|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Blir vi ulykkelige av å ha barn?Ifølge forskere blir vi visstnok miserable av å ha barn påstår dagbladet.
|
|
|
#2 |
|
can-jur
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Jeg blir i allefall veldig ulykkelig når de kaster opp om natten...
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Jeg har aldri vært så lykkelig som jeg er nå. Men jeg vet ikke om det er fordi gutta begynner å blir litt større og mer selvstendige, eller om det er fordi jeg er dødsforelska i mannen min. Eller begge deler. Eller hva det nå er. Men jeg kan ikke si at jeg noen gang har vært ulykkelig FORDI jeg har fått barn. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Nope, man blir mer engstelig, kanskje, men ikke ulykkelig. Jeg tror ikke nødvendigvis man er mindre lykkelig dersom man er frivillig uten barn, men så vidt jeg har fått med meg er det ikke noe som tyder på at folk med barn er spesielt ulykkelige. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Som skilt med ny kjæreste hadde nok ikkje vi vore så lykkelige sammen om vi hadde barn sammen. Det at vi ikkje har barn heile tida, samtidig som vi har berikelsen i å vere forelder gjer oss meir lykkelige.
|
|
|
|
#6 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Livet blir jo helt klart mer slitsomt og fullt av bekymringer når man får barn. Men jeg kjenner ingen foreldre som ikke synes det er verdt det. Barn er en berikelse, og jeg føler meg ufattelig heldig som har tre.
|
|
|
#7 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Jeg har ikke lest hele artikkelen, men leste det som stod på forsiden av magasinet i helgen.
|
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Jeg undrer meg alltid litt over denne type artikler. Det er på ingen måte beskrivende for meg. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Åh, er det poppis med disse "undersøkelsene" igjen, nå?
|
|
|
#10 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?borte Sist redigert av banana : 14-04-11 kl 21:59. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Jeg leste artikkelen, og kjente meg veldig lite igjen. Det jeg opplever heller er at det tærer mer på psyken å ha barn. Før man har barn lever man kanskje i en mer slags stabil hverdag, hvor følelsene er ganske jevne. Men når barna kommer, og begynner å kreve sitt blir det mer av en følelesmessige berg- og dalbane hver dag, og det er ingen tvil om at det kan være slitsomt. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Det er vel gjort ganske mange levekårsundersøkelser over verden, og jeg mente å ha lest at de fleste konkluderer med at man hverken blir mer lykkelig eller ulykkelig (som gruppe) av å ha barn.
|
|
|
#13 |
|
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Man blir ufattelig lykkelig, og ufattelig sliten.
|
|
|
#14 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Banana: jeg tar også med i beregningen hva jeg ville ha følt hvis jeg ikke hadde hatt barn. For da ville jeg ikke visst det jeg vet nå. Jeg tenker at savnet og "utenfor fellesskapet"-følelsen hadde vært såpass stort at det hadde gjort meg mer ulykkelig.
|
|
|
|
#15 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Jeg har aldri vært så lykkelig som etter at jeg ble mor, men jeg har også hatt dager med bunnløs fortvilelse og redsel. Jeg tror det å bli mor har strukket følelsesregisterer mitt i alle retninger, men i sum er jeg mye lykkeligere. Jeg trives i mammarollen, samme hvor udugelig jeg kan være.
|
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Jeg vet ikke? Hva er lykke? Men klart - barn endrer alt. Og det er ikke nødvendigvis slik man ser det for seg. Jeg ser for min del at det å få barn har kostet meg endel. Det har kostet meg muligheter på jobb, økonomi og muligheter til å gjøre de tingene jeg liker på fritiden. Det gjør at jeg ikke kan reise så mye som jeg liker, det gjør at kroppen min har inntatt en fasong jeg bare delvis er fornøyd med. Og det er mer jobb enn jeg hadde forestilt meg, mer bekymringer enn jeg hadde forestilt meg og dyrere enn jeg hadde forestilt meg. Og det å være sliten tærer på både det ene og det andre.
|
|
|
#17 |
|
Borte
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Man må jo sette seg selv til side noen år mens de er små. Jeg prøver å beholde meg selv i små biter, men merker at det meste sentrerer seg om det minste barnet mitt om dagen. Innimellom kan jeg være nedtrykt fordi jeg føler at jeg ikke har NOE rom igjen til bare meg.
|
|
|
#18 |
|
Borte
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Man må jo sette seg selv til side noen år mens de er små. Jeg prøver å beholde meg selv i små biter, men merker at det meste sentrerer seg om det minste barnet mitt om dagen. Innimellom kan jeg være nedtrykt fordi jeg føler at jeg ikke har NOE rom igjen til bare meg.
|
|
|
#19 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Nja, jeg blir ikke ulykkelig av å få barn - hadde neppe hatt fjerdemann på vei i så fall, men både mannen og jeg er klar over at vi har noen utfordrende år foran oss, men to små igjen. Det blir unektelig mindre egentid og mindre partid i en 3-4 år framover nå - vi har vært gjennom den runden før, så vi er realistiske. Likevel velger vi det. Da betyr det vel at vi får noe annet enn egotid og kjærestetid - noe som er minst like mye verdt, og noe som sveiser oss sammen på en annen måte enn fine restaurantmiddager. Og så har vi denne gangen vissheten om at det slitsomme går over (forrige runde tror jeg vi var i tvil ved et par anledninger).
|
|
|
#20 |
|
intro
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?
Ja, jeg har testet ut den følelsen i noen år - og det var slitsomt og veldig begredelig på en helt annen måte. Samtidig var jeg mer skjerpet i den tilstanden (og noen hakk mer intelligent, føler jeg nok nå.
I’m out of here. Sist redigert av Bluen : 11-04-11 kl 14:02. |
|
|
|
![]() |
|
|