få en flott sommer.

Det vi vet er at vi kan besøke Oljemuseumet og geoparken (der har vi faktisk vært en gang for noen år siden)
* Metro lekeland/Eventyrlandet i dårlig vær
* Vitenfabrikken i Sandnes
* Jærstrendene (pleier å reise til Bore, men vet jo ikke om det blir varmt)
* Kongeparken er et must!
* Kvadrat utgår da gutta "hater" shopping i følge dem selv.

Så nå trenger jeg gode tips fra dere!
Hva kan vi finne på i Stavanger/Sandnes/Jæren/Ryfylket?
Museum som er fine for barn?
Parker? lekeplasser?
Barnehager/skoler som har kjekk uteplass utenom det vanlige som vi kan leke i en helg?
Hva må vi få med oss i stavanger by?
Turområder vi kan gå i?
Resturanter i stavanger som passer (kresne) barn som ikke heter Mcdonald eller burgerking?

Hvordan få en opplevelsesrik og uforglemmelig ferie for to gutter uten å reise bort? Vi bør vel bli litt mer ivrige i helgene også, så alle tips på små og store "turer" mottas med takk!

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 17:42   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva finne på i Stavanger-/Jærenområdet?

Jeg synes Vaulen-stranda er veldig fin jeg da. Ellers er jeg ikke særlig kjent der.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 18:36   #3
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Du hadde så mye bra her selv, at jeg slet litt med å komme på noe i farten. Jeg kan eventuelt komme sterkere tilbake, men umiddelbart tenkte jeg også på Vaulen, der det er litt installasjoner i vannet, strand, svaberg, stuping, lekeplass, grillplass, turområde, fotballbane m.m. innenfor samme område, i en radius av ca 1 km.

Den dagen dere drar til Vitenfabrikken (som virkelig er flott) kan dere eventuelt kombinere med grillingi Sandveparken, min seksåring synes det er koselig å leke litt og mate endene der, selv om han er på nippet til å vokse fra den parken.

På Sola er Solastranden den mest kjente stranda, men rett før den ligger Ølberg. Det er en liten havn/campingplass med mulighet for å fiske, fange krabber, spise "berømte" pommes frites eller ligge på stranda. Anbefales.

Geoparken er jo fremdeles fin, om den står til sommeren (), du har nevnt den, men jeg tar med at det er deilig å kjøpe reker fra båtene rett ved og spise mens man bruker ett par stykker som agn og fisker fra den lille brygga som ligger "mellom" geoparken og oljemuseet. Rett utenfor Oljemuseet, ut forbi Hundvåg, ligger Trollskogen, med indianerleir, fin skog og sørlandssvaberg.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 18:38   #4
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Barnemuseet.
Sjekke turistforeningens turplaner.
Gå til Dalsnuten (det er faktisk veldig fin tur for store og små).

Gammel 25-01-11, 18:41   #5
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vurderer å dra med meg mann og barn til dalsnuten i sommer, faktisk. Men mistenker at mannen ikke er like gira som meg. Kanskje jeg kan ta med Malin alene?

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 18:41   #6
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Gå til Månafossen. Litt kjøring, men så nydelig som det er der er det verd det.

Byrkjedalstunet er koselig og gå og spise en dag.

Reise og bade i Melsvannet.

Jærmuseet, viss du ikke allerede hadde det på lista de.

Gammel 25-01-11, 18:47   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Naturhistorisk muesum i Stavanger. Prekestolen. Badeland i Lyngdal.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 18:49   #8
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde nok ikke tatt med unger til Månefossen (eller Prekestolen eller Kjærag), men det er fordi jeg er så himla pyse når det kommer til høyder.

Jeg anbefaler telttur i Røssdalen. Man kan fint dra dit på dagstur også, men det er helt super plass å telte for hele familien.

Gammel 25-01-11, 18:54   #9
Finni

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Tur med tau ferja om ungene ikke er vandt med ferje.
Tur til Skudesnes, koselig by med flott lekeplass på skolen.
Kino
Barnemuseet og museet i Stavanger
Jernalder gården på ullandhaug
Viking garden på Avaldsne (Karmøy)

Gammel 25-01-11, 18:55   #10
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Dyreparken i Kr.sand er det muligheter med dagstur til.
Klatreveggen i Sørmarka arena skal være glimrende.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 19:14   #11
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Haugaland Zoo, intim dyrepark med ildsjeler som driver. Fancy er det ikke, men veldig artig.

Vi fikk holde slanger da vi var der.

http://www.haugalandzoo.no/

Er ikke langt fra Vikinggården på Avaldsnes.
Det er vikingdager i juni en gang.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 19:30   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg vurderer å dra med meg mann og barn til dalsnuten i sommer, faktisk. Men mistenker at mannen ikke er like gira som meg. Kanskje jeg kan ta med Malin alene?

Må bare knegge litt, for du fikk det til å høres ut som et prosjekt. Dalsnuten kan "bestiges" hele året, og det er en perfekt ettermiddagstur etter jobb.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 19:34   #13
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg anbefaler telttur i Røssdalen. Man kan fint dra dit på dagstur også, men det er helt super plass å telte for hele familien.

Det gjorde jeg, eldste, min bror og en venninne av meg på sensommeren i fjor. Det var så kjekt!

Gammel 25-01-11, 19:35   #14
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tur til preikestolen og så overnatting på Spahotellet på Hjelmeland (må jo ha litt for dei vaksne også!)

Gammel 25-01-11, 19:40   #15
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Tur til Strandalshytta kan også anbefales.

Gammel 25-01-11, 20:05   #16
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Det er nydelig, men jeg ville ikke tatt det som dagstur. Vær obs på at dere sannsynligvis ikke har mobildekning der.

Dalsnuten er en liten ettermiddagstur, ja, med mindre man er utrolig god til å somle. Ikke noe prosjekt. Litt tidlig på sommeren er det moro å fange rumpetroll ved vannet der turen starter.

Vi liker godt å spise på Gamlaværket i Sandnes, eller på Charles og de. Ungene synes det er fint å spise på den kinesiske som ligger i samme gate som Vitenfabrikken, der er det dam med gullfisk inne på restauranten og ungene pleier å få mate dem.

Gammel 25-01-11, 20:45   #17
Finni

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Tur til preikestolen og så overnatting på Spahotellet på Hjelmeland (må jo ha litt for dei vaksne også!)

Spa hotellet
Ville valgt en annen tur enn prekestolen. Jeg er ikke fan av å gå fjelltur i kø. Mange fine alternativer i Ryfylke.

Gammel 25-01-11, 20:47   #18
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Preikestolen en sommersdag er ikke den fineste naturopplevelsen nei.

Vet ikke helt hva barna skal få ut av ett opphold på SPA hotellet, men fisking på bryggekanten er jo alltid spennende for guttar i uansett alder.

Gammel 25-01-11, 20:59   #19
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden vi bor et steinkast unna disse strendene: Krabbefisking på Ølbergstranden er kjempekoselig! På Vigdel griller vi gjerne i sanddynene. Hellestøstranden er fantastisk, men der er det mye bølger og strøm i vannet. Fin å gå tur på, hvertfall.

Ellers er det veldig fint turrerreng langs sjøen i Tananger/Kvernevik-området. Mange fine grillplasser. F eks. Risnes i Tananger, eller Sunde langs Hafrsfjord.

Nå ble jeg litt usikker på hvordan sånt faller i smak hos gutter som er eldre enn mine, men Soma Gård er et must i sommerhalvåret for oss. Flere ganger, helst.

Gammel 25-01-11, 21:01   #20
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Må bare knegge litt, for du fikk det til å høres ut som et prosjekt. Dalsnuten kan "bestiges" hele året, og det er en perfekt ettermiddagstur etter jobb.

For meg er det et prosjekt å dra med unger og (motvillig) mann på noe sånnt.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:29.