|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Om brenning av Koranen og kasting av bomberJeg har hatt lyst til å diskutere denne saken en stund. Jeg vet ikke helt selv hva jeg synes. Jeg synes såklart at presten som brant Koranen er en forbanna dust - det var ikke nødvendig. Men samtidig kjenner jeg at jeg ikke har sansen for å nekte noen å trykke karikaturer av Muhammed. Dernest kjenner jeg at jeg har lite sans for å erte opp muslimer med virkemidler man vet er sterkt provoserende. På den annen side igjen synes jeg virkelig ikke det er greit at en mobb går løs på FN-representanter og tar helt av heller. Det er grenser for hva man kan få lov til uansett hvor sinna man er. |
![]() |
![]() |
#2 |
can-jur
|
![]() Sv: Om brenning av Koranen og kasting av bomberSvaret er vel å brenne så mange koraner, bibler etc at det helt mister nyhetens interesse. Og trykke så mange tegninger av så mange profeter at selv de meste fanatiske blir lei ( evt dør av blodstyrtning).
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Om brenning av Koranen og kasting av bomber |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Om brenning av Koranen og kasting av bomberJeg synes igrunnen det er et godt poeng at sålenge ytringsfriheten ikke er fullstendig og hundre prosent - også i forhold til for eksempel rasisme - så bør den begrenses til en frihet under ansvar også for feks denne dusten av en prest. Han bør kunne stilles til ansvar for å bevisst provosere slik han gjør. Samtidig fritar det overhodet ikke en mobb som velger å svare med å myrde uskyldige. |
![]() |
![]() |
#6 |
can-jur
|
![]() Sv: Om brenning av Koranen og kasting av bomber
![]() |
![]() |
#7 |
maler
|
Jeg synes ytringsfriheten bør være noe vi verner om. Samtidig blir det litt som å pirke borti han rødhårete med det voldsomme sinnet i klasserommet dette, hvorfor skal man vifte med et gedigent rødt laken når man vet at det finnes ganske mange militante grupper som reagerer på denne måten? Jeg mener, det er ikke akkurat nødvendig å bruke koraner som brensel heller. Det å brenne flagg og religiøse bøker er vel et stykke forbi ytringsfrihet på veien mot bevisst provokasjon.
![]() |
#8 |
can-jur
|
Men hvor skal man definere grensen?
![]() |
![]() |
#9 |
maler
|
Jeg synes ikke man skal definere noen grense. Jeg synes i utgangspunktet alt skal være lov når det kommer til ytringsfrihet. Man skulle tro det var mulig for voksne mennesker å bruke det som sitter mellom ørene til noe fornuftig. Men det må være lov til å tenke at de er duster de som gjør sånt, selv om de som kaster bomber er større duster. Eventuelt duster med sterkere virkemidler.
![]() |
#10 |
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om brenning av Koranen og kasting av bomberJeg mener det blir feil å si at FN-ansatte blir drept fordi en tulling i Florida brenner en bok. Ansvaret ligger ene og alene hos mobben som begikk drapene i Afghanistan.
![]() |
#11 |
can-jur
|
Jupp, og duster må også få lov til si/gjøre dustete ting.
![]() |
![]() |
#12 |
maler
|
Meget mulig. Men hva hadde skjedd om de brente den amerikanske grunnloven istedenfor?
![]() |
#13 |
can-jur
|
.... eller det Thomas sa
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Om brenning av Koranen og kasting av bomberJeg vil anta at de mente reaksjonen sto i forhold til hva de selv opplevde? Vi får ikke all verdens sterke følelser om noen brenner en bibel eller en amerikansk grunnlov. Skal noen gjøre noe som oppleves tilsvarende krenkende som jeg får inntrykk av at koranbrenning fremstår som så må man jo gjøre ett eller annet ganske ekstremt. |
![]() |
![]() |
#15 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#16 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Om brenning av Koranen og kasting av bomberPresten har fått akkurat den reaksjonen han visste ville komme. Hadde ingen muslimer giddet å bry seg om det så hadde han stått der som en tulling. I stedet gikk en gjeng rett i fellen og bidrar til at synet på at alle muslimer i hele verden blir enda verre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Om brenning av Koranen og kasting av bomberHattifnatten (jaggu natten sier iphonen, hva er problemet dens for tiden.
![]() |
#18 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om brenning av Koranen og kasting av bomberJeg søkte bokbrenning, sitat. Syntes å huske at en kjent forfatter hadde sagt noe om dette. Det var visst Heinrich Heine som sa at der det brennes bøker vil det før eller senere brennes mennesker.
![]() |
#19 |
litt gøy på håret
![]() Sv: Om brenning av Koranen og kasting av bomberDet er jo pastoren selv som lager parallellen ved måten han valgte å brenne Koranen på. Situasjonen er ikke den samme, nei, men den viser en grunnleggende mangel på respekt for andres levesett, synes jeg. Jeg tror heller ikke pastoren har planer om å brenne mennesker, det har han ikke mulighet til fordi han ikke har støtten til det.
![]() |
#20 |
litt gøy på håret
![]() Sv: Om brenning av Koranen og kasting av bomberDu har helt rett i at alt ligger i hvordan fakta framstilles. Grusomheten ligger i at pastoren antagelig ønsket seg en voldsom reaksjon. Han sier selv at han visste det kom til å bli sterke reaksjoner:
![]() |
|
|