Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Frittstående peisovn eller murt peis med innsats

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-11, 20:17   #1
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Frittstående peisovn eller murt peis med innsats

Frittstående peisovn eller murt peis med innsats? Jeg vakler hit og dit og klarer ikke bestemme meg, hjelp! Her er noen momenter jeg grubler på, noen som har innspill?

Murt peis med innsats:
+ Synes i grunnen dette er hakket finere enn ovn.
+ Kan monteres ferdig før vi legger supernydelig heltregulv (som jeg er litt redd for å vann- og mørtelsøl på ).
- Tar mer plass (en liten og nett løsning er egentlig det optimale hos meg).

Peisovn:
+ Tar mindre plass.
- Må monteres etter gulvet (det var det med søl som jeg er litt nervøs for...)
- Vanskeligere renhold og mer støvsamling (det er jo åpent bak)?

Jeg bør vel strengt tatt ikke ta noen avgjørelse ut fra hva som monteres først, men jeg så noen ganske skremmende bilder av hvordan det ble seende ut i en stue under montering av peisovn. Sementsplæsj utover gulvet,jo

Skal jeg ha murt peis så kan det ikke bli hva som helst, jeg må virkelig ha noe lite og nett. Det er i grunnen et minus at jeg egentlig ikke står særlig fritt ved valg av innsats. Den nedenfor er av de mindre jeg har klart å finne (den er fra Westfire), hva synes dere om den? Noen av dere som har tips om liten innsats jeg kan sjekke ut?



Ang. peisovn så lurer jeg også på hva jeg skal under. Glassplate virker jo opplagt om man har et pent gulv, men jeg har hørt en del om at det samler seg rusk og rask under. Hvor bra fungerer det egentlig å legge silikon rundt for å hindre dette, noen som har erfaring?

Noen som kan hjelpe meg å tenke? Hva synes dere er finest, best, mest praktisk osv?


Sist redigert av konsulenten : 18-06-11 kl 12:07.
  Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 20:38   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frittstående peisovn eller murt peis med innsats

Vi har innsats, slik som dette. Uten den bysten, da. Det får da være grenser. (Innsatsen er fra Dovre.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 20:46   #3
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frittstående peisovn eller murt peis med innsats

Vi gikk for frittstående som ligner de du har bilde av. Den varmer veldig godt, og er pen å se på. Jeg vil tro frittstående varmer bedre? Vår står på sort skiferplate som er felt ned i gulvet. Jeg er fornøyd, selv om jeg syns det er pent med innsats også.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 21:00   #4
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Frittstående peisovn eller murt peis med innsats

Ja, dere har jo et poeng her - en peisovn er nok en mer effektiv varmekilde. Også kom jeg på at mange modeller kan roteres slik at man kan se bålet fra ulike steder i rommet, det er jo et pluss. Da går vel peisovn opp i ledelsen!

  Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 21:08   #5
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Frittstående peisovn eller murt peis med innsats

Jupp, ikke tvil om at peisovner tar minst plass, og skal jeg være fornuftig bør jeg legge stor vekt på dette...

  Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 21:54   #6
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Frittstående peisovn eller murt peis med innsats

Ville nok hatt en peisovn som kan dreies, ev glass på tre sider. Vi har glassplate rett på gulvet og det kommer ikke noe rusk og rask under den. Har ikke noe silikonlist rundt.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 11:25   #7
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frittstående peisovn eller murt peis med innsats

Vi har begge deler(peis på kjøkkenet og ovn i stua), og dersom jeg måtte velge en av dem ville jeg valgt peisovnen.
Den er dekorativ, tar liten plass og varmer mye, mye mer.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no