Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lage fiskekaker selv

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-11, 22:09   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Lage fiskekaker selv

Nå har jeg tatt meg vann over hodet er jeg redd.

1200 gram fisk er kjøpt inn. (sei)

Jeg skal lage fiskekaker selv, uten melk og gluten.

Jeg kan bruke rismelk å spe med, ja? Må jeg ha i glutenfritt mel? Bruke fiberhusk? Skal det egg i?

Kan jeg bruke stavmikser å blande med?

Hjelp.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 22:14   #2
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lage fiskekaker selv...

Jeg pleier å ta en vanlig oppskrift og bytte ut hvetemel med GF mel (enten blanding eller potetmel), og melk med rismelk/vann og fløte med risfløte.

Her er en oppskrift:
http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifte...ors-fiskekaker

Jeg ville bare byttet ut fløte/melk emd rismelk. Resten er GFCF.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 22:20   #3
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har brukt havrefløte. Potetmel eller maismel bør jo fungere.

Jeg ga opp og sendte resten av fisken til mamma, det ble bedre utfall.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 22:21   #4
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skal greie det selv.

Blir bare forsøk i morgen, så får jeg se om jeg lager opp en større porsjon når vi kommer hjem fra Spania.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 22:37   #5
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvit fisk - ca 600g
1,5 teskje salt
0,5 teskje pepper
2 hakkede vårløk
1/2 hakket rødløk
2 hvitløkbåter
ca 1/2 potte fersk koriander - hakket
1 fersk ingefær, raspet eller hakket i småbiter elns
revet skall fra 1/2 sitron
saften fra 1/2 sitron
2.5 dl melk eller fløte

Til det siste punktet: jeg har laget med kokosmelk og mandelmelk. Begge deler var godt

kjør alt unntatt melken i kjøkkenkniven, og tilsett melken sakte. Stek, og presto Jeg har prøvd med stavmikser også, men det blir fort litt mer most konsistens enn jeg liker. Jeg synes det er godt når det er litt grovere fiskekaker. Når du har såpass mye som 1.2 kg sei kommer du også til å slite med å komme deg ordentlig "nedi" alt tror jeg, jeg kløna hvertfall fælt med oppskriften over, og sei er jo litt "trå" i utgangspunktet.

Ikke noe egg, ikke noe fiberhusk, og besynderlig nok henger det sammen uansett.
Hvis du vil ha noe annet å bruke seien din til har jeg også lagt inn oppskrift på melke- og glutenfri fiskegrateng i oppskriftsforumet.

Sist redigert av m^2 : 24-03-11 kl 09:35.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 22:47   #6
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg har brukt havrefløte. Potetmel eller maismel bør jo fungere.

Jeg ga opp og sendte resten av fisken til mamma, det ble bedre utfall.

Havre inneholder gliadin som er veldig likt gluten, de som er på GFCF diett bør holde seg unna

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 00:21   #7
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

I min mors fiskekaker er det kun fisk, egg, løk, salt og pepper. De er knallgode!

Gammel 24-03-11, 10:57   #8
Mamari
Med nebb og klør

Mamari sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

I min mors fiskekaker er det kun fisk, egg, løk, salt og pepper. De er knallgode!

Dette hørtes enkelt ut men ikke vann/melk/fløte i? Blir de ikke kompakte? Har aldri laget men har lyst å prøve uten for mye stæsj i men trodde det måtte til noe væske i.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 15:07   #9
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Hvit fisk - ca 600g
1,5 teskje salt
0,5 teskje pepper
2 hakkede vårløk
1/2 hakket rødløk
2 hvitløkbåter
ca 1/2 potte fersk koriander - hakket
1 fersk ingefær, raspet eller hakket i småbiter elns
revet skall fra 1/2 sitron
saften fra 1/2 sitron
2.5 dl melk eller fløte

Til det siste punktet: jeg har laget med kokosmelk og mandelmelk. Begge deler var godt

kjør alt unntatt melken i kjøkkenkniven, og tilsett melken sakte. Stek, og presto Jeg har prøvd med stavmikser også, men det blir fort litt mer most konsistens enn jeg liker. Jeg synes det er godt når det er litt grovere fiskekaker. Når du har såpass mye som 1.2 kg sei kommer du også til å slite med å komme deg ordentlig "nedi" alt tror jeg, jeg kløna hvertfall fælt med oppskriften over, og sei er jo litt "trå" i utgangspunktet.

Ikke noe egg, ikke noe fiberhusk, og besynderlig nok henger det sammen uansett.
Hvis du vil ha noe annet å bruke seien din til har jeg også lagt inn oppskrift på melke- og glutenfri fiskegrateng i oppskriftsforumet.

Jeg prøvde denne i dag, men de hang ikke sammen i hele tatt. Hva har jeg gjort galt, tro? Brukte frossen seifilet som jeg tinte før jeg kjørte alt sammen i food processor.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 15:56   #10
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamari, her.

Dette hørtes enkelt ut men ikke vann/melk/fløte i? Blir de ikke kompakte? Har aldri laget men har lyst å prøve uten for mye stæsj i men trodde det måtte til noe væske i.

Du må bruke fersk fisk, nok egg, og kun røre massen lett sammen. Jeg har dessverre ikke noen oppskrift, vi tar det bare på gefylen.

Gammel 24-03-11, 20:36   #11
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Disse seikarbonadene er veldig gode (bare bytt ut melken). De kan gjøres mer spennende med ferdigkjøpte krydderpastaer eller egenkomponerte sådanne.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 20:44   #12
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg prøvde denne i dag, men de hang ikke sammen i hele tatt. Hva har jeg gjort galt, tro? Brukte frossen seifilet som jeg tinte før jeg kjørte alt sammen i food processor.

Det høres jo underlig ut at de blir så fine her og ikke skal henge sammen Kan jeg ha glemte et egg i oppskriften tro? Jeg _trodde_ ikke det...? hm.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 20:45   #13
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Mamma og det meste av slekta bruker aldri hvetemel i fiskekakene. bruker melk,løk og potetmel.salt og pepper

Fiskekaker med hvetemel smaker blæ.

Gammel 24-03-11, 21:25   #14
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Fryst fisk holder vel ikke sammen?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 22:27   #15
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage fiskekaker selv

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

I tilleg har jeg ofte kokte, revne eller moste poteter.

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Fryst fisk holder vel ikke sammen?

Problemet løses noe hvis du tar vare på "vannet" som renner av fisken under tining og rører det inn i fiskemassen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:16.