Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunn kjapp bursdagsmiddag i barnehagen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-11, 08:54   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sunn kjapp bursdagsmiddag i barnehagen

Jeg er praksis for tiden. Siste uke neste uke.

De har en bursdagsordning i barnehagen som går ut på at de skal i stedet for kake, lage middag. Jeg har rett og slett slått meg så mye til ro at jeg har begynt å krangle på de reglene de har laget seg.
Det virker som de har misforstått litt. De har fått noen retningslinjer. Det skal være sunn mat, som går fort og lage. Javel, sunn=fisk, tenker de da. Kjapp=fiskepinner og makaroni. Så hver gang noen har bursdag så lager de fiskepinner.
Altså fiskepinner er godt det altså, og for barn på småbarnsavdeling som får smørelunsj hver dag, er sikkert en varm lunsj, uansett hva det er, sikkert helt topp. Men nei.. dette får jeg litt spader av.. At de ikke får noe valgfrihet.Hvor blir det av barns medvirkning.. kunne du tenkt deg å feire bursdagen din med fiskepinner?
Kunne f.eks ha 3-4 ting som gikk ann å velge fra en liste. f.eks (hvis de absolutt MÅ ha fiske) fiskepinner, fiskekaker, fiskegrateng, eller fiskeboller.
Men best av alt, det må da vitterlig gå ann å lage noe annen sunn mat enn bare fisketing? Noe som ikke er så dyrt, for en kommunal barnehage som har fått nedkuttete midler, og som er sunt, og som går ann å lage på 40 min.
Fikk i alle fall trumfet igjennom at jeg skal lage fiskegrateng neste fredag. (min siste dag og en av barna fyller 2.)
Det tar meg toppen 30-40 min.

Tenkte som avskjedsgave at jeg skulle lage et lite hefte med diverse sanger jeg har lært dem, pluss et lite avsnitt med et par oppskrifter på noen enkle sunne bursdagsmiddager, med evt noen laminerte bilder av matrettene, slik at barna kan få velge maten ved bursdager. Så kanskje de vil velge å bruke dem videre. *håpe*

Så¨her kommer dere inn...
Hva vil dere ambefale?

Jeg har et par selv:

Fiskegrateng.

Makaroni.
Hvit saus(smør, mel, melk)
Seifilet i blokk
amerikansk blanding
griljermel.
evt litt salt i sausen, men helst ikke siden det er for barn.

Koke makaroni og helle over i ildfastform. (kan gjøres på morgenen og dekke til med plast.)
lage en tykkere hvit saus og blande i grønnsakene og helle over makaronien
kutte opp halvfrossen seifilet og legge i formen.
strø over griljermel

steke i ovnen i ca 20-30 min.

Pasta ala vitaminbombe.

Pasta penne eller fussili.
kalkunpølser.
bunt med stangselleri
1 stor løk.
2 fedd hvitløk.
bokser med hakkete tomater
2 skjeer tomatpure
tinte babygullerøtter
oregano og basilikum.

Kok pasta
stek/varm oppkuttet pølse i
Mos alle grønnsaker sammen med stavmixer
ha oppi litt krydderurter.
hell over pølsene og la småkoke litt.

Noen fler?

Sist redigert av SpetakkelRandi : 09-04-11 kl 09:11.
SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 09:07   #2
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Sv: Sunn kjapp bursdagsmiddag i barnehagen.

Denne pleier barn å like, jeg kaller den for pizzafisk

Torsk i blokk, frossen
Hakkede tomater
Salt, pepper, oregano el lign krydder

Kok de hakkede tomaten i et par minutter sammen med krydder. Legg fiskeblokkene i en ildfast form. Hell tomatblandingen over. 25-30 minutter i ovnen på 175 - 200 grader. Server med ris eller poteter.

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 09:08   #3
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Standard

Ja, og så pleier jeg å ha div rå grønnsaker til ved siden av.

Gammel 09-04-11, 09:09   #4
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

takk. den så god ut.

Gammel 09-04-11, 09:12   #5
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Standard

Noen ganger så lager vi enkel gryterett fra bunnen av. Steker kyllingkjøttdeig. Koker hakkede tomater, paprika, mais ev andre grønnsaker og div gode krydder sammen. Så blander vi kjøttdeigen oppi, sammen med creme fraiche. Som regel har vi ris til. Den går ned på høykant i barnehagen min!

Gammel 09-04-11, 10:32   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lager laksenuggets med Tallulahs oppskrift på kyllingnuggets. Serverer med potetmos med blomkål. Veldig populært.

Gammel 09-04-11, 10:36   #7
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Fiskepai lagde vi på fiskesprellkurs denne uken (oppskrifter beregnet på barnehage)

Plukkfisk elsker ungene i vår barnehage. Samme med stekt laks med potet, agurk og rømme.

Bacalao med fersk torsk, tomat og potet og olje bør jo være en hitt hos ungene også.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 10:58   #8
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

Takk. mmm.. blir sulten her.
noen som har noen andre oppskrifter, uten fisk.. for nå har jeg mange med fisk.

Gammel 09-04-11, 13:06   #9
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sunn kjapp bursdagsmiddag i barnehagen

Jobber ikke i barnehage så om det er gangbart vet jeg ikke, men det er i allefall raskt og uhyre enkelt. Og de fleste barn jeg kjenner er veldig glad i lapskaus.
Lapskaus med røkte kjøttpølser, gjerne av kalkun.

Frossen lapskausblanding kokes med litt buljong og evt. krydder, til det er mørt. Kjøttpølser deles opp og has i mot slutten av koketiden. Serveres med flatbrød.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 13:10   #10
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så forferdelig sunt er det kanskje ikke, men blekksprutpølser (og potetmos/salat/spaghetti):

Ostesmørbrød i folie (brød, skinke, ost, sennep, oregano) (til utegrilling)

Er det noen allergikere i barnehagen?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 13:11   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemmelaget tomatsuppe med tilbehør (kokte egg, kjøttboller, pasta el. lignende) + evt. rundtstykker.

Gammel 09-04-11, 13:34   #12
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

Ingen allergikere på avdelingen per i dag nei. Suppe lager de ikke da det blir så mye søl. jaja.. men lapskaus ja..

Gammel 09-04-11, 15:07   #13
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Kyllingspyd (grønnsaker og kyllingbiter) med ris ved siden av?

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:45.