Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Erfaringer med shoppingdag i utlandet, t/r samme dag?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-11, 12:13   #1
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Erfaringer med shoppingdag i utlandet, t/r samme dag?

Jeg lurer på om jeg skal bevilge meg en shoppingdag i utlandet, med utreise og hjemreise samme dag. Har noen av dere gjort dette og hvilke erfaringer sitter dere igjen med? Blir det bare et rotterace for å rekke over mest mulig butikker?
Byer jeg har i tankene er London og Aberdeen, heller mest mot Aberdeen da det ikke er store byen og burde være overkommerlig.

Gammel 22-03-11, 12:30   #2
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med shoppingdag i utlandet, t/r samme dag?

London hadde blitt et ork på en dag synes jeg. Det er et stykke fra flyplassen og inn og en bruker mye tid på det. Eller så kan jeg anbefale Liverpool om du har noe fly som går dit i nærheten. Det var blitt en utrolig flott shoppingby nå når jeg var der for litt over en uke siden. 5 år siden sist jeg var der (og var den gang veldig skuffet over Liverpool) og de hadde bygget en helt ny bydel som var kjempeflott i forhold til mye shopping og stort utvalg over lite område, samt alle de store engelske kjedene. I Liverpool er det bare litt over 1 mil fra flyplassen og inn til Albert Dock. Da er det bare å gå 50 meter til shopping om en kommer seg til Albert Dock.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 12:37   #3
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg har. London. Første fly ut (Ryanair) og siste tilbake.

Jeg shoppet 17 kilo, og herregud så sliten jeg var. Shopping var ikke hovedmålet med turen, jeg skulle levere ungene hos svigers, men de ble hentet på flyplassen så jeg fikk resten av dagen til å shoppe for meg selv.

Løypekart er gull verdt - planlegg hvor du skal før du drar, og legg opp en "reiserute", så er det utrolig hvor mye man får tid til altså.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 13:39   #4
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Har gjort det til København. Utrolig deilig og luksuriøs følelse, må jeg si. Reiste uten bagasje ut, bare med veske og en tom liten ryggsekk. Hjem hadde jeg fått sånne store shoppingposer som jeg fikk en hyggelig fyr i innsjekkingen til å tape så jeg kunne sjekke det inn ( reiste med SAS, da). København er jo ganske kompakt, i store byer er det nok lurt å ha en plan så man ikke bruker masse tid på buss/ tog. Husk å ha det hyggelig også!

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 13:42   #5
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har også tatt en dag alene i Stockholm og det var fint. Har vært der såpass mange ganger at jeg vet hvor jeg skal gå, så slapp å bruke lang tid på å finne frem. Tror jeg ville ha reist til en liten by fremfor London hvis jeg bare hadde en dag.

Gammel 22-03-11, 13:47   #6
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg har gjort det til København; det gikk veldig kjapt og greit - fin shoppingby det også. Jeg reiste med håndveske og stor, tom koffert som jeg lot stå på Kastrup. Fylte kofferten og en sekk til hjemreisen uten problemer.

Gammel 22-03-11, 13:57   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg var på sånn tur til London i høst. Gikk kjempefint - jeg fikk til og med tid til en løpetur. (Litt trangt med tid til flyet tilbake - men takket være superservice fra Ryan gikk det fint selvom jeg ankom flyplassen etter at gate var stengt.)

Løypekart på forhånd er et soleklart must.

Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 13:59   #8
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Det høres jo helt fantastisk ut å kunne gjøre noe sånt! Hærlighet!
Det fikk jeg og lyst til å gjøre.
Men hvilket budsjett har man på en slik tur?
Og planlegger man hva man skal kikke etter?
Jeg hadde sikkert kommet hjem med masse til snuppa, og ingenting til meg.

Gammel 22-03-11, 14:13   #9
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har vurdert en slik tur til London flere ganger, men ville måtte reise hjemmefra så tidlig at jeg synes ikke det blir verdt det. I likhet med Elisabet synes jeg det går så mye tid til reising til og fra flyplassene at det blir veldig tøft. Jeg lurer på om man kan fly tur/retur Dublin samme dag? Det er jo kort vei til byen fra flyplassen, og handleområdet er temmelig kompakt.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:23   #10
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker at man må være god til å shoppe for å få noe utbytte av det. Jeg klarte ikke å kjøpe mer enn et par ting til meg selv da jeg var i London i 4 dager så jeg kan ikke skjønne hvordan jeg skulle klart det på en dag. Jeg eier ikke shoppingenet da så jeg burde egentlig ikke svare i denne tråden.

Gammel 22-03-11, 14:36   #11
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg vil tro at Amsterdam også kan egne seg for dagstur. her er det også kort avstand inn til sentrum og et ganske kompakt shoppingområde om jeg ikke husker feil.

Gammel 22-03-11, 14:37   #12
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Brussel er det også veldig greit fra flyplass til byen, tog rett inn.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:40   #13
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lyst på en sånn shoppingtur til London, men jeg har selvpålagt flyforbud privat bl.a. for å liksom klimanøytralisere at vi ikke har byttet ut oljefyren med jordvarme enda. Det er tøft å skulle pleie miljøsamvittigheten sin.

Gammel 22-03-11, 14:55   #14
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Når man er ute av Norge i mindre enn 24 timer, kan man handle for NOK 3000,-
Handler man for mer, skal man betale moms.

Gammel 22-03-11, 14:57   #15
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg vet ikke helt om budsjett - jeg lukka øynene og dro kortet. Jeg hadde en (kort) liste fra mannen med det han ville ha, og en viss formening om hva jeg trengte til ungene, til meg selv kjøpte jeg bare det jeg kom over.

Så tenkte jeg over hvilke butikker jeg ville til, og la opp løypekart. Jeg er ganske kjent i London, så det hjelper sikkert. Jeg tok undergrunnen en gang for å spare litt tid, ellers gikk jeg overalt.

Gammel 22-03-11, 15:00   #16
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Dette tenkte jeg på også. Skal du handle for mer enn det lønner det seg jo å koste på seg en natt på hotell.

Man reiser vel ikke til feks London for å handle for under 3000,- eller?

Gammel 22-03-11, 15:02   #17
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Dette tenkte jeg på også. Skal du handle for mer enn det lønner det seg jo å koste på seg en natt på hotell.

Man bør være borte i mer enn 24 timer, ja.
Kanskje til og med reise i lag med flere, så man kan trikse og mikse litt med kvota.

Gammel 22-03-11, 15:02   #18
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Jeg handla for (endel )mer enn det. Jeg tenkte ikke på det med kvote engang jeg.

Ikke var det noen som sa jeg ikke fikk kjøpe alkohol på taxfreen heller. Det var da veldig så mange regler jeg brøt den dagen da.

Gammel 22-03-11, 15:59   #19
mocci
Retromum

mocci sin avatar

mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Auda, det var jeg ikke klar over!
Men hvordan fungerer dette i praksis? Hvordan sjekkes dette?

Gammel 22-03-11, 16:01   #20
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Man går vel også glipp av alkoholkvoten om man er på dagstur. Er det ikke slik fremdeles?

Ja den er jeg klar over, men det betyr ingenting fra eller til siden jeg er avholds.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:52.