|
Autofil Bilsnakk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan 8-åringen sitte i passasjersetet?Det er vel størrelsen som avgjør; Trygg Trafikk skriver at barn under 140 cm ikke bør sitte foran aktiv airbag.
![]() |
#3 |
trenger lading
|
![]() Sv: Kan 8-åringen sitte i passasjersetet?Det er størrelsen som avgjør ja. Hjelper ikke med pute/sete. Det er vel noe med at hodet til små barn er tyngre i forhold til kroppen enn på voksne. Ved en kræsj faller hodet til barn mer fremover, slik at airbagen treffer opp på hodet i stedet for i ansiktet. Det kan gi komprimeringsskader i nakken (tror jeg det var, men husker ikke nøyaktig).
![]() |
#5 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan 8-åringen sitte i passasjersetet?Hvis man kobler ut airbagen, da?
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kan 8-åringen sitte i passasjersetet?Ok, bør ikke, men kan?
![]() |
#7 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() Sv: Kan 8-åringen sitte i passasjersetet?Jeg tror "bør ikke" i dette tilfellet betyr "må ikke", men det er vel snakk om en forsiktig bruk av det norske språket for å ikke terge på seg for mange som mener motsatt.
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kan 8-åringen sitte i passasjersetet?De kan sitte foran, men bør absolutt ikke sitte foran airbag. Den kommer ut med en enorm fart, og kan brekke nesen på et voksent menneske, og nakken til et barn. Litt googling viser at i USA og England, så skriver de som regel 12-13 år, men dette kommer jo selvsagt an på størrrelse igjen.
![]() |
#10 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Kan 8-åringen sitte i passasjersetet?I følge min kjørelærer for et par år siden er det ingen regler mot det, bortsett fra at de skal ha sete/pute og sitter forovervendt. Men om man bør er en annen sak. I følge reglene spiller det ingen rolle om man kobler ut airbagen eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kan 8-åringen sitte i passasjersetet?Vi har koblet ut air-bagen. Kan kanskje koble den inn igjen nå, da, når 8-åringen er godt passert 140?
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Kan 8-åringen sitte i passasjersetet?Trygg Trafikk fraråder at barn under 140 cm sitter foran aktiv airbag, uavhengig av om barnet sitter på pute eller sete. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
flisespikker
|
![]() Sv: Kan 8-åringen sitte i passasjersetet?
Linken til Nera sier
og
![]() |
#15 |
trenger lading
|
![]() Sv: Kan 8-åringen sitte i passasjersetet?Må til de er 135, og til 150 hvis det finnes sikring i bilen. Mine store hadde pute til nesten 150, minsten er litt over 130 og bruker beltestol et par år til.
![]() |
#16 |
maler
|
![]() Sv: Kan 8-åringen sitte i passasjersetet?Barn under 140cm skal aldri sitte foran aktiv airbag. Barn under 135cm må alltid ha minimum pute, helst beltestol som sikring. Barn mellom 135 og 150cm og under 36kg må ha slikt utstyr hvis det finnes i bilen.
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Og for barn over 36kg men under 150 er det jaggu umulig å finne slikt utstyr |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
maler
|
Nei, det er skummelt. Jeg tror ikke mange skjønner hvor mye oppdrift bagasje faktisk kan få, det dreier seg ikke nødvendigvis bare om fremoverkrefter, men opp-og-frem-krefter. Jeg er også litt redd for flyvende beltestol den dagen vi glemmer å fiksere den, så jeg tror vi må få tak i en kidfix-sak.
![]() |
#20 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Jeg forstår det som at for de som er over 36kg men under 150høy så bruker man bilens sele. Eller menes noe annet?
![]() |
|
|