Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

[Belysning] Spisebord og lamper

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-11, 10:39   #1
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

[Belysning] Spisebord og lamper

Jeg har lyst på taklampe over spisebordet i stua. Vi har ikke bestemt hvilken lampe enda, men jeg vil ha en som henger.

Problemet er at spisebordet ikke står på samme sted hele tiden. Vanligvis står det inntil veggen, og har plass til tre på hver langside. Når vi har gjester trekker vi det ut så det har plass til fem på hver langside, og flytter det ut fra veggen så det blir plass på kortsiden også. Hvis jeg henger opp en lampe over spisebordet sånn det står til hverdags blir det jo helt feil når vi har besøk. Jeg vurderte lys som henger på en skinne, men vi har panel i taket, og skinnen må i tilfelle gå på tvers av plankene. I tillegg er det skråtak. Tidligere har vi hatt spotter like ved veggen som kunne justeres til å lyse opp hele bordet, men vi tok det ned når vi malte taket, og de er egentlig ikke særlig fine, så jeg vil ikke henge de opp igjen. I vinter har vi bare brukt stearinlys, men det blir litt mørkt. Hva gjør jeg?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 11:02   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Belysning] Spisebord og lamper

Kunne en slik lampe være en løsning?


Dette er Flos Arco floor lamp, men det finnes mange lamper av tilsvarende type.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 11:03   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Belysning] Spisebord og lamper

Ja, jeg ser at du skriver at du vil ha en som henger, men en hengelampe som ikke henger rett over spisebordet, vil som oftest se veldig malplassert ut.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 11:10   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Belysning] Spisebord og lamper

Det var lurt! Da kan jeg flytte den rundt alt ettersom. Men jeg er litt usikker på om det blir litt smalt. Stua er i L-form, og spisebordet i den smaleste delen. Det er halvveis åpent inn til kjøkkenet, og det er vel omtrent 1 meter på den ene siden, og ca 70 cm pluss en sjenk på den andre siden av bordet. Det fins kanskje noen med litt kortere stang?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 11:20   #5
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.028
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Belysning] Spisebord og lamper

Du kan regulere stangen på Flos Arco, iallefall. På Bolias kopi er det også regulerbar stang.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 11:40   #6
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Belysning] Spisebord og lamper

Teofelia, det der var jo genialt!

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Du kan regulere stangen på Flos Arco, iallefall. På Bolias kopi er det også regulerbar stang.

Vi hadde kopien fra Bolia før og vi var veldig misfornøyd med den på grunn av høyden. For høye mennesker var det umulig å gå under (gikk greit for meg, 165), og da er den ikke lengre fleksibel på den måten vi ønsket, men utseende var helt greit synes jeg.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 11:41   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Belysning] Spisebord og lamper

Eller kanskje jeg ikke skjønte dette med regulerbar stang? Må skjekke det ut.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 11:41   #8
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Belysning] Spisebord og lamper

Hmm.. Vi er ikke så høye, gjester kan jo sitte på andre siden av bordet.

:knøttefamilie:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 12:00   #9
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.028
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Belysning] Spisebord og lamper

Eller kanskje det ikke var fra Bolia den kopien kom fra? Jeg kjenner noen som har den, og jeg mener den var fra Bolia.
Litt upraktisk blir den jo alikevel da buen krever litt plass og at den nødvendigvis vil henge litt "over" der man skal sitte/gå? Også kommer det jo an på hvilke reguleringmuligheter man har. På Flos Arco har de flere "ledd" som kan dras ut og da er det enklere og regulere høyden samtidig med at man får lyskuppelen der man ønsker. Ser jeg for meg..

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 12:15   #10
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Belysning] Spisebord og lamper

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Eller kanskje det ikke var fra Bolia den kopien kom fra? Jeg kjenner noen som har den, og jeg mener den var fra Bolia.

Jo, vi hadde kopien fra Bolia, mulig det er flere kopier altså. Den er veldig pen, men det som er den store forskjellen (synes jeg) er at orginalen har en gigantklump og tung fot som gjør at man kan ha selve lampen høyt opp og langt vekk.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 19:23   #11
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Belysning] Spisebord og lamper

Vi har to kroker i taket, så flytter vi lampen når vi har gjester. Hvit krok, sådann, så synes den ikke så godt.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:19   #12
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Belysning] Spisebord og lamper

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Vi har to kroker i taket, så flytter vi lampen når vi har gjester. Hvit krok, sådann, så synes den ikke så godt.

Det var jo også smart!

Teo, hvorfor er det ikke fint med hengelampe over spisebord? Er ikke det ganske vanlig?

:ikke best på interiør:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:21   #13
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Belysning] Spisebord og lamper

Jeg tror hun mente at det ikke ville vært fint med hengelampe hvis man ikke flytter den når man flytter bordet, sånn at den ikke henger midt over bordet.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:26   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Belysning] Spisebord og lamper

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Det var jo også smart!

Teo, hvorfor er det ikke fint med hengelampe over spisebord? Er ikke det ganske vanlig?

:ikke best på interiør:

Det er fint med hengelampe over bordet, men hvis man flytter vekk bordet, ser det veldig ofte teit ut med lampen som henger igjen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:37   #15
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Belysning] Spisebord og lamper

I see!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no