Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Chai vs. Chai-te

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-07, 09:19   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.239
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Chai vs. Chai-te

Jeg trodde Chai bare var et annet ord for te på ett-eller-annet språk, men har nå blitt opplyst om at det (i det minste her til lands) representerer en bestemt form for te med melk, som en te-latte.

Er det noen som kan forklare meg i detalj hvordan dette henger sammen? Jeg føler meg nemlig like dum når jeg bestiller Chai-te som når jeg evt. skulle bestilt en "latte", altså egentlig en melk som jeg forventer å automatisk få kaffe i. Selv om jeg vet hva jeg får i begge tilfellene.


Hm, kanskje denne skulle vært på flisespikkeren? Nei, jeg lurer jo ordentlig, og skal ikke bare opplyse verden om hva jeg har rett i.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 09:30   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Chai vs. Chai-te

Jeg tror ordet chai egentlig bare betyr "te" i deler av Asia og Midt-Østen, men at siden det vanligste i de områdene der vi har fått ordet/drikken fra er å tilberede den med melk, så oppfattes "chai" i Vesten som å bety te tilberedt på denne måten (vanligvis også med krydder?). Og jeg tror ikke "chai" er en bestemt type te, så det gir i grunnen mest mening å bruke dette ordet om en bestemt tilberedning.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 09:31   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.002
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Chai vs. Chai-te

Chai er te på russisk også (skrives nok ikke sånn). De drikker den vanligvis med melk, men såvidt jeg vet er chai selve teen.

Aner ingen ting om hvordan chai brukes i Norge, for jeg har aldri hørt det her.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 09:41   #4
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Chai vs. Chai-te

Ja som flere skriver betyr chai te på flere språk. I india er imidlertid chai en spesiell te hvor ulike typer krydder kokes sammen med melk. Her i Norge får man kjøpt en te i løs vekt som heter chai, i tillegg til at stadig flere kafeer serverer chai som en slags te-latte (med den samme kryddersmaken som teen i løsvekt altså). Dette er imidlertid ikke et norsk fenomen. Da jeg var i USA i 2002 var det like selvfølgelig at en liten kaffebod på piren hadde chai (te-latte) som at de hadde en kopp svart kaffe.

*chai elsker *

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 10:28   #5
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Chai vs. Chai-te

Bestiller du chai på indiske restauranter får du alltid med melk, iallefall. Jeg lager den slik:

Earl grey te
noen kardemommekapsler
nellikspiker
kanelbark
melk og vann 50/50

Alt has i en kjele og varmes opp. Siles og drikkes.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 10:39   #6
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Chai vs. Chai-te

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Chai er te på russisk også (skrives nok ikke sånn). De drikker den vanligvis med melk, men såvidt jeg vet er chai selve teen.

Russerne drikker vanligvis teen uten melk (men med masse sukker). Tsjaj. :bidrar med nyttig lærdom:

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 10:45   #7
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Chai vs. Chai-te

Jeg trodde chai betydde te på ett-eller-annet-språk ja, men så er det noen som har sagt til meg at chai betyr krydderte på ett-eller-annet-språk, og det får jeg jo til å stemme, for når man lager chai latte, så er det med krydderte.

Chai masai, som er en indisk oppskrift på te med melk er som følger:

Ren svart te
kardemommefrø
hele sorte pepper
fersk ingefær
kanelstang
vann
melk

Ha i en kjele og la det småkoke i en times tid. sil av, tilsett sukker og server!

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no