Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Død Akerselv

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-11, 14:52   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Død Akerselv

Jeg syns det som har skjedd med Akerselva er ganske forferdelig, men jeg syns saken har fått veldig lite oppmerksomhet. Det virker som alle er litt "jaja".

Jeg syns det er ille at man har sikkerhetshull som gjør at en lekkasje går rett ut i elva, og at det er mulig å skru av systemer som skal oppdage for mye klor slik at det får renne i et døgn før det blir oppdaget. Siden lekkasjen skjedde helt øverst, så har så godt som alt liv i elva blitt utradert. Fisker, krepser og frosker. Hva skjer med plantene og algene? Og hva skjer da med endene i neste omgang? Hva har dette å si for floraen og faunaen rundt elva?

Mon tro om saken hadde fått bredere oppmerksomhet om sommeren, når elva er mer synlig?

Sist redigert av Tallulah : 10-03-11 kl 15:00.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 14:58   #2
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Død Akerselv

Jeg synes ikke det har fått lite oppmerksomhet, ikke i nettavisene ihvertfall. At det alltids kunne vært mer er nå så sin sak. Tragisk er det uansett.

Gammel 10-03-11, 15:02   #3
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Forskning.no har publisert en artikkel om konsekvensene for elva.

Gammel 10-03-11, 15:03   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det har fått bra med oppmerksomhet såvidt jeg kan se. Og jeg er helt enig i at det er uendelig tragisk.

Jeg vil tro det er game over for endene også. Det er jo ikke mat til dem der mer. De sa på nyhetene på en eller annen tv-kanal at de regnet med at elva ble stående død i to år før man begynner å sette i gang med å lage liv der igjen. Da er det nok ikke flere ender der.

Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 15:07   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også at det har fått godt med oppmerksomhet, det har jo vært en god del om det i nyhetene?

Det er tragisk, rett og slett, og en skulle tro at slike ulykker ikke skulle skje i 2011.

Gammel 10-03-11, 15:08   #6
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Det er utrolig sørgelig! Og så uendelig klønete; tenk å bruke 20 år på å rense elven, og så ødelegge alt på en kveld.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 15:13   #7
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig synd. Har ikke egentlig fått med meg om det har vært mye mediadekning om det (men jeg har lest om det, usikker på hvor bra kriterie det er).

Jeg vet veldig lite om Akerselven, stemmer det at den var helt død tidligere? Jeg mener den var veldig forurenset før? Og at det har vært en stor jobb å rydde opp i det?

Gammel 10-03-11, 15:24   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er bare så ufattelig tragisk. Og jeg er enig i at det er altfor lite media omtale om det, tatt i betrakning hvor alvorlig det er.

Desverre er det liten eller ingen tradisjon i Norge for å gå etter skurken så lenge de er statlige, de kan så godt som gjøre hva de vil uten at det blir noen konsekvens av det.

Gammel 10-03-11, 15:28   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er en veldig trist sak.
Da jeg hørte om det på radio reagerte jeg faktisk litt på hvor utrolig lite kritisk vinklingen var. Det virket nesten som en "skitt au"-sak.

Ja, der forklarte du bedre hva jeg mente. Det blir fremstilt litt pyttsann.

Gammel 10-03-11, 15:35   #10
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det blir fremstilt litt pyttsann.

Det er inntrykket mitt også.

Gammel 10-03-11, 16:05   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Problemet er vel strengt tatt at et eller annet sted sitter det en som har godkjent den tekniske løsningen der, og foreløpig vet ingen hvem som har ansvaret for dette.

Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 16:44   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det har vært mye oppmerksomhet rundt dette, men det kan jo være fordi jeg hører mye på P2 om morgenen, og det har handlet om dette opptil flere ganger den siste uken.

Klart det er ille.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 16:45   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper det blir en granskning av dette. Er ikke dette samme selskap som er ansvarlig for drikkevannet vårt? Har de like dårlige systemer/kultur/opplæring/prosessbeskrivelser eller hva det er som har sviktet, der?

Kan det hende at noen bare velger å skru av kritiske sikkerhetstiltak der også?

Sist redigert av Polyanna : 10-03-11 kl 23:28.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 22:11   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Him, den har blitt rensket ganske mye de siste 20 åra. Det har blitt satt ut fiskeyngel, kreps osv. Det har vært flere ulike utslipp også, men ingen fullt så ille siden de i hovedsak har skjedd lenger ned. Dette utslippet skjedde helt på toppen, det tok lang tid før de fant det ut, og på grunn av isen har de ikke kunnet pøse på med vann for å tynne det ut i samme grad. Det kunne ført til oversvømmelser. Så alt har i grunn gått så galt som mulig denne gangen.

Gammel 11-03-11, 09:11   #15
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Him, den har blitt rensket ganske mye de siste 20 åra. Det har blitt satt ut fiskeyngel, kreps osv.

Ja, jeg mener at denne elva i utgangspunktet var "død" (eller, det blir en litt pussig formulering fordi alt er jo et spørsmål om hva man regner som "utgagspunktet")

Gammel 11-03-11, 09:15   #16
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Dette er bare så tragisk.

Gammel 11-03-11, 09:18   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Him, jeg tror den er dødere nå, faktisk. Men det kan hende pyttsann-holdningen kommer fra at man er så vant til at den er forurenset. Også er det vanskelig å forestille seg hvor mye klor som faktisk ble sluppet ut.

Gammel 11-03-11, 09:18   #18
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Saken er rett og slett skrekkelig trist. Ikke minst siden det er den etaten som har jobbet med å rense opp elven som har sørget for å drepe den.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 09:57   #19
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Det er veldig trist. Jeg har en venninne som jobber på Oset, og stemningen der er visst ikke særlig god for tiden. Det var ikke hun som grisa med klor altså.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 10:14   #20
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt hårreisende, og det må få konsekvenser for noen. Om det er kommunen, etaten eller personer som er ansvarlig.

Det er lekket ut 6000 liter klorin fordi et rør brister!
Det skal aldri, uansett årsak ta så lang tid før noe sånt blir oppdaget. Da har man ikke bare skrudd av alarmer og sikkerhetstiltak, men ignorert hvorfor sånt er nødvendig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.