Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Trenger innspill. Benkeplate på kjøkkenøy og skuffrekke, gulv m.m.

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-11, 20:08   #1
linne@
har gullhår

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trøndelag
linne@ er litt kullinne@ er litt kul
Standard

Trenger innspill. Benkeplate på kjøkkenøy og skuffrekke, gulv m.m.

Planlegger kjøkken fremdeles, og synes alle valgene er helt pyton :rabla: Har kun vært til en kjøkkenleverandør for tegnetime, men burde sikkert innhentet pris fra flere. F.eks. Ikea, men synes tegneprogrammet er vanskelig.

Nå må vi ta stilling til benkeplate. Samme benkeplate på den store kjøkkenøya og på skufferekken, eller to ulike ? Mannen vil ha tykk, heltre benkeplate på øya. Gjerne i en mørkere tresort. Jeg er litt skeptisk til heltre mht. riper og hakk. På skuffrekken foreslo tegneren benkeplate i stein. Vask og induksjon blir på denne rekken. Blir det merkelig å ikke ha samme type ? Hvilken farge burde vi velge hvis vi tar steinplate ? Kjøkkenet blir med enkle linjer og i hvit høyglans.

Trenger også synspunkter på hvilket gulv vi bør gå for. Det er gulvbelegg fra før, og vi må visst dessverre ha det nå også. Finnes det noe pent gulvbelegg som kan passe til f.eks. hvitt, eik og stein ( aner ikke hvilken farge den bør ha heller ).

Dere skjønte vel kjapt at jeg er helt hjelpesløs, så alle innspill mottas med åpne armer. Får ikke lagt ut bildet da vi ikke har tegnet kjøkkenet i et tegneprogram.

linne@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 20:10   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger innspill. Benkeplate på kjøkkenøy og skuffrekke, gulv m.m.

Jeg skulle definitivt ha samme benkeplate. Her vi bor så har vi stein og det er veldig veldig praktisk med tanke på både renhold, hakk (som man ikke får) og at man kan sette varme ting på.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 20:13   #3
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Stein er veldig praktisk og lett å holde både rent og hygienisk.

Jeg ville også valgt samme plate begge steder, men det trenger absolutt ikke se dumt ut med en annen plate på øya. Har sett det flere steder, og det har vært pent det altså.

Du kan jo bruke argumentet om at stein eller laminat er vedlikeholdsfritt i forhold til tre.

På gulvet ville jeg nok valgt et belegg som er mest mulig naturtro til tre, eller et ensfarget belegg. Kommer litt an på stilen på resten av huset også.

Gammel 10-04-11, 20:16   #4
Gerbera

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal ha benkeplate i kompositt, som er en blanding av knust stein og betong, og polert. Billigere enn stein, og omtrent like holdbar tror jeg, finnes i flere forskjellige farger, vi går antakelig for en grå/sort variant.

De har den på Kvik i hvertfall, men helt sikkert flere leverandører som fører slike.

Gammel 10-04-11, 20:17   #5
linne@
har gullhår

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg skulle definitivt ha samme benkeplate. Her vi bor så har vi stein og det er veldig veldig praktisk med tanke på både renhold, hakk (som man ikke får) og at man kan sette varme ting på.

Du ville valgt stein benkeplate på begge ? Øya er 2.5 m x 1.20 m tror jeg, og den andre benkeplaten er 2.50 x 0.70 kanskje ? Skuffene er dype. Vet ikke meterprisen på steinplate, men de veier nok veldig mye totalt.

Gammel 10-04-11, 20:20   #6
linne@
har gullhår

Standard

Så kjappe dere er til å hjelpe en stakkar Kanskje det var kompositt benkeplaten het ? Husker det ikke. Kjøkkenet vi har fått tegnet er Kvik.

Gammel 10-04-11, 20:20   #7
Albertine
Passiv

Standard

Stein er dyrt, men du verden så praktisk. Jeg drømte om corian da vi byttet kjøkken i vinter, men det utgikk det også pga prisen. Siden du allerede vurderer stein, kan du jo sjekke corian?

Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:31   #8
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har benkeplate i stein og høyglans kjøkken. Har grått gulv.

Gammel 10-04-11, 21:35   #9
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har stein, det er veldig godt å jobbe på synes jeg. Fint å bake på, kan sette varme kjeler rett på, lett å vaske. Skulle jeg valgt igjen ville jeg valgt en steintype som ikke var så spraglete som den vi har nå, og så ville jeg virkelig insistert på å ikke få skjøt midt i den flaten en vanligvis bruker som bakeflate (min mann og jeg var uenige om hvor vi skulle ha skjøten, og jeg ga meg, men neste gang skal jeg ikke gjøre det!).

Vi har også samme stein i gulv og som fliser mellom benkeplate og overskap. Ærlig talt blir det litt mye når vi har en såpass spraglete type som vi har (heldigvis har vi hvitt kjøkken ellers). Men jeg kunne godt tenkt meg lik type stein i både benkeplate, på vegg og kanskje på gulv i en roligere steintype. I allefall om det ikke var for at jeg egentlig ikke liker å ha så hardt kjøkkengulv som det jo blir med steinfliser.

Gammel 10-04-11, 21:48   #10
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke for spraglete er jeg helt enig i. Det er penere med de som er mer ensfarget. Jeg liker godt de som er litt brun/grå.

Gammel 10-04-11, 21:48   #11
Albertine
Passiv

Standard

Husk at det er vanskelig å se kakkerlakker på spraglete underlag. :har lært:

Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:58   #12
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Husk at det er vanskelig å se kakkerlakker på spraglete underlag. :har lært:

Forhåpentlig så er ikke det problemet så stort for linne@.

Nå har det ikke vært noen kakkerlakker på her på lenge, Albertine. Neste gang jeg får gjester så skal jeg se til at de kommer og sprayer FØR og ikke akkurat etter at gjestene skal komme. Her jeg bor må man nemlig spraye hver 3. måned mot kakkerlakker og andre ulumskheter. Jeg har både litt spraglete gulv (trevertin eller noe lignende) og kjøkkenbenk. Jeg skulle definitivt ha valgt en mindre spraglete kjøkkenbenk om jeg hadde valgt selv, men stein er veldig praktisk og kan bli pent.

Gammel 10-04-11, 22:10   #13
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har benk i svart granitt, er veldig fornøyd. Lett å holde rent, får ikke hakk, lite vedlikehold, tåler varme og er pent.

Jeg ville hatt samme type benkeplate begge steder.
Hvis du må ha belegg, hva med å ha gummigolv? Litt stiligere enn vanlig belegg og behagelig å gå på (sier de som har prøvd).

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 08:01   #14
linne@
har gullhår

Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Stein er dyrt, men du verden så praktisk. Jeg drømte om corian da vi byttet kjøkken i vinter, men det utgikk det også pga prisen. Siden du allerede vurderer stein, kan du jo sjekke corian?

Leverandøren mente corian var mykere enn stein, og mer utsatt for riper og hakk ? Jeg aner ikke, men skal sjekke hvordan de ligger an prismessig.

Gammel 13-04-11, 08:03   #15
linne@
har gullhår

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ikke for spraglete er jeg helt enig i. Det er penere med de som er mer ensfarget. Jeg liker godt de som er litt brun/grå.

Kompositten vi fikk se prøver av var spraglete. Med steinbiter av noe som lignet litt på sølv innimellom. Bør man velge ensfarget ja ? Hvordan er dette med tanke på synlige fingermerker. Har lest at helt sort er noe herk både med tanke på fingermerker og synlig støv, matsmuler o.l.

Gammel 13-04-11, 08:43   #16
linne@
har gullhår

Standard

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Vi har benk i svart granitt, er veldig fornøyd. Lett å holde rent, får ikke hakk, lite vedlikehold, tåler varme og er pent.

Jeg ville hatt samme type benkeplate begge steder.
Hvis du må ha belegg, hva med å ha gummigolv? Litt stiligere enn vanlig belegg og behagelig å gå på (sier de som har prøvd).

Kjekt å høre erfaringer med helt ensfarget benkeplate. Hvordan er det med smuler og fingermerker på din benkeplate ?

Gummigulv skal jeg sjekke ut. Er det noen forhøyninger på det mon tro ? Har vasket et gulv som det var noen forhøyninger på, og det var veldig vanskelig å få rent.

Gammel 13-04-11, 08:47   #17
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av linne@, her.

Kompositten vi fikk se prøver av var spraglete. Med steinbiter av noe som lignet litt på sølv innimellom. Bør man velge ensfarget ja ? Hvordan er dette med tanke på synlige fingermerker. Har lest at helt sort er noe herk både med tanke på fingermerker og synlig støv, matsmuler o.l.

På skapdører etc er jeg enig med deg at det kan være et problem, siden det er mest av estetisk art. På en kjøkkenbenk, derimot, er det tvert i mot en fordel å kunne se støv og skitt, slik at man får vasket det bort!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 09:12   #18
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av linne@, her.

Leverandøren mente corian var mykere enn stein, og mer utsatt for riper og hakk ? Jeg aner ikke, men skal sjekke hvordan de ligger an prismessig.

Corian er ekstremt dyrt, og annen kompositt er heller ikke billig. KVIK har gode priser på innredning (du har vel valgt XXL?), og mindre gode priser på benkeplater. Vi er flere her inne som har kjöpt steinplater fra www.diapol.no, og de kan virkelig anbefales. Tilbudet fra KVIK var 50 000 + montering for steinplate (etter pruting), pris ferdig montert fra Dialpol ble 23 000. Bare sök på diapol her inne, så dukker det vel opp noen tråder med priser og bilder.

Svart granitt (vi har Absolute Black) viser smuler og fett forholdsvis godt, så en rolig småspraglete gråaktig stein er nok snillere slik sett. Men det er lett å holde rent, så vi opplever ikke det som noe stort problem. Underlimt vask er også genialt i så måte, det er bare å feie smulene rett ned i vasken.

Gammel 13-04-11, 10:40   #19
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Signerer alt Mauser sier. Vi har samme benkeplate og underlimt vask.
Bare å feie alt oppi vasken. :askepott:

Gammel 13-04-11, 11:23   #20
linne@
har gullhår

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Corian er ekstremt dyrt, og annen kompositt er heller ikke billig. KVIK har gode priser på innredning (du har vel valgt XXL?), og mindre gode priser på benkeplater. Vi er flere her inne som har kjöpt steinplater fra www.diapol.no, og de kan virkelig anbefales. Tilbudet fra KVIK var 50 000 + montering for steinplate (etter pruting), pris ferdig montert fra Dialpol ble 23 000. Bare sök på diapol her inne, så dukker det vel opp noen tråder med priser og bilder.

Svart granitt (vi har Absolute Black) viser smuler og fett forholdsvis godt, så en rolig småspraglete gråaktig stein er nok snillere slik sett. Men det er lett å holde rent, så vi opplever ikke det som noe stort problem. Underlimt vask er også genialt i så måte, det er bare å feie smulene rett ned i vasken.

Takk for gode tips
Det ser ikke ut Diapol leverer til Trøndelag ? Får ikke opp postnr. vårt som alternativ. Det var en veldig stor prisforskjell. Hvor mange løpemeter benkeplate har dere, og hvilken tykkelse ?

Er det ok å kjøpe benkeplate og vask fra en annen enn kjøkkenleverandøren ? Vil ha underlimt vask vi også, men må få levert vasken til Diapol selv

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:26.