Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor mange kaker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-11, 22:57   #1
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor mange kaker?

Min mor fyller 60 år og jeg skal holde selskapet.
Vi blir 25 damer - maten blir tapas, her har vi 14 retter m/foccaciabrød og annet tilbehør og creme brulee til dessert.
Så kommer det store spørsmålet, hvor mange kaker bør man da ha? Jeg liker å ha valgmuligheter - og ett bugnende kakebord, men samtidig vil jeg ikke ha igjen masse rester *for det blir JEG fet av* Og kakene beregnes jo ut fra antall "normal" biter, så jeg ser jo at hvis alle tar normale biter, så blir det ikke nok til alle å smake på alle kakene.

Foreløpig har jeg følgende:
- 1 sjokolademousse kake m/chilli (ca16 biter)
- 1 bløtkake (ca 18 biter)
- 1 hvit sjokoladekake, litt lik den første her, men med hvit sjokolade (ca 16 biter)
- 1 kransekake (12 biter/ringer)
- Cupcakes (amerikansk type) (25 stk) (har bare plass til 23 i stativet, men jeg får sette 2 utenom)
- 1 kringle (må ha gjærbakst - langpanne/blandkrans)
- 1 suksessterte (ca 18 biter)

Jeg har lyst til å bake oreokake, pavlova(men jeg er redd vi ikke finner gode jordbær), verdens beste og kladdkaka, men mamma mener vi har nok. Vi blir jo sittende litt utover - hva er normalt antall kaker til 25 personer? Noen kaker dere mener er obligatoriske - jeg har jo ingen ostekake - skulle kanskje hatt en kake som var mer syrlig også på bordet?

Mvh
KakeMons

Sist redigert av Fløyel : 04-04-11 kl 23:06.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 23:04   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mange kaker?

Jeg synes det høres rikelig ut jeg. Etter tapas og dessert.

Er det folk som drikker godt med vin? Da fortsetter en gjerne med det, og tar kanskje et lite kakestykke tenker jeg.

Gammel 04-04-11, 23:04   #3
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er rimelig sikker på at du har mer enn nok kaker. Det er begrenset hvor mange stykker kake man orker etter tapas og dessert.

Lykke til med feiringa!

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 23:06   #4
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg synes det høres rikelig ut jeg. Etter tapas og dessert.

Er det folk som drikker godt med vin? Da fortsetter en gjerne med det, og tar kanskje et lite kakestykke tenker jeg.

De får Martini Asti div type melon og fetaost på sticks når de kommer.
Rød og hvit vin til maten, likør til kaffen og rødvin resten av kvelden.
Så vi må jo ha noe salt utover natten ja.

Gammel 04-04-11, 23:08   #5
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Skulle man hatt en fruktsalat? Eller regnes det som dessert?

Gammel 04-04-11, 23:15   #6
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror du har mer enn nok!

Eller - egentlig tror jeg du har ALT for mye. Når det er så mange kaker så tar en jo ikke like stort stykke av alt. Selv ikke kakemonsen jeg gjør det.

Gammel 04-04-11, 23:18   #7
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror neppe alle damene spiser syv kakebiter hver etter tapas og dessert. Så ja, jeg vil tro at du har mer enn nok.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 23:19   #8
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

En kvart kake per pers har du nå, og det er mer enn nok. Du trenger ikke flere kaker.

Gammel 04-04-11, 23:20   #9
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Du har garantert mer enn nok kaker! Vi pleier å ha høstfest med ca 20 stk på tapas og kaker, og erfaringsmessig er det begrenset hvor mye kake man orker etter deilig tapas!

Hvis jeg var deg, ville jeg byttet ut en av kakene med en syrlig variant, f.eks. ostekake. Det kan bli litt voldsomt med mange tunge kaker etter middag og dessert, da er det godt med noe friskt.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 23:21   #10
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Ja, jeg har kanskje nok. Men jeg føler jeg mangler noe som ikke bare er søtt, så jeg får se om det blir en ostekake av noe slag - eller har dere andre forslag til syrlig/lett kake?

*Mange av damene skal sove her - så jeg kan pushe kaker til frokost også *

Gammel 04-04-11, 23:21   #11
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Hvis du ikke har bakt de enda, så hadde jeg kuttet ut en av sjokoladekakene. Jo mer jeg tenker på det, jo mer blir jeg av mengden kaker du skal lage.

Du kan sikkert kutte ut gjærbaksten også, tror ikke noen vil savne den på en slik dag.

Gammel 04-04-11, 23:25   #12
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Hvis du ikke har bakt de enda, så hadde jeg kuttet ut en av sjokoladekakene. Jo mer jeg tenker på det, jo mer blir jeg av mengden kaker du skal lage.

Du kan sikkert kutte ut gjærbaksten også, tror ikke noen vil savne den på en slik dag.

Sjokoladekakene er allerede i hus (i fryseren) Samme med kransekaken..
Mamma skal selv bake bløtkaken. Men cupcakesene kan jeg kanskje bytte med en ostekake... *men de tar seg veldig godt ut i stativet da - og da får man litt "høyde" på bordet også* Fersk kringle er godt, men det blir jo ferskt brød til maten... hmm.. jeg får tenke litt..

Gammel 05-04-11, 10:51   #13
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Listen du har er jo i utgangspunktet evig nok, men jeg synes kanskje det er litt lite "kvinnevennlige" kaker der. Min erfaring er at kvinnene liker de lette, syrlige kakene som ikke er så mektige.
Jeg ville droppet cupcakes (spiser man en slik greier man jo knapt noe annet), en av sjokoladekakene og suksessterten. Bløtkaken ville jeg erstattet med en Pavlova med vaniljekrem og massevis av god frukt eller bær og i tillegg hatt en frisk ostekake.
Jeg ser jo her på forumet at Oreokake er en schlager, men jeg har ennå ikke møtt en kvinne i det virkelige livet som liker denne.
I stedet for fruktsalat ville jeg heller hat litt frisk, oppskært frukt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 10:58   #14
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Dette må være mer enn nok, ja! Og ja, litt oppskåret frukt er lurt å ha. Jeg opplever at stadig flere spiser mindre kake, så det blir ofte alt for mye. Og som en som ikke kan spise kaker, setter jeg stor pris på frukt på bordet.

Gammel 05-04-11, 10:59   #15
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror også at du har nok, men skjønner tanken din om å få inn noe friskt/syrlig.

Og bare for å ha nevnt det, så er jeg en kvinne i det virkelige liv som liker (elsker!) Oreokaken. Jeg kjenner også mange andre kvinner i det virkelige liv som liker den.

Min erfaring er tydeligvis annereldes enn Nextlifes. I min krets elsker de fleste av mine venninner tunge, kaloririke sjokoladekaker ( i tillegg til de lette friske). Kaker med sjokolade er hos oss alltid en favoritt.

Gammel 05-04-11, 12:12   #16
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det ser ut til at du er litt som meg når det gjelder kakemengden. Jeg serverer alltid for mange kaker, og ender opp med en del rester. Det gjør du nok også her.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 12:20   #17
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min erfaring er at damer elsker sjokoladekaker,så det er tydeligvis forskjellig erfaringer her.

Gammel 05-04-11, 15:30   #18
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan for egen del si at du har mer enn nok.
Vi var i 50-årslag for to uker siden, og ble servert tapas.
Et bittelite kakestykke var det jeg orket etter maten.
Tror ikke jeg spiste opp det lille en gang.

Gammel 05-04-11, 16:02   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har allerede mer enn nok. Jeg kjenner ingen som orker normale kakestykker av alle de sortene der, og spesielt ikke etter et rikholdig tapasbord og creme brulee.
Jeg hadde kuttet ut gjærbakst og fått inn noe friskt/syrlig/frukt/bær-basert.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 16:11   #20
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Mer enn nok.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:56.