|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Det kan godt være jeg er merkelig, eller sart, eller noe annet, men jeg skjønner ikke greia med at alt er "nazi". At man er nazi om man er streng. Og at man kan kalle seg selv nazi-mamma. Jeg får litt vondt i magen når jeg ser de to ordene satt sammen på den måten.
![]() |
![]() |
#2 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Jeg er helt enig med deg. Får ikke vondt inni meg, men synes bare det er rart. Nazi betyr jo ikke rigid eller streng.
![]() |
#3 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Jeg synes det er dustete å kalle seg nazi, så jeg finner på noe annet å kalle meg i stedet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?
|
![]() |
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Det har vel blitt et ganske vanlig uttrykk for stiv/streng/firkanta etterhvert. Første gang jeg hørte det var fra en av naboene her... type 4-5 år siden.
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Ja, ute i verden hører jeg det stadig altså. Jeg bare har ikke sett det på forumet her så mye og vet at jeg har brukt det litt i nyere tid. :ikke trendsetter på akkurat dette: |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Jeg bruker det også, i samme betydning som smilefjes, og det er ikke et positivt ladet ord. |
![]() |
![]() |
#9 |
maler
|
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Men nazimamma når man sier det selv er vel litt som hønemor - man sier det i en betydning som egentlig ikke er så veldig positiv, men med et glimt i øyet fordi man egentlig synes det er ganske positivt/nødvendig likevel.
![]() |
#10 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Jeg opplever det faktisk som et "fordekt positivt" ord, som man kaller seg selv for å få fram at man setter grenser, er tydelig og konsekvent (men at barna dermed synes foreldrene er streng(ere enn andre foreldre)). |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Det er nettopp det jeg gjør også, og det er kanskje derfor jeg opplever det som så veldig feil. Det er jo faktisk en god ting å sørge for at ungene får leksene gjort (som i eksempelet fra smilefjes), så hvordan det kan ha noen sammenheng med å være nazi er det jeg sliter med å forstå.
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Du må se det fra offerets synsvinkel, Input. Da ser du hvorfor leksepresset føles ut som å bli utsatt for nazidisiplin. |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Det synes jeg i så fall er å sterkt undervurdere hvordan det var å være offer for naziene.
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
Hjelpes. |
![]() |
![]() |
#15 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Jeg bruker det med litt ironisk distanse - tenåringselevene mine bruker det i ett sett; lærere som gjør noe som helst forsøk på å sette grenser blir lett omtalt som "nazi-lærere".
![]() |
#16 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Lurer på om det dukket opp i første sesong av Greys anathomy?
![]() |
#17 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Jeg har hørt begrepet i minst 15 år (helt siden jeg var på ungdomsskolen og refererte til både naziforeldre og "å være helt nazi på noe") så jeg tenker i grunn ikke veldig mye over hva som ligger eller ikke ligger bak begrepet.
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
Utrykket er mye eldre enn det. Vi brukte det på åttitallet om det vi oppfattet som rigid eller urettferdig strenghet. Jeg reagerer ikke spesielt på ordet. Jeg oppfatter at det har en viss humoristisk/positiv vinkling når man sier det om seg selv, men ikke nødvendigvis når man sier det om andre.
![]() |
#19 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Hva er greia med "nazi"-alt mulig?Jeg har hørt det uttrykket i alle år, og jeg er gammel altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() |
|
|