|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Fortell meg om sukrinJeg er lavkarbonovise, og har jeg kikket litt på endel oppskrifter. Ser at sukrin er poppis som søtningsmiddel. Smaker det som sukker? Bruksområde? Er det dokumentert ufarlig, sånn at jegkan bruke det mens jeg ammer?
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Fortell meg om sukrinDet er en veldig underlig smak på det, det oppfører seg som sukker men jeg synes det iser i tennene. Det gir en slags søt ising, nærmest. Nesten litt som peppermynte, men uten smak? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fortell meg om sukrinhttp://www.funksjonellmat.no/sukrin-om.php |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
kissable
![]() Sv: Fortell meg om sukrinAh. Ikke fristende å strø det på pannekakene, altså.
![]() |
#5 |
kissable
![]() Sv: Fortell meg om sukrinTakk for link, Busy!
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Fortell meg om sukrinJeg synes ikke det er godt, men har ikke forsøkt m^2 sin variant, men kan tenke meg at det kan funke. Som alene-sukker smaker det ikke godt. |
![]() |
![]() |
#7 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Fortell meg om sukrinSplenda er visstnok en ekstrem miljøsynder. Jeg synes Sukrin er helt greit, har ikke opplevd denne isingen. Jeg har ikke brukt det på en stund nå, men synes melisen er hakket bedre enn sukkervarianten.
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Fortell meg om sukrinSukrin er utmerket på pannekaker og i kakao feks. Det er ikke brukandes i for eksempel gjærbakst. |
![]() |
![]() |
#9 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Fortell meg om sukrinDet funker i smoothie, siden det allerede er kaldt. Ellers smaker det isnende og ekkelt, synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Fortell meg om sukrinNå som jeg har sluttet å bruke sukker og spise så mye karbohydrater, synes jeg faktisk all mat smaker mer. Veldig mye mat er blitt grufullt salt, og jeg synes ikke maten trenger være så søt heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: Fortell meg om sukrinHelt enig med m^2. Man får seg en skikkelig aha-opplevelse første gangen man smaker på en skje tomatsuppe fra pose etter å ha levd lavkarbo en stund. Det absolutt beste er å ikke bruke så mye som skal være likt noe man igrunnen bør ligge unna. (Jeg synder dog med kakaoen. Skal jeg ha kakao så må det være søt smak.) |
![]() |
![]() |
#12 |
kissable
![]() Sv: Fortell meg om sukrinÅh, jeg gleder meg til karbohydratabstinensene roer seg.
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Fortell meg om sukrinFruktose er |
![]() |
![]() |
#14 |
Type R ;)
Hvor: Nord
![]() Sv: Fortell meg om sukrinTurbo tåler ikke sukker og fruktose. Og har prøvd sukrin. I "små" mengder tåler han det,eks i mat (eks kaker og sånt) men på mat synnes han snø
![]() |
#15 |
kissable
![]() Sv: Fortell meg om sukrin
![]() |
#16 |
kissable
![]() Sv: Fortell meg om sukrin(Dag 2... Desperat, ja.)
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Fortell meg om sukrinSpesielt den delen med "gir langvarig energi" stemmer. Det betyr kort og godt at det er mye kalorier og at det legger seg i blodet over lang tid. Du får lavere blodsukkerstigning enn med sukker, men den stigningen som er, med tilhørende insulin og fettlagring, varer altså lenger enn med sukker. I forsøk er det vist at noen dyr legger mer på seg med fruktose enn med sukker. |
![]() |
![]() |
#18 |
kissable
![]() Sv: Fortell meg om sukrin
![]() |
#19 |
Passiv
|
![]() Sv: Fortell meg om sukrinSpiser du nok protein, og nok mat i det hele? I starten på nedkarbing så spiste jeg veldig mye de første dagene. Det hjelper godt på å være mett. Når sukkerhungeren legger seg så reduserer porsjonene seg av seg selv. |
![]() |
![]() |
#20 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Fortell meg om sukrinJeg spiser fruktose når jeg er på fedonnivå, og synes det er uproblematisk så lenge jeg passer på mengdene. Det går som regel to teskjeer på havregrøten. Nå som jeg plutselig er i ketose igjen går ikke det. Er enig i at sukrin er isende, fungerer best i varme ting synes jeg. Jeg synes en blanding 50% av splenda og sukrin er ok, evt. splenda, sukrin og fruktose. Men jeg gidder det altså ikke så lenge jeg ikke er i ketose.
![]() |
|
|