Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Jeg har skrevet et dikt

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-11, 23:10   #1
Thorset
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Østlandet
Thorset har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har skrevet et dikt

HAR DU EN DRØM?

Har du en drøm som du går og bærer på?
Lengter du etter å slippe den ut i livet?
Slipp den ut akkurat NÅ!
Før det blir for sent, må du ta initiativet!

Har du en drøm som aldri blir noe av?
Vil du dele den med noen flere?
Ikke la den synke i det dype hav!
Ta din drøm og driv den videre!

Har du en drøm du føler er god?
Tør du ikke si det høyt?
Driv den fram, den er ditt blod!
Det er verdt et forsøk, det er ikke drøyt!

Få det ut av kroppen!
Del den med hele verden!
Hvem vet, kanskje når den toppen?
Og da må det vel være verdt ferden?

Thorset er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 23:11   #2
Thorset
Nybegynner

Standard

respons

Vil gjerne høre fra noen om dette er et bra eller et dårlig dikt. Det er i hvert fall av meg, og jeg vil bare få ut det jeg tenker.

Gammel 17-03-11, 23:18   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Jeg har skrevet et dikt.

Jeg leser normat aldri dikt og har nada peil. Men jeg leste det der. Og jeg likte det veldig, veldig godt. Jeg liker måten å klatre ut i verden på.

Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 23:25   #4
Thorset
Nybegynner

Standard

Sv: Jeg har skrevet et dikt.

tusen takk

Gammel 18-03-11, 10:14   #5
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har skrevet et dikt

Jeg tolket det som et realt spark i baken.

Gammel 18-03-11, 10:16   #6
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det var et fint og sant dikt og det fikk meg til å gruble litt over drømmene mine og om muligheten til å realisere disse.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 10:20   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man skal skrive dikt som rimer, og med en tilsynelatende fast form som dette, bør man legge en del arbeid i å få formen jevn - at de linjene som rimer på hverandre er like lange og har like mange trykksterke stavelser, for eksempel. Det er også viktig at ordene som rimer har samme trykk og tonefall - "noen flere" og "driv den videre" rimer ikke egentlig, selv om begge slutter på "-ere". Hvis du leser diktet høyt for deg selv, og prøver å holde en jevn rytme, oppdager du ganske lett sånt, og kan prøve å file og justere på linjene slik at de passer sammen.

Så er det jo mange måter å rime på, og mange måter å skrive dikt på, og par-rim, som du bruker her, er ikke den eneste "riktige" måten å skrive på. Men når det er par-rim du prøver på, bør det være gjennomført. Og prøver man seg på en friere eller mer avansert rytme/form, bør man være enda mer bevisst på rytmen og klangen i diktet, så å skrive par-rim og prøve å få dem fint til, det er uansett en god start og en fin måte å øve på.

I lyrikk er formen nesten alt, så det er viktig at den er god og at den står til innholdet. Tusenvis av dikt har knapt annet innhold enn "jeg er lei meg" eller "jeg er forelsket", men regnes likevel som gode, vakre og til og med originale eller nyskapende dikt. Det er veldig vanskelig å skrive gode dikt, selv om man har en fin tanke bak, eller et ektefølt innhold.

Gammel 18-03-11, 11:15   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var ikke et dikt etter min smak, jeg syntes det rimte veldig dårlig til å være et dikt som tydeligvis var ment å være på rim.

Gammel 18-03-11, 11:16   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dette diktet er svakt både i form og innhold.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 14:54   #10
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har ikke peiling på form og slikt, men jeg likte innholdet veldig godt. Grunnen til at det traff meg er nok fordi jeg står i et veiskille i livet akkurat nå, og da er det en fin påminnelse å lese slike ord.

Gammel 18-03-11, 16:38   #11
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjenner at budskapet traff meg. Rytmen er ikke der, men jeg syns absolutt du skal jobbe med den. Ta i mot tipsene over her.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 22:02   #12
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er enig med Toffskij. Jeg ville ikke kalt dette et dikt. Snarere en parodi på et dikt.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:47.