Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sognefjorden i opprør etter jordskjelv i Japan

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-11, 16:54   #1
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sognefjorden i opprør etter jordskjelv i Japan

Sjekk denne videoen:

http://www.sognavis.no/lokale_nyhend...cle5528066.ece

Spesielt tydelig ser ein det på slutten. Det er ganske utruleg at det kan forplante seg på denne måten.

Gammel 19-03-11, 17:02   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sognefjorden i opprør etter jordskjelv i Japan

Jeg så det i går og fikk helt frysninger, spesielt på slutten der. Ufattelig. Og veldig, veldig fascinerende.

Gammel 19-03-11, 17:19   #3
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Oj, hjelpes.

Gammel 19-03-11, 17:26   #4
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Det tok litt tid før jeg skjønte hva jeg så etter, men når jeg så det, så ble jeg litt målløs.

Gammel 19-03-11, 17:33   #5
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Tja, skjelvet var kraftig nok til at det flyttet Japan 2,4 meter og gjorde døgnet målbart kortere, så jeg er ikke _så_ voldsomt overrasket.

Gammel 19-03-11, 17:40   #6
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spennende!

Gammel 19-03-11, 17:43   #7
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det forundrer meg ikke det minste grann.
Da jeg studerte, leste jeg bl.a. om noe som het indre bølger, som er bølger nede i havet mellom lag av vann med forskjell temperatur. De kan bli helt enorme, som i dette litt eldre men allikevel talende bildet* (ok radarsatellittbilde, men det er ikke interessant egentlig). Sjekk skalaen!!
Disse bølgene synes altså ikke i form av høydeendringer på havoverflaten som faktisk kan være bortimot blikkstille, men det er allikevel bevegelser i vannet - bølger på opp til 100 meters høyde og stor utstrekning, under havoverflaten! Men når disse "undersjøiske bølgene" treffer havbunnen der høyden til havbunnen endrer seg, vil de skape voldsomme strømmer og andre effekter som synes på overflaten.
Det er helt fantastisk hvor mye bevegelser som er i sving i havet

Og det minner meg om historien om fiskeren i japan som reddet båten sin - han hørte Tsunamivarslet, tok båten, og turen rett utover. Det husket godt, men siden han kom seg så langt ut at selve "høyden på bølgen" var under vann, så fikk han ikke denne kjempesvære bølgen over seg. Høyden på en tsunami-bølge kan jo på sett og vis måles fra havbunnen og opp. Derfor får den ikke så stor effekt langt til havs som inne ved land (forenklet).

Sist redigert av m^2 : 19-03-11 kl 17:51.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 17:49   #8
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Fascinerende.

Er ikke så veldig stor denne kula vi bor på, når det kommer til naturkrefter.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:45.