|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Apropos: Mer om kjønn, identitet og handlingsromDa jeg leste artikkelen til Kjetil Østli (og senere tråden om den her inne) fikk jeg en assosiasjon til en artikkel i Samtiden skrevet av Geir Gulliksen. Overskriften er "Se min kjole". Jeg synes han så godt setter ord på hvordan vi definerer kjønn og innholdet av kjønn; om kjønnsidentitet og kjønnenes (ulike) handlingsrom. Interessant nok beskriver han også hvordan det å være mann kan innebære et mye snevrere rom enn det å være kvinne. Det var nyttig for meg å lese. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Apropos: Mer om kjønn, identitet og handlingsromSom mor til en gutt har jeg tenkt veldig på det der. Jenter får mye mindre pes for å velge gutteaktiviteter, guttefarger eller gutteyrker enn andre veien. Jenter blir heiet frem når de kler seg ut som Batman, gutter som kler seg ut i prinsessekjoler har vi fremdeles behov for å høhøe-litt av, samtidig som vi forsikrer om at det er heeelt naturlig, og det sier ingenting om hans legning. Men det at vi fremdeles må påpeke det viser at det ikke er naturlig, på samme måte som Østli viser at det ikke er reell likestilling ved å påpeke det han gjør i sin artikkel.
|
|
|
#3 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: Apropos: Mer om kjønn, identitet og handlingsrom
Ja, det fikk meg i alle fall til å tenke litt mer på dette. Vi er jo vant til å høre om ulike begrensninger for kvinner, så jeg synes det er interessant å se dette med en manns øyne. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Apropos: Mer om kjønn, identitet og handlingsromJoda - det er nok riktig at mannsrollen på mange måter er trangere. Det er jo slik Tallulah sier; jenter blir heiet frem når de velger gutteklær eller -aktiviteter. Små gutter som vil gå i kjole og alvevinger, vet vi liksom ikke helt hvordan vi skal takle. Samtidig får menn som velger utradisjonelle utdannelser og yrker, en hel masse positiv oppmerksomhet. jeg jobber selv i et kvinnedomniert yrke, og har ikke tall på hvor mange diskusjoner av typen "vi burde hatt noen menn her" jeg har overhørt og vært med på i løpet av karrieren. Særlig når det er tid for lønnsoppgjør. Mannen min jobber i mannsdominert bransje, og han har aldri opplevd at hans kolleger har sagt at de gjerne vil ha noen kvinnelige kolleger for å¨bedre arbeidsmiljøet - eller for å hjelpe til med å heve lønnsinivået.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Sv: Apropos: Mer om kjønn, identitet og handlingsromJeg har tenkt endel på det der som mor til tre små gutter. Gutterollen er ganske trang når det kommer til de ytre tingene. Jenter kan velge hva de vil. Velger de på guttenes banehalvdel blir det sett på med lett fascinasjon og stolthet. Velger guttene på jentenes banehalvdel må man tenke og forsvare. Og takle stadige formaninger om at håret bør klippes (lever man ut sitt behov for å ha ei jente gjennom den stakkars gutten)?, den rosa t-skjorta hører hjemme i utkledningshaugen (for jeg ville aldri latt gutten min gå i jenteklær, for hva om han blir ertet i barnehagen), gutten blir oversett når fordelingen av ikeakopper skal foretas fordi det er jo bare jenter som vil være med i trekninga av den rosa koppen. Og svigermor som har ei dukke med fullt utstyr liggende i påvente av ei jente som kan få den, for man kan jo ikke gi sånt til små gutter. At man faktisk har et barnebarn som daglig leker med dukker er av underordnet betydning og noe man helst ikke sier offentlig. Gutter skal være viltre, de skal like voldsom lek, de skal være høyrøstede og ikke gjøre seg like flid med ting. Gutter som liker perling og tegning blir sett på med et litt skjevt blikk. Ikke mye, men litt.
|
|
|
#6 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Apropos: Mer om kjønn, identitet og handlingsromInteressant artikkel.
|
|
|
#7 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Apropos: Mer om kjønn, identitet og handlingsromJa her var det mye klokt som var sagt!!! |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Apropos: Mer om kjønn, identitet og handlingsromPøbelsara?! Hvem ER du?! Hvor kom du fra? Me like!
|
|
|
#9 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Apropos: Mer om kjønn, identitet og handlingsromPøbelsara er grei og klok. Og hard mot de harde;-)
|
|
|
#10 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Apropos: Mer om kjønn, identitet og handlingsrom
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
![]() |
|
|