Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Handlevogner er bakteriebomber

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-11, 02:52   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Handlevogner er bakteriebomber

Og ikke hvilke bakterier som helst. Uten e-coli som rett og slett har kommet dit på grunn av at folk ikke har vasket hendene godt nok etter å vært på do og bæsjet. Ekkelt!

Her der vi bor så finnes det stativ med våtservietter der man henter handlevognene og de pleier jeg å bruke hvis det ikke er tomt.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 12:16   #2
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Handlevogner er baktieriebomber

Må innrømme at jeg er enig med hattifnatten, selv om jeg ser poenget ditt.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 12:19   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn er det. Det samme gjelder gelendere på rulletrapper, dørhåndtak, heisknapper, mynter og alt annet som skifter hender. Folk vasker seg ikke på toalettet. Heldigvis er ikke e coli noe man normalt blir syk av, problemet er mer at folk ikke vasker hendene når de er fulle av norovirus heller.

Gammel 08-03-11, 12:49   #4
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Sånn er det. Det samme gjelder gelendere på rulletrapper, dørhåndtak, heisknapper, mynter og alt annet som skifter hender. Folk vasker seg ikke på toalettet. Heldigvis er ikke e coli noe man normalt blir syk av, problemet er mer at folk ikke vasker hendene når de er fulle av norovirus heller.

Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 12:19   #5
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Eg er ikkje redd for bakteriar, eg er redd for virus, nærmare bestemt noro og rota. Eg skal glatt innrømme at eg kunne tenkt meg å vaske av både handlekorger, kortautomatar og liknande. Alternativt brukt hanskar. Eg gjer det ikkje, men det er fristande. Me er nøye med håndhygiene, og det er alltid håndvask etter sfo, barnehage, butikkturar el.l.

Ein butikktilsett eg snakka med hadde aldri tenkt tanken på å vaske av tastane på kortautomaten. Det var jo ein god tanke, sa vedkommande, men eg veit ikkje om det er gjort. Eg tastar alltid kode med lillefingeren.

Gammel 08-03-11, 12:25   #6
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker trillekurvene jeg. De små med langt håndtak. Både på Rema 1000 og Rimi her vi bor er det sånn antibakteriellhåndtak på kurvene.

Gammel 08-03-11, 12:25   #7
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Alt vi tar i ute blant folk er nok bakteriebomber, og man gjør det vanskelig for seg selv om man skal rense alle flater man skal ta på.

Min løsning er å være nøye med egen håndhygiene og jeg har alltid sprit i veska så jeg kan sprite hendene før jeg skal spise noe etc.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 12:33   #8
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er muligens litt over middels snål, men jeg avslutter vanligvis handleturen med å vaske hendene med antibac-servietter når jeg har fått varene i bilen og satt på plass handlevognen.
Av samme grunn er jeg også litt over middels opptatt av at emballasje på matvarer skal fjernes når det er åpnet, og pakkes inn i mer egnede og rene ting her hjemme. Som feks osten- den pakkes ut, deles i passe stykker og pakkes inn igjen før den blir satt tilbake i kjøleskapet.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 12:36   #9
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

God håndhygiene holder for de fleste av oss. Men ikke rart vi blir syke i andre omgivelser, på reise i varme strøk. Mer og annerledes bakterier.

Noen som vet om det er noe nytte i antibakterielle servietter? Ofte å se i utland og gjør nytte som tørkepapir samtidig. Etter en ferie i Egypt, er papir og såpe alltid i vesken. Men det er begrenset hva som er igjen i håndvesken etter sikkerhetskontroll.

I Tyskland så jeg lastebil innredet som vaskemaskin for handlekurver, ikke sett hjemme.

Gammel 08-03-11, 12:51   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere tenker for mye

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 12:54   #11
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Dere tenker for mye

Hva mener du egentlig med det?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 13:17   #12
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Hva mener du egentlig med det?

Å tenke for mye på ting man ikke kan gjøre noe med kan neppe ha noe særlig for seg :livvisdom:

Gammel 08-03-11, 13:34   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å tenke for mye på ting man ikke kan gjøre noe med kan neppe ha noe særlig for seg :livvisdom:

Hvis mange nok tenker på det så kan man jo få en mentalitetsendring. Holdningskampanjer rundt hygiene hadde stor effekt på for eksempel tuberkulosespredning i sin tid. Jeg syns det er et tankekors at det er så stor spredning av virus og av bakterier som gir infeksjoner. Særlig hos små barn og kronisk syke kan dette være problematisk.

Men, man trenger jo ikke tenke da, om det blir for slitsomt.

Gammel 08-03-11, 14:22   #14
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Dere tenker for mye

Ja, og det er slitsomt.

Men samtidig er eg så redd for å bli sjuk pga. eit immunforsvar skyter total skivebom ved infeksjonar og til tider påfølgande smertehelvete. Eg påberopar meg derfor retten til å "tenke for mykje".

Gammel 08-03-11, 13:31   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg skal gå rundt og bli hysterisk for handlevogner, gelendre, busser, håndtak og alt annet jeg tar i daglig får jeg ikke tid til mye annet. Jeg har normalt god håndhygiene, har aldri hatt omgangssyke, og spriter hendene litt nå og da.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 13:39   #16
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Sv: Handlevogner er bakteriebomber

Vi har termo resisten e.coli i drikkevannet og jeg eksponeres for Staphylococcus aureus, både resisten og følsom daglig. Mon tro om jeg skal foreslå en holdningskampanje?

Gammel 08-03-11, 13:50   #17
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Vi har termo resisten e.coli i drikkevannet og jeg eksponeres for Staphylococcus aureus, både resisten og følsom daglig. Mon tro om jeg skal foreslå en holdningskampanje?

Du kan jo være nøye med håndhygienen iallefall.

Og gule stafylokokker er vel spådd å bli et stort problem for fremtidens helse, så der trengs nok ikke bare en, men helst flere holdningskampanjer.

Gammel 08-03-11, 13:55   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Og gule stafylokokker er vel spådd å bli et stort problem for fremtidens helse, så der trengs nok ikke bare en, men helst flere holdningskampanjer.

Jeg tror ikke kuene mine er motakelig for holdningskampanjer, men jeg skal jammen prøve. Plakater med illustrerende bilder kanskje?

Selvfølgelig tar vi forholndsregler, men jeg har langt mer tro på å lære seg å leve med miljøbakterier, enn å prøve å utrydde dem, som får vår del vil bære både uheldig og umulig.

Gammel 08-03-11, 13:57   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at det trengs holdningskampanjer, jeg syns bare ikke det jeg kaller "hyl&skrik-artikler" er akkurat det. For som flere har påpekt, handlevogner spesielt har ikke fler, eller farligere bakterier enn alt annet folk tar på etter å ikke ha vasket seg skikkelig.

Sånne artikler har ingen hensikt, annet enn å skape vemmelse og hysteri. At man f.eks. pålegger butikker å vaske handlevognene sine oftere enn de gjør i dag har en hensikt. Eller få dem til å henge opp antibac-beholdere. Eller få barnehagepersonell til å fortsette med samme regime som de kjørte under svineinfluensaen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 14:22   #20
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Staphylococcus aureus er forresten en av hovedgrunnene til at jeg melker med hansker. Man har ikke lyst til å få den inn i et sår på hendene.
( og du har ikke lyst på mine sårbakterier i melka di )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:35.