|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har fått viljen sin
|
![]() Er det forskjell på melkeprodukter?Ja, altså, det vet jeg jo at det er; Men hva er forskjellen? Jeg hører noen snakke om "søtmelk" - er det vanlig lettmelk/skummetmelk/h-melk? Er denne og yoghurt i en annen kategori enn foreksempel rømme og fløte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Er det forskjell på melkeprodukter?Det er mulig jeg var litt lite spesifik i forhold til hva jeg egentlig lurer på. Er det forskjell i laktoseinnholdet på disse? Eller forskjell i andre ting kroppen kan reagere på? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Kakemonster
|
![]() Sv: Er det forskjell på melkeprodukter?Det er forskjell i laktoseinnholdet i f.eks helmelk og skummetmelk, ja. Mye av laktosen ligger i fettet, og når man fjerner det, fjernes altså også mye av laktosen. Har jeg lært.
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Er det forskjell på melkeprodukter?
Dette må da være feil? Ingen stor forskjell i laktoseinnholdet i skummetmelk og helmelk: http://www.tine.no/binary?id=226628&download=true Jeg finner det liksom ikke helt logisk at melkesukkeret skulle være i fettet?
![]() |
![]() |
#6 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det forskjell på melkeprodukter?Jeg tålte ihvertfall kefir når jeg var liten, og har en gutt på jobb som tåler yughurt og ikke andre ting *datapunkt* |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Kefir og yorut er syrnet og da er laktose "spist" opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Er det forskjell på melkeprodukter?Oppklarende kamp. Hvor kommer kesam og cottage cheese inn? Er dette oster?Bakgrunnen for at jeg spør er at jeg på en allergitest før jul fikk et bittelite utslag på melk. Da hadde jeg merket at magen reagerte litt på en del iser og av og til ellers, men uten at jeg klarte å finne en grunn. Nå har jeg ikke drukket melk eller spist yoghurt på en stund. Jeg har spist cottage cheese og brukt rømme og fløte i mat. Jeg har også spist kesam og ulike typer oster. Magen har vært helt fin. I går spiste jeg litt yoghurt, og fikk urolig mage. Jeg skjønner at jeg kanskje bør holde meg til syrnet melk? Og ost tydeligvis? :forvirret: |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er det forskjell på melkeprodukter?Gutten min reagerer iallefall på søt melkemat, slik som sjokolade, vaniliesaus, grøt, vafler, pannekaker og is.
![]() |
![]() |
#10 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Prøv å gi han laktose redusert melk. Vist han ikke reagere på det er det nok laktose intoleranse han har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg er ganske sikker på at det er forskjeller. Mannen og ungene får magetrøbbel (av mild grad) hvis de drikker melk eller spiser risengrynsgrøt. Det er helt uproblematisk for dem å spise yoghurt eller sauser vi har hatt rømme i. Men jeg har ingen vitenskap på dette, jeg bare ser reuslutatene.
![]() |
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
Du kan reagere på både melkesukker og melkeprotein. Er det melkesukkeret, så vil du tåle syrnede melkeprodukter bedre. Jeg kan fint spise yoghurt, men blir veldig dårlig av kokt melk, som f.eks. i sauser, risengrynsgrøt o.l. I tillegg tåler jeg myke oster veldig dårlig.
![]() |
|
|