Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er det forskjell på melkeprodukter?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-11, 21:54   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Er det forskjell på melkeprodukter?

Ja, altså, det vet jeg jo at det er; Men hva er forskjellen? Jeg hører noen snakke om "søtmelk" - er det vanlig lettmelk/skummetmelk/h-melk? Er denne og yoghurt i en annen kategori enn foreksempel rømme og fløte?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 22:16   #2
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det forskjell på melkeprodukter?

"Søtmelk" er vel, slik eg trur, vanleg mjølk i motsetnad til syrna mjølk som kefir og surmjølk.

Gammel 31-01-11, 22:20   #3
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det er mulig jeg var litt lite spesifik i forhold til hva jeg egentlig lurer på. Er det forskjell i laktoseinnholdet på disse? Eller forskjell i andre ting kroppen kan reagere på?

Gammel 31-01-11, 23:39   #4
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Det er forskjell i laktoseinnholdet i f.eks helmelk og skummetmelk, ja. Mye av laktosen ligger i fettet, og når man fjerner det, fjernes altså også mye av laktosen. Har jeg lært.

Gammel 31-01-11, 23:44   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Det er forskjell i laktoseinnholdet i f.eks helmelk og skummetmelk, ja. Mye av laktosen ligger i fettet, og når man fjerner det, fjernes altså også mye av laktosen. Har jeg lært.

Dette må da være feil? Ingen stor forskjell i laktoseinnholdet i skummetmelk og helmelk: http://www.tine.no/binary?id=226628&download=true Jeg finner det liksom ikke helt logisk at melkesukkeret skulle være i fettet?

Gammel 01-02-11, 07:58   #6
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg tålte ihvertfall kefir når jeg var liten, og har en gutt på jobb som tåler yughurt og ikke andre ting *datapunkt*

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 08:24   #7
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg tålte ihvertfall kefir når jeg var liten, og har en gutt på jobb som tåler yughurt og ikke andre ting *datapunkt*

Kefir og yorut er syrnet og da er laktose "spist" opp.

Se vedlegg om forskjeller på melk produkter.

Vedlagte filer
Filtype: pdf melk.pdf (82,3 KB, 6 visninger)
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 09:57   #8
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Oppklarende kamp. Hvor kommer kesam og cottage cheese inn? Er dette oster?Bakgrunnen for at jeg spør er at jeg på en allergitest før jul fikk et bittelite utslag på melk. Da hadde jeg merket at magen reagerte litt på en del iser og av og til ellers, men uten at jeg klarte å finne en grunn. Nå har jeg ikke drukket melk eller spist yoghurt på en stund. Jeg har spist cottage cheese og brukt rømme og fløte i mat. Jeg har også spist kesam og ulike typer oster. Magen har vært helt fin. I går spiste jeg litt yoghurt, og fikk urolig mage. Jeg skjønner at jeg kanskje bør holde meg til syrnet melk? Og ost tydeligvis? :forvirret:

Gammel 01-02-11, 09:59   #9
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Gutten min reagerer iallefall på søt melkemat, slik som sjokolade, vaniliesaus, grøt, vafler, pannekaker og is.
Yoghurt går helt fint.
Han drikker ca 1 lite glass melk om dag i barnehagen, det går bra. Stort mer enn det går ikke, da blir magen i ulage.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 14:06   #10
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Gutten min reagerer iallefall på søt melkemat, slik som sjokolade, vaniliesaus, grøt, vafler, pannekaker og is.
Yoghurt går helt fint.
Han drikker ca 1 lite glass melk om dag i barnehagen, det går bra. Stort mer enn det går ikke, da blir magen i ulage.

Prøv å gi han laktose redusert melk. Vist han ikke reagere på det er det nok laktose intoleranse han har.

----

Kesam er en fersk ost laget av helmelk, melkesyrekultur og løpe.
Cottage cheese (CC) er også fersk ost men den lages av skummet melk, fløte, melkesyre kultur og et konserverinsmiddel.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 14:22   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Oppklarende kamp. Hvor kommer kesam og cottage cheese inn? Er dette oster?Bakgrunnen for at jeg spør er at jeg på en allergitest før jul fikk et bittelite utslag på melk. Da hadde jeg merket at magen reagerte litt på en del iser og av og til ellers, men uten at jeg klarte å finne en grunn. Nå har jeg ikke drukket melk eller spist yoghurt på en stund. Jeg har spist cottage cheese og brukt rømme og fløte i mat. Jeg har også spist kesam og ulike typer oster. Magen har vært helt fin. I går spiste jeg litt yoghurt, og fikk urolig mage. Jeg skjønner at jeg kanskje bør holde meg til syrnet melk? Og ost tydeligvis? :forvirret:

Jeg er ganske sikker på at det er forskjeller. Mannen og ungene får magetrøbbel (av mild grad) hvis de drikker melk eller spiser risengrynsgrøt. Det er helt uproblematisk for dem å spise yoghurt eller sauser vi har hatt rømme i. Men jeg har ingen vitenskap på dette, jeg bare ser reuslutatene.

Gammel 01-02-11, 14:42   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Eller forskjell i andre ting kroppen kan reagere på?

Du kan reagere på både melkesukker og melkeprotein. Er det melkesukkeret, så vil du tåle syrnede melkeprodukter bedre. Jeg kan fint spise yoghurt, men blir veldig dårlig av kokt melk, som f.eks. i sauser, risengrynsgrøt o.l. I tillegg tåler jeg myke oster veldig dårlig.

Er det melkeproteinet, så hjelper det ikke med syrnede produkter.

Her syns jeg det sto mye nyttig om de ulike melkeproteinene og om forskjellen på laktoseintoleranse, proteinintoleranse og melkeallergi. http://www.melk.no/kosthold-ernaerin...-melkeprotein/

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:42.