|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Verdens matvareforbrukAnbefaler denne fra nrk
![]() |
![]() |
#3 |
can-jur
|
![]() Sv: Verdens matvareforbrukVirkelig? Ingen som bryr seg om at vårt ( og her er det MANGE på FP som passer inn altså) matsnobberi gjør at nesten halvparten av den produserte maten kastes før den overhode blir solgt?
![]() |
![]() |
#4 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Verdens matvareforbrukJeg gjør nok også akkurat det samme; velger de fineste variantene i butikken. Men jeg forsøker å bruke opp alt det vi kjøper, og vurderer nøye før råvarer går i søpla. Men jeg ser helt klart det etiske dillemmaet; problemet er bare hva vi kan gjøre for å endre slike forbruksmønstre. Jeg tror ikke automatisk at mindre går til spille dersom forbrukerne velger mindreverdige ting i butikkene, siden et hovedpoeng her nok må være overproduksjon.
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Verdens matvareforbrukJeg tenker endel på det. Jeg synes det er veldig bra at EU-reglene for hvordan feks. agurkene skal se ut, er forsvunnet. Herregud for noe jåleri, agurker ble jo kastet i hopetall fordi de var litt skjeve. Når ble det egentlig slutt på dette?
![]() |
#6 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Verdens matvareforbruk
Snakker du om mat som kastes hjemme, eller at vi ikke kjøper dårlig mat fra butikken. Jeg kjøper ikke slappe gulrøtter verken til full eller halv pris, der går grensa, og egentlig er det vel butikken sitt ansvar å kjøpe inn mindre kvanta eller å sette ned prisen på produkter før de faktisk er så gamle at ingen vil ha dem. Jeg vet forresten om butikker som har avtale om matlevering (gamle brød) til bønder f.eks, men det er helt sikkert mye mat som blir kastet likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
maler
|
![]() Sv: Verdens matvareforbrukMener du det er forbrukerens ansvar å kjøpe halvdårlig mat fordi butikkene ikke greier å regulere hvor mye de tar inn og å oppbevare dette skikkelig? Det er jeg i såfall ikke enig i. Selvfølgelig er det veldig dumt at det kastes bra mat. Det er veldig synd at det kastes brukbar mat fordi datomerkinga nærmer seg også. Og man kan virkelig lure på hvorfor ting kastes istedenfor at det gis bort eller selges veldig billig til noen som kan nyttegjøre seg maten. Heldigvis er det kommet på plass slike ordninger for datonær mat i hovedstadsområdet , men det er større potensiale her. Og man kunne være litt mer kreative, hvis man har erfaring med at skakke gulrøtter selger dårlig, er det fullt mulig å selge dem som 2. sortering til redusert pris. Jeg og mange andre reagerer ikke på små poteter og skakke gulrøtter og velger gladelig det hvis det er billigere, men hvis jeg har valget mellom en stor, fin bunt og en liten, skakk bunt til samme pris sier det seg jo selv hvilken jeg plukker med meg.
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
Der er jeg også. I likhet med at vi hjemme må sørge for å ikke shoppe inn mer enn vi faktisk trenger, så må butikkene gjøre det samme. Jeg ser veldig mange butikker som er ekstremt dårlige til å ta vare på grønnsakene sine, og det virker som det er lite kunnskap om oppbevaring.
![]() |
#9 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Verdens matvareforbrukMed de prisene vi har på matvarer i dette landet er jeg ganske klar på at det jeg kjøper skal være av adekvat kvalitet, og ikke på noen måte være 2. sorteringsvarer. Sist redigert av Nextlife : 11-04-11 kl 10:22. Årsak: Skrivefeil, litt lagt til og endret agurkformulering |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
Det er jeg enig i. Og jeg vil jo ikke kjøpe mat jeg allikevel ikke kommer til å spise, det er jo ikke bedre at jeg betaler for det og kaster det hjemme, enn at butikken kaster det. I tillegg vil jo da ikke butikkene behøve å passe på at ferskvarene deres er av god kvalitet. Jeg synes egentlig tilbudet ikke trenger å være så ekstremt bra som det er i dag, ved at vi har 5 sorter cherrytomater og 6 potetsorter å velge mellom. Jeg tror vi har godt av å innse at vi ikke kan få tak i alt, alltid.
![]() |
#12 |
can-jur
|
![]() Sv: Verdens matvareforbrukSe der ja
![]() |
![]() |
#13 |
Rockesøster
|
Det var kanskje litt dårlig formulert, beklager. Ikke akkurat skjeve agurker, men de som er veldig rynkete i endene eller ellers bærer preg av å være 2. sortering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Nymotens gammeldags
Mener du det?
![]() |
#16 |
can-jur
|
Men hvorfor skal en liten potet være billigere enn en stor potet,(pr kg vel og merke) når de koster det samme å produsere?
![]() |
![]() |
#17 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
Njæ, det stemmer ikke helt. I de store byene er det en veldig usunn konkurranse mellom butikkkjedene. I en 500 meters radius har jeg Meny, Kiwi, Rema 100, Ica, Bunnpris og Joker. Det fører faktisk til dyrere mat, i tillegg til dårligere utvalg, både på variasjon og kvalitet.
![]() |
#19 |
can-jur
|
Nei nei nei nei, det handler ikke om overproduksjon. Det handler om at ikke alle poteter har samme størrelse, at ikke alle epler er helt røde og ikke alle agurker er like rette. Og disse kastes allerede hos produsent.
![]() |
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
Produksjonskost har ikke noe særlig med prisen å gjøre. Peisen settes av hva folk er villige til å betale. Hvis det er lavere produksjonskost så må kostnadene ned, eller våren forsvinner. Her som 2.sortering er et biprodukt av 1.sortering så må pris og produksjonskost av de to ses i sammenheng slik at totalen går opp.
![]() |
|
|