|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Live and let live
|
![]() Interessant sosiologisk fenomenDagbladet har i dag en artikkel som heter "Hvorfor plyndrer ikke Japanerne", i kontrast til hva som skjedde under flommen i New Orleans, jordskjelvene i Haiti og sultkatastrofene i Afrika.
![]() |
#3 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Interessant sosiologisk fenomenDet er ganske spennende hvordan slike kulturforskjeller kommer til syne, ja - og spennende å tenke på hva som ligger bak dette, hva som gjør at folk i Japan reagerer annerledes enn folk i New Orleans etc.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Interessant sosiologisk fenomenJeg leste også den artikkelen med nysgjerrighet. Jeg kan ikke så mye om Japan, men har de særlig med fattigdom? I New Orleans har de fattige blitt behandlet så ekstremt dårlig gjennom mange, mange år, at jeg kan tenke meg at i plyndringen så ligger en følelse av at det "endelig er deres tur".
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Interessant sosiologisk fenomenJa, jeg ble fascinert av artikkelen. Det har ikke slått meg at atferden under en katastrofe påvirkes av kultur og verdier i så stor grad. Jeg har sett for meg kaostilstander alle steder, under slike scenarier.
![]() |
![]() |
#6 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Interessant sosiologisk fenomenJeg leste også den. Spennede, men jeg skulle ønske artikkelen var litt mer utfyllende. Jeg googlet litt, og det var mange utenlandske medier som stilte det samme spørsmålet, men på en rask kikkerunde fant jeg ingen som egentlig hadde noen forklaring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Interessant sosiologisk fenomenÆre er jo et viktig moment i japansk kultur. Ikke minst tap av ære. Jeg vil anta at plyndringsatferd sånn sett ville være under manges verdighet, samme hvor trengende de var.
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Interessant sosiologisk fenomenJeg er tilbøyelig til å være enig med Niobe her tror jeg. Japanerne er et ærekjært folkeslag, som er opptatt av dannelse og høflighet osv. slik jeg har oppfattet det i hvert fall. Da ligger det vel under de flestes verdighet å stjele. |
![]() |
![]() |
#10 |
Borte
|
![]() Sv: Interessant sosiologisk fenomenDet spiller nok en stor rolle at japanerne aldri har vært kolonialisert også. De har hatt selvstyre bestandig og dermed har kulturen vært veldig stabil uten den innblandingen utenfra mange andre asiatiske og afrikanske land har vært utsatt for. New Orleans, Chile og Haiti som nevnes i artikkelen er unge kulturer med mange fattige og med innslag fra veldig mange kulturer. De har jo også arven med slaveri og et blodig urettferdig føydalsamfunn rett bak seg som kan forklare hvorfor katastrofer utløser plyndring i stedet for et økt samhold.
![]() |
#11 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Interessant sosiologisk fenomenJeg fatter ikke at i-land - utviklingsland og fattigdomsperspektivet ikke legges vekt på her.
![]() |
#12 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Interessant sosiologisk fenomen
![]() |
#13 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Interessant sosiologisk fenomenJapan har jo absolutt en historie med føydalisme bak seg. Men der var vel også ærebegrepet og respekten for rang kanskje mer utpreget enn i Europa?
![]() |
![]() |
#14 |
Borte
|
![]() Sv: Interessant sosiologisk fenomenDet står i artikkelen at føydalsystemet i Japan allerede på 1700-tallet hadde "sikkerhetssystemer" som ga landarbeiderne gode kår. Det å bli behandlet med respekt gir respekt tilbake skulle jeg tro.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() Sv: Interessant sosiologisk fenomenNuvel.... det som IKKE kom frem i artikkelen er at dette er japanere i Japan. Japanere som turister på norske hoteller for eksempel tar for seg av det de kan. I høysesong pakker man bl.a. bort de fineste håndklærne, bestikk osv. på de flotteste hotellene i Norge...for ellers havner det i Japan før man får snudd seg.
![]() |
#16 |
kamerat
|
![]() Sv: Interessant sosiologisk fenomenÆrlig talt, Elin, hva i alle dager har det med saken å gjøre?
![]() |
#18 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Interessant sosiologisk fenomen
![]() |
#20 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Interessant sosiologisk fenomenJeg leste også artikkelen i dag og syns det var veldig interessant. Jeg har alltid trodd at når man opplever en så stor katastrofe så er det overlevelses innstinktet som kicker inn og at det gjør at folk gjerne plyndrer og man lar panikken ta overhånd. At kultur spiller en så stor rolle var overraskende.
![]() |
|
|