Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Syns du rapsolje har "nøytral smak"?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-11, 19:06   #1
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Syns du rapsolje har "nøytral smak"?

Jeg ser at det stadig foreslås rapsolje når man skal bruke olje med nøytral smak rundt omkring det ganske internett, og er så satt ut av det, i all den tid jeg syns rapolje har en ganske så gjennomtrengende, og egentlig ganske grufull smak. Vi har til å ha i grøten til Rusket, og den grøten smaker så gresselig at jeg må tørke av leppen med papir etter å ha sjekket temperaturen, ellers brekker jeg meg. Å lage mat, eller grøss og gru kaker med faenskapet kunne ikke ramle meg inn.

Er det mine smaksløker som er på tulltur, eller?

Og nei, oljen er ikke harsk, har testet flere merker og flasker, smaker likke jævlig hver gang.

Gammel 07-04-11, 19:10   #2
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: syns du rapsolje har "nøytral smak"?

Jeg kan kjenne smaken av rapsoljen ja. Syns heller ikke den er spesielt god. Har prøvd både den til steking og den til baking eller hvordan de nå var inndelt.

Gammel 07-04-11, 19:10   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns den er helt nøytral og bruker ikke annet om jeg ikke skal ha olivenolje eller annen smakssterk olje.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 19:10   #4
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har det som deg og har alltid lurt på det samme.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 19:15   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har smakt mange merker. Noen er ganske nøytrale mens andre smaker fjøs. Jeg bruker en fra Meny som jeg dessverre ikke husker navnet på de gangene jeg skal bruke olje (feks i kaker og lignende), og den er såpass nøytral at jeg overhodet ikke kjenner smaken av den i det jeg lager.

Gammel 07-04-11, 19:17   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har smakt mange merker. Noen er ganske nøytrale mens andre smaker fjøs. Jeg bruker en fra Meny som jeg dessverre ikke husker navnet på de gangene jeg skal bruke olje (feks i kaker og lignende), og den er såpass nøytral at jeg overhodet ikke kjenner smaken av den i det jeg lager.

Jeg syns og det er stor forskjell, men hittill har jeg bare funnet de som er på skalaen fra "fjøs" til "helt sinnsykt fjøs".

Gammel 07-04-11, 19:29   #7
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes de fleste rapsoljene smaker fjøs. Eller, kjæresten min bruker Odelia sin (tror jeg det var) og den kjenner jeg i grunn ikke smaken så godt av...

Jeg bruker solsikkeolje, eller olivenolje med chilli/hvitløk til steking.

Gammel 07-04-11, 19:59   #8
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Jeg synes de fleste rapsoljene smaker fjøs. Eller, kjæresten min bruker Odelia sin (tror jeg det var) og den kjenner jeg i grunn ikke smaken så godt av...

Det er odelia vi har nå til grøten, og den smaker så fjøs at jeg nesten får halm på tunga av den.

Gammel 07-04-11, 20:23   #9
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Sjekket nå og det er solsikkeolje med chilli og med hvitløk jeg har her, som brukes til steking.

Gammel 07-04-11, 19:15   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det synes jeg ikke. Jeg kjenner smaken av rapsolje veldig godt og jeg synes ikke den er god. Jeg synes solsikkeolje er mer anonym.

Gammel 07-04-11, 19:16   #11
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bruker solsikkeolje dersom jeg skal ha nøytral olje i f.eks majones. Jeg steker av og til i rapsolje og plages ikke av smaken da, men jeg kjenner den som sagt i majones og lignende.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 19:32   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kokosolje funker forresten ypperlig til steking, smaker ingenting og tåler ganske høye temperaturer.

Gammel 07-04-11, 19:52   #13
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Kokosolje funker forresten ypperlig til steking, smaker ingenting og tåler ganske høye temperaturer.

Ja det bruker jeg innimellom, i tillegg til solsikke- og peanøttolje. Jeg har egentlig ikke noe problem med å finne nøytral olje, jeg blir bare så forbauset hver gang jeg leser "bruk en nøytral olje, f.eks rapsolje"

Gammel 07-04-11, 19:52   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du rapsolje har "nøytral smak"?

Gjennomtrengende fjøssmak, ja.

Gammel 07-04-11, 19:56   #15
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Forstår meg ikke på dere,
den rapsoljen jeg bruker synes jeg er veldig god og smakløs.

Gammel 07-04-11, 19:58   #16
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Forstår meg ikke på dere,
den rapsoljen jeg bruker synes jeg er veldig god og smakløs.

hvilken er det?

Gammel 07-04-11, 19:58   #17
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Over hodet ikke. Vi har brukt rapsolje fra Odelia og den gir all mat en emmen smak av fisk. Jeg ga opp bruken da jeg innså at den ødela absolutt all mat inkl. baking og smoothies.

Hvor får jeg kjøpt kokkosolje?

Gammel 07-04-11, 20:07   #18
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes også Odelia sin avgir smak. Jeg prøvde den en gang i aïoli, det ble ikke godt.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 20:11   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker olivenolje i aïoli, solsikke- eller maisolje i kaker/muffins, jeg steker i Vita sin blandingsolje. Hvis jeg bruker rapsolje bruker jeg stort sett Landlord og den er helt nøytral i min bok.

Man bør vel ikke steke i olivenolje?

Gammel 07-04-11, 20:18   #20
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg bruker olivenolje i aïoli, solsikke- eller maisolje i kaker/muffins, jeg steker i Vita sin blandingsolje. Hvis jeg bruker rapsolje bruker jeg stort sett Landlord og den er helt nøytral i min bok.

Man bør vel ikke steke i olivenolje?

Det er vel greit til lavtemperaturgreier? Jeg bruker å surre løk og hvitløk i olivenolje til pastasaus, for da syns jeg smaken av olivenolje passer godt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:14.